جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۹۰۳۱۷
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱

فکرشهر: اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به لایحه نظام‌ رتبه‌بندی معلمان رای مثبت دادند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: «در هفته‌های گذشته، روند طرح مساله و رسیدگی به موضوع لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس سرعت گرفت. چند روز پیش عاقبت موضوع بررسی اولویت‌دار آن از سوی نمایندگان رای آورد و روز گذشته هم این وعده جامه عمل پوشید. نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه و پس از طرح موافقت‌ها و مخالفت‌ها، کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کردند. وزیر آموزش و پرورش هم همزمان با رای مثبت اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان به لایحه وعده داد: «آیین‌نامه اجرایی آن در سریع‌ترین زمان تقدیم هیات دولت خواهد شد.»

تا یک ماه پیش یکی از نگرانی‌های فعالان صنفی فرهنگیان این بود که با وجود ارایه لایحه رتبه‌بندی از سوی دولت و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه برای در اختیار داشتن بودجه لازم برای این لایحه، تعلل بررسی و تصویب آن در مجلس سبب شود که کار به دولت بعدی کشانده شود و بعد شاید همان کلیات  موجود در این لایحه هم در خطر تغییرات تازه قرار بگیرد. اما در هفته‌های گذشته کمیسیون آموزش مجلس با همکاری وزارت آموزش و پرورش موضوع را پیش بردند و نتیجه تصویب کلیات آن در جلسه روز گذشته مجلس بود. علیرضا منادی‌سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس در جلسه سه‌شنبه در قامت یکی از موافقان تصویب کلیات صحبت و به همکاری‌شان با آموزش و پرورش هم اشاره کرد. ایسنا به نقل از او نوشت: «بعد از ۱۰ سال به همت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با همکاری وزیر آموزش و پرورش این لایحه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. بنده اعتقاد زیادی به تعامل دارم و حاصل تعامل خوب کمیسیون با وزارتخانه این شد که در گام نخست حقوق اساتید وزارت علوم با اساتید وزارت بهداشت همسان‌سازی شود و اکنون بیش از ۸۰  استاد دانشگاه قدردان این اقدام مجلس هستند.»

او گفت که پس  از تصویب کلیات  قرار در کمیسیون «چکش‌کاری نهایی» روی لایحه صورت گیرد: «بر اساس این لایحه هر معلمی رتبه‌بندی شده و برای بازنشستگان نیز کمیسیون اقدام خواهد کرد.» به گفته منادی‌سفیدان «۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است و اعتقاد داریم برای هر معلمی باید این کار انجام شود و اجرای این لایحه سبب تحول در آموزش و پرورش خواهد شد و امیدواریم تحفه ناقابلی برای معیشت و ارتقای معلمان باشد.»

در عین حال این جلسه با رضایت همه نمایندگان هم همراه نبود. حسن نوروزی، نماینده بهارستان و رباط‌کریم که قبلا و در جلسه بررسی اولویت‌دار شدن یا نشدن لایحه در هفته گذشته هم به صراحت مخالفت خود را مطرح کرده بود، در این جلسه باز در زمره مخالفان تصویب کلیات طرح حرف زد. در جلسه گذشته او گفته بود: «ما در سال‌های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ رتبه‌بندی معلمان را به نحوی تصویب کرده و در بودجه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۶ هزار میلیارد تومانی که دولت برای این بخش تعیین کرده بود تا ۱۵ هزار میلیارد افزایش دادیم. چرا شما یک کار کلی برای آموزش و پرورش انجام نمی‌دهید؟»

روز گذشته هم نظر نوروزی بر این بود که در تصویب لایحه نباید «عجله» شود و باید منتظر دولت بعد ماند: «همان‌ طوری که بارها تاکید شده معلم خط قرمز مجلس شورای اسلامی است و ما در راه تقویت آنها تلاش می‌کنیم. اما خواهش بنده این است که در پایان دولت این لایحه با عجله مورد بررسی قرار نگیرد و اجازه دهیم در دولت بعدی و با فرصتی فراخ‌تر و در نظر گرفتن نظرات دولت آینده برای تحول و تقویت آموزش و پرورش کشور این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.»

نقد نوروزی به این بود که از نظرش لایحه شامل یک‌سری بایدها در خصوص انجام رتبه‌بندی است و درست به جزییات آن پرداخته نشده. او به انتقاداتش اضافه کرد: «در این لایحه فقط به معلمینی که در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، نگاه شده و معلمان مدارس غیر انتفاعی و مدارس حمایتی مورد توجه قرار نگرفتند. مگر آنها معلم نیستند؟ از سوی دیگر در این قانون کسانی که در حوزه مدیریتی مشغول باشند مشمول احکام آن نخواهند شد و دست مدیران آموزشی خالی می‌شود. همچنین کسانی که بازنشسته شدند مشمول این قانون نیستند. مگر آنها معلم نبودند؟ چرا باید آنها را محروم کرد.»

با این حال پس از اظهار نظر موافقین و مخالفین این لایحه از مجموع ۲۴۵ رای اخذ شده با ۲۲۷ رای موافق، ۳ رای ممتنع و ۴ رای مخالف تصویب شد.

ارایه آیین‌نامه اجرایی در اسرع وقت

«در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به اجرای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده از این‌ رو در وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستیم همزمان با بررسی این لایحه در صحن، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان تدوین تا در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم هیات دولت شود. اجرای سند تحول بنیادین مهم‌ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش است و در این میان معلم اصلی‌ترین رکن این سند پیش‌بینی شده؛ معلم جانشین همه کاستی‌هاست از این ‌رو باید دارای بالاترین انگیزه‌ها باشد.»

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، که روز گذشته برای حمایت از لایحه و توضیحاتی در مورد آن به مجلس رفته بود، بابت بررسی اولویت‌دار آن از نمایندگان تشکر کرد و گفت: «به دلیل اهمیت لایحه مذکور بررسی این مهم در دولت خارج از نوبت انجام شد. از این‌ رو امیدواریم روند رسیدگی و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز با سرعت پیش رود تا در سال جاری شاهد اجرای آن باشیم. برای افزایش انگیزه در جامعه فرهنگیان از امتیازات فصل دهم قانون و اختیارات خدمات کشوری استفاده شد اما بعد از تسری‌یافتن آن تلاش‌های‌مان بی‌اثر شد لذا اجرای رتبه‌بندی معلمان امتیاز ویژه‌ای برای جامعه فرهنگیان محسوب می‌شود. باید همه امتیازاتی که برای کارکنان دولت تخصیص یافته برای جامعه فرهنگیان نیز در نظر گرفته شود اما باید یادآور شد که رتبه‌بندی موضوعی فراتر از این امر به شمار می‌رود زیرا منزلت و صلاحیت معلمان را اندازه‌گیری می‌کند و سبب ارتقای کیفیت کار آنها خواهد شد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش که در پاسخ به انتقادات در خصوص حمایت نکردن لایحه از معلمان غیر استخدامی آموزش و پرورش بود هم گفت: «ماموریت اصلی ما در آموزش و پرورش برای نیروهای رسمی است اما احکام رتبه‌بندی معلمان می‌تواند  قابل تسری به  معلمان مدارس غیر دولتی نیز باشد.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان صحبت‌هایش گفت که همکاری وزارتخانه با کمیسیون آموزش مجلس بر سر لایحه ادامه خواهد داشت: «در بررسی جزییات این لایحه در کمیسیون حضور خواهیم داشت و از تمام نظرات نمایندگان برای جامع‌تر شدن لایحه استفاده خواهیم کرد.»

به‌ رغم این که ۱۰ سال انتظار معلمان به پایان رسید و لایحه رتبه‌بندی رسما در مجلس به تصویب رسید بسیاری از فعالان فرهنگیان مانند بخشی از نمایندگان مجلس به بخش‌هایی از آن اعتراض داشته‌اند؛ اعتراضاتی که البته در بسیاری موارد به معنای مخالفت با اصل این لایحه نبود. یکی از مهم‌ترین موارد انتقاد موضوع بازنشستگان است که دست‌ کم تا اینجای کار این لایحه دردی از آنها دوا نخواهد کرد. در ماده ۷ لایحه آمده است: «برای رتبه‌های موضوع این قانون فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق‌العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر آنان است که به‌ طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق‌العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق‌العاده هر یک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین‌نامه اجرایی تعیین خواهد شد.»

اما تبصره‌ای که به آن افزوده شده مشخصا می‌گوید که این رتبه‌بندی و آن چه در این بند آمده، عطف به ماسبق نمی‌شود: «معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده‌اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر