شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی/ شورای شهر برازجان در چهار سالی که گذشت (2)
فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با ساحل تنگستانی ـ رییس سال چهارم شورای پنجم شهر برازجان ـ به گفت و گو نشستیم تا هم سوالات چالشی بپرسیم و انتقادات و سوالات مردم را منتقل کنیم و هم دلیل برخی کم کاری ها را بدانیم. سوالاتی که عملکرد شورای پنجم شهر برازجان را به ارزیابی نشسته است و البته که خانم رییس هم، با حوصله پاسخگوی سوالات است.
کد خبر: ۸۹۰۹۴
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

بخش نخست این گفت و گو را اینجا بخوانید

فکرشهر: خانم رییس، همان طور که می دانید «کاروانسرای مشیرالملک»، هویت مکانی شهر برازجان است که متاسفانه در حال نابودی است. چه اقداماتی از سوی شورا برای احیای این مکان انجام شده است؟
 در خصوص تعیین تکلیف کاروانسرای مشیر در سه سال اخیر مذاکرات و مکاتبات متعددی با مدیرکل میراث فرهنگی، اوقاف، معاونت عمرانی استانداری و نماینده مردم شریف دشتستان شده است، اما علی رغم قول های مدیرکل میراث و مدیرکل اوقاف برای واگذاری کاروانسرای مشیرالملک به بخش خصوصی در راستای مرمت و بازسازی و استفاده بهینه برای بازگشت سرمایه‌گذار، متاسفانه شاهد عدم پیگیری  و اجرای این قول ها بوده ایم که در سال گذشته حتی از سوی شورا مصوب نمودیم که شورا و شهرداری برازجان برای بازسازی این کاروانسرا بودجه اختصاص خواهند داد و حاضر به مرمت و بازسازی آن هستند، اما متاسفانه به دلیل اختلافات اداره اوقاف و میراث فرهنگی و عدم اراده مسوولین بالادستی در واگذاری آن به شهرداری برای مرمت، این موضوع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

فکرشهر: شورای پنجم شهر برای ساماندهی بازار روز برازجان چه اقداماتی داشته است؟
اولین اقدام شورای شهر، مصوبه ای برای عدم فعالیت اتباع بیگانه در بازار روز بود؛ همچنین، طبق درخواست شهرداری، شرکتی خصوصی به عنوان پیمانکار بخش ساماندهی بازار روز معرفی و مصوب شده است، اما با توجه به این که بازار روز برازجان، بازار میوه و تره بار مرکزی استان است، دیگر گنجایش این همه مراجعه کننده را ندارد و می بایست برای یک مکان جدید یا توسعه این بازار روز اقداماتی انجام داد؛ البته در طرح ساماندهی بازار روز، کسبه باید همکاری بیشتری کنند تا شاهد وضعیت فعلی و نارضایتی مردم نباشیم.

فکرشهر: خانم مهندس، فرمودید مصوبه اشتغال اتباع بیگانه؛ مهرماه سال گذشته ـ 1399 ـ شورای اسلامی شهر برازجان، مصوبه ای درباره عدم اشتغال اتباع بیگانه به عنوان فروشنده تصویب کرد اما تاکنون اجرای این مصوبه را ندیده ایم؛ سرانجام این مصوبه که خودتان هم فرمودید، به کجا رسید؟ 
بله؛ در شورا، درباره اتباع بیگانه، مصوبه ممنوعیت فروشندگی داشته ایم تا شاهد افزایش اشتغال جوانان این شهر در قسمت فروشندگی مغازه‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش اصناف باشیم. این مصوبه به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز ابلاغ شد اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده و ما با توجه به این موضوع، مکاتبات متعددی با وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، نماینده مردم شریف دشتستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم و سایر مسوولین استانی انجام داده ایم و عملاً طبق قانون کار اتباع بیگانه، اداره کار می بایست از اشتغال این افراد جلوگیری نمایند اما، علیرغم این که شورا برای تسهیل اجرای قانون مصوبه داشته است، شاهد اجرا نشدن مصوبه و عدم برخورد با این موضوع هستیم.

فکرشهر: درباره جمعه بازار چطور؟ با توجه به انتقال جمعه بازار به مکان جدید خارج شهر و اعتراض هایی که بود؛ شورای اسلامی برازجان چه نقشی در این جابجایی ایفا کرده؟
در بحث روز بازارها، ستادی در فرمانداری با نام «ستاد ساماندهی روز بازار» تشکیل و پیرامون این موضوع، بدون نظر شورا، تصمیم‌گیری شد. هرچند اعضای شورا پافشاری زیادی کردند تا محل «جمعه بازار»، قبل از مجهز شدن محل جدید به امکانات لازم، جابجا نشود، اما با تصمیم شورای تامین، عملاً مقاومت از شورای شهر گرفته شد و با وضعیت فعلی، به اجبار جابجا شد که نارضایتی بسیاری از دست فروشان و فروشندگان را در پی داشت.

فکرشهر: ساماندهی دستفروشان سطح شهر به کجا رسید و شورا در این باره چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟
 طی سه سال اخیر و با توجه به رکود و تورم اقتصادی، حداکثر همکاری برای جلوگیری از برخورد با دستفروشان شده است تا مردم در این شرایط سخت اقتصادی بیشتر از این در معرض آسیب قرار نگیرند؛ اما این قشر عزیز نیز باید شرایط را درک کرده و همکاری نمایند.

فکرشهر: با توجه به گرمای سوزان هوا در برازجان، آیا شورای شهر تصمیمی برای سایه بان سازی بازار روز دارد؟
احداث سایه بان بازار روز در سه سال گذشته در بودجه سنواتی شهرداری قرار گرفته است که متاسفانه به دلیل عدم همکاری اتاق اصناف، این طرح بی نتیجه مانده است؛ اما این موضوع در بودجه سال جاری نیز قرار دارد و با توجه به قول مساعد رییس جدید اتاق اصناف امیدواریم سایه‌بان سازی بازار روز با مشارکت اصناف تا آخر سال جاری اجرایی شود.

فکرشهر: فعالیت‌های شورای دوره پنجم برای خروج صنوف آلاینده از سطح شهر چه بوده است؟ 
صنوف مزاحم شهری یکی از دغدغه‌های شورا برای کاهش آلایندگی صوتی و سایر آلایندگی ها بوده، اما با توجه به این که سال‌های گذشته مکانی در شمال خیابان امام «رضا» واقع در کمربندی قدیم به این امر اختصاص یافته، این صنوف می بایست به این مکان انتقال یابند و عملاً شورا در تصمیم گیری پیرامون جانمایی محل جدید این صنوف دخالتی ندارد. اما با توجه به این که خیابان‌های این قسمت از شهر که به صنوف آلاینده اختصاص یافته، فاقد زیرسازی و آسفالت مناسب است، در بودجه 1400 مقررش شده به صورت مشارکتی با این صنوف معابر آن آسفالت شود که در دستور کار قرار گرفته است و امید داریم صنوف آلاینده به این محل نقل مکان نمایند.

فکرشهر: با توجه به این که برازجان یکی از شهرهای حادثه‌خیز استان بوشهر است، چه فعالیت هایی برای رفع شرایط بحرانی آن انجام شده؟ آیا امکانات سازمان آتش‌نشانی پاسخگوی نیازهای مردم است؟  در این خصوص توضیح دهید.
 در خصوص حوادث غیرمترقبه طی دو سال گذشته، بودجه مناسب برای بیمه حوادث در مناطق پرخطر مصوب شد اما بنا به دلایلی شهرداری از اجرای آن جلوگیری کرد؛ از جمله آن که بسیاری از مناطق در خطر سیل در بستر و حریم رودخانه بوده و فاقد سند رسمی هستند؛ اما شورای اسلامی شهر در دوره اخیر، توان خود را برای احداث دیواره دره فصلی نموده تا از احتمال بروز خطر برای اهالی محلات جلوگیری نماید و از نظر سیل، ایمن سازی شوند. اما مهم ترین دغدغه‌های دره فصلی، مدرسه «وحدت» خیابان هفت تیر است که بارها جلسات متعددی با آب منطقه‌ای و مکاتبات با استانداری، نماینده مردم و سایر ارگان‌های ذیربط نموده اما هنوز به سرانجامی نرسیده و این منطقه در معرض آسیب شدید سیل قرار دارد. شخصا نسبت به این موضوع (احداث نشدن دیواره این قسمت از دره فصلی) به دلیل بدقولی مسوولان شرمنده مردم این اهالی و مناطق شده‌ام.

فکرشهر: خانم مهندس، با توجه به نیاز و ضرورت راه اندازی ایستگاه شماره 3 آتش نشانی در سطح شهر برازجان، چه اقداماتی توسط شورای پنجم شهر انجام شده است؟
 شورا درباره احداث ایستگاه شماره 3 آتش نشانی در سطح شهر مکاتبات لازم را انجام داده، شهرداری باید اخذ مجوز لازم از طریق استانداری و وزارت کشور برای احداث و تجهیز این ایستگاه را کسب نماید و در صورت اخذ مجوز، شورا پیرامون اختصاص بودجه این ایستگاه نهایت همکاری را انجام خواهد داد.

فکرشهر: با توجه به وجود چندین دره فصلی بزرگ در سطح شهر، در خصوص دیوارسازی آنها شورای شهر تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
 دیواره سازی دره های فصلی شهر برازجان بودجه بسیار بالایی را طلب می‌کند که فقط می‌توان از طریق بودجه های ملی و استانی یا ستاد بحران تمام دره های فصلی شهر را دیوار سازی نمود، لذا با توجه به بافت مسکونی فعلی،  شورای شهر بیشتر تمرکز خود را بر روی خطر زدایی از این بافت ها قرار داده است.

فکرشهر: در راستای ساماندهی دیواره‌های دره های فصلی در مناطق بحرانی، خصوصاً محله علی آباد، اقدامات شورا را بیان کنید؟ 
 دیواره‌های دره‌های فصلی یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های عمرانی شهرداری است که می بایست فرمانداری، ستاد بحران استان، اداره آب منطقه‌ای، استانداری و سایر ادارات مربوطه پیرامون این موضوع به شهرداری و شورا کمک کند. قطعاً شهرداری و شورا به تنهایی نمی‌توانند این حجم از دیواره دره فصلی را که بالغ بر 50 کیلومتر است و بیش از 300 میلیارد تومان هزینه دارد، اجرایی نماید؛ لذا در سه نقطه بحران خیز طی 3 سال اخیر، دیواره دره فصلی پیش‌بینی و دو مورد اجرایی شده است. احداث دو دیواره دره فصلی واقع در دره فصلی گرمسیری، قسمت شرقی و غربی بلوار جمهوری اسلامی نیز انجام شده اما پیرامون دیواره دره فصلی از محدوده مدرسه «وحدت» تا خیابان «علی آباد»، خیر، که در این باره توضیح دادم.

فکرشهر: برای رفع مشکل آب هم اقدام کرده اید؟ می خواهم بدانم فعالیت های انجام شده توسط شورای اسلامی شهر برازجان در زمان بحران آب و رفع مشکل آن چه بوده است؟
 در زمان بحران بی آبی در برازجان که باعث اعتراض عموم مردم شد، شورا با توجه به بحران پیش آمده، به رایزنی و پیگیری برای رفع این مشکل اقدام کرد. در این خصوص ملاقات با رییس آب و فاضلاب کشور داشتیم و خواهان رفع مشکل بحران آب در برازجان شدیم که قول هایی از جمله اتصال به خط کوثر داده شد و اجرایی هم شد. در ادامه با پیگیری این موضوع در سازمان برنامه و بودجه نیز بودجه های بسیار خوبی برای اصلاح شبکه آب شهری برای برازجان مصوب شد که در دو سال اخیر شاهد اجرایی شدن آن در سطح شهر هستیم که این موضوع باعث جلوگیری از هدر رفت 30 درصد آب در سطح شهر شده است. علاوه بر این، در زمان شدت بحران، جلسه ای با رییس اداره آبفای شهرستان گرفته شد و مشکلات و معضلات این موضوع کاملا کارشناسی شد و پس از آن،  اینجانب کارگروه آب راه اندازی کردم و مسوول پیگیری مشکلات آب شهری شدم که کماکان این موضوع ادامه دارد . 

فکرشهر: شما در شورای پنجم شهر، برای فعال شدن«خانه جوان» هم اقدامی داشته اید؟
 «خانه جوان» طبق حکم دادگاه به اداره ورزش و جوانان واگذار شد تا این اداره پس از مجهز نمودن ساختمان، آن را در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار دهد، اما در سه سال اخیر، این اتفاق انجام نشده و شورای شهر درباره این موضوع چند جلسه و مکاتبه با رییس اداره ورزش و جوانان و فرماندار دشتستان داشته؛ با توجه به این که این مکان طبق گفته مسوولین امر مجهز شده، صرفاً به دلیل شرایط کرونایی افتتاح و بازگشایی نشده، اما امیدواریم در سال آتی این امر مهم محقق شود.

فکرشهر: اقدامات شورای شهر در خصوص مبارزه با ویروس کرونا تاکنون چه بوده است؟ 
 شورای شهر در این خصوص مبلغ یکصد میلیون تومان برای کمک به شبکه بهداشت و درمان از طریق شهرداری مساعدت نموده است. در زمان شروع این بیماری نیز، 11 میلیون تومان برای تولید ماسک برای گروه‌های جهادی مصوب نمود و مبلغ 5 میلیون تومان دستکش و الکل را تهیه و در اختیار بیمارستان قرار داد. برای سهولت در انجام تب سنجی نیز تعداد 6 دستگاه تب سنج تهیه کرد و در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار داد. همچنین، بر اساس ماده 55 قانون شهرداری، شورا مصوب نمود تا شهرداری اقدام به گندزدایی سطح شهر نماید و این کار در چندین نوبت و در سطح شهر انجام شد.

فکرشهر: با توجه به شعار اکثریت اعضای شورا مبنی بر تعیین تکلیف شورایاری ها، این موضوع به چه سرانجامی رسید؟
 شورایاری ها یکی از بهترین روش ها برای تعامل بیشتر بین مردم، شورای شهر و شهرداری هستند که موضوعی بسیار مهم است؛ اما تشکیل شورایاری های محلات، مستلزم برگزاری انتخابات و انجام سازوکارهایی است که فقط شهرهای بزرگ توانایی اجرایی آن را دارند. انتخابات برای شورایاری ها در شهرهای کوچک بسیار سخت و عملا غیر قابل انجام است؛ اما شورای اسلامی شهر از حداکثر پتانسیل و ظرفیت خود برای ارتباط با محلات و شناسایی مشکلات و معضلات آنها با مشورت از معتمدین محلی اقدام کرده و در همین راستا، به تعریف پروژه های عمرانی و خدماتی پرداخته است.

فکرشهر: خانم تنگستانی، برای حل معضل سگ های بلاصاحب در سطح شهر، شورا چه کرده است؟ اقدامی برای ساماندهی سگ های بلاصاحب داشته اید؟
شورا در این خصوص جلسات متعددی برای ساماندهی سگ های بلاصاحب با شهرداری و استانداری،  محیط زیست، مدیرکل دفتر شهری و سایر نهادها برگزار نموده و بودجه مناسبی برای زنده گیری و احداث کمپ سگ های بلاصاحب نیز مصوب کرد؛ اما کارگروهی شهرستانی در فرمانداری تصمیم به ساماندهی سگ های بلاصاحب به صورت شهرستانی گرفتند که شهرداری برازجان نیز در این خصوص اعلام همکاری نمود که برای احداث یک کمپ تجمیعی در سطح شهرستان برای این سگ ها مشارکت نماید؛ اما متاسفانه اکنون پس از گذشت حدود یک سال از برگزاری این جلسه و تصمیمات اتخاذ شده، هیچ گونه خروجی نداشته است. شورای اسلامی شهر برازجان درباره این موضوع به شهردار تذکر داده و از فرمانداری نیز در مکاتباتی تقاضای عملیاتی کردن پیشنهاد خود درباره سگ های بلاصاحب را داشته است. اگر فرمانداری قصد عملیاتی کردن این کمپ را ندارد، اجازه دهد تا شهرداری برازجان طرح زنده گیری سگ های بلاصاحب را شروع و کمپ مورد نظر را احداث نماید.

فکرشهر: مصوبات و اقدامات شورای اسلامی شهر برازجان برای احداث گرمخانه برای افراد بی سرپناه چه بوده است؟
شورا در سال 1398 در یک مقطع، مبلغ یکصد میلیون تومان برای احداث گرمخانه با همکاری بهزیستی یا زیرمجموعه آن مصوب کرد و یکصد میلیون تومان نیز برای ساماندهی بانوان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب شد تا در قالب یک گرمخانه از آن استفاده شود که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری در این باره انجام نشده است، اما قصد داریم در سال جاری، مبلغ 300 میلیون تومان به این امر اختصاص دهیم تا سر پناهی برای آنان درست کنیم.

فکرشهر: با توجه به این که «کنوکارپوس» درختی حساسیت زا و بدبو و با مصرف آب زیاد است، شورا چه اقداماتی برای کاشت نشدن این گیاه در سطح شهر انجام داده است؟
  از سال 1396 و با حضور شورای پنجم، تمرکز شورا بر روی حذف این درخت از محیط و فضای سبز شهری بوده که درختان جایگزین طی این سه سال در اقصی نقاط شهر کاشته شده است؛ اما به دلیل حجم بالای کاشت این درخت در گذشته، روند حذف آن زمان بر است و به چند سال زمان برای حذف این درخت نیاز است.

فکرشهر: چرا کتیبه مجسمه فردوسی در شهر نصب نمی شود؟
 تمامی المان های شهری باید معرفی نامه داشته باشند و مکاتبات لازم از سوی شورای شهر برای نصب این کتیبه با شهرداری صورت گرفته، اما سهل انگاری شده است. 

فکرشهر: اولین و تنها تونل نور برازجان در پارک رضوان احداث شد و اکنون نیز خاموش است. کمی درباره این تونل بفرمایید؛ این تونل نوری با چه ایده و کیفیتی اجرا شده است؟ 
 با توجه به این که تخصص بنده معماری و شهرسازی است، باید عرض کنم این سازه و نحوه اجرای آن در پارک رضوان به هیچ عنوان راضی کننده نیست. انتظار داشتیم شهرداری تونل نور با کیفیت تر و در محیطی مناسب تر با جنس و ماژول های حرفه ای مانند کلان شهرها ایجاد نماید، اما این ایده به سرانجام خوبی نرسید و پس از سه سال به دست فراموشی سپرده شد.
 

ادامه دارد...

گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی (1)
شورای شهر برازجان در چهار سالی که گذشت

نظرات بینندگان
محمد رضا حیدری
|
-
|
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
سلام ما از شورای شهر خودمون یعنی برازجان واقعا راضی هستیم دست اعضای گروه شورای شهر درد نکنه بازم ممنون 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر