شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۱۸۷۱
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

فکرشهر: رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تبعات خشکسالی روی حیات وحش بوشهر تا میزان زیادی کنترل شده است و این مشکل در زیستگاه‌های این استان نسبت به سایر نقاط کشور نمود کمتری داشته است.

به گزارش فکرشهر، خسرو درویشی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خشکسالی امسال گستره و نیاز به گشت و کنترل را در مناطق شکار ممنوع و تحت مدیریت محیط زیست استان بوشهر بسیار بیشتر و اهمیت برنامه‌ریزی را در این زمینه مضاعف کرده‌است.

وی افزود: پس از تجربه چند سال پر باران، در ۲ سال اخیر و بویژه امسال شاهد میزانی از خشکسالی هستیم که بدون شک بر حیات‌های زیستگاهی موثر است و در صورت اعمال نکردن نظارت و کنترل لازم، خطرات بسیاری به صورت بالقوه حیات و پراکندگی زیستمندان این استان را تهدید می‌کند.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: به دنبال خشکسالی و کاهش آب آبگیرهای موجود در این مناطق، گونه‌های حیات وحش برای مقابله با مشکلات زیستی و تامین آب و علوفه مورد نیاز خود اقدام به نزدیک شدن به جوامع انسانی می‌کنند.

درویشی اضافه کرد: استفاده از آب‌های آلوده مانند آب‌های ناشی از فاضلاب، استفاده از علوفه آلوده در مزارع و افزایش احتمال صید و شکار از سوی سودجویان از بیشترین خطرات تهدید کننده حیات گونه‌های جانوری استان در جوار جوامع انسانی است.

وی گفت: احتمال شیوع بیماری‌های مشترک میان دام‌های اهلی و وحشی با استفاده حیات وحش از آبشخورهای مربوط به دامداری‌ها از دیگر خطرات بالقوه خشکسالی و حضور حیات وحش در پیرامون جوامع انسانی است که ممکن است دامداری‌ها را نیز تهدید کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: افزایش پراکندگی حیات وحش به دنبال نیاز زیستی خود از دیگر پیامدهای بالقوه خشکسالی برای حیات وحش است که با افزایش نیاز و گستره گشت و کنترل حفاظت از زیستمندان مناطق شکار ممنوع و تحت مدیریت استان را دشوار کرده است.

درویشی با بیان اینکه ۴۶ گونه پستانداران در این استان زیست می‌کنند که گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر بیشترین جمعیت را در این میان تشکیل می‌دهند، اذعان کرد: گونه‌های نشخوار کننده مانند آهو، کل بز، قوچ و میش و پس از آن پرندگان بیشترین مشکلات را در مواجه با خشکسالی تجربه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مناطق کوهستانی و شکار ممنوع استان بوشهر بیش از مناطق چهارگانه تحت مدیریت، این مشکلات را تجربه کرده‌اند اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و برنامه‌های اجرا شده این مشکلات نسبت به دیگر استان‌های همجوار و کشور نمود بسیار کمتری داشته است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر  عنوان کرد: ایجاد یا ساماندهی ۶ تا بیش از ۱۰ آبشخور در مناطق زیستگاهی این استان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری گروه‌های مردم یار مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه هستند که بیشترین تعداد این آبگیرها در مناطق نایبند، حله و مند ساخته یا پاکسازی و ضدعفونی شده‌اند.

درویشی گفت: افزایش احتمال آتش‌سوزی در چنین سال‌هایی که میزان بالایی از خشکسالی وجود دارد، از دیگر خطراتی است که جان گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند، به این منظور اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر اقدام به خرید تجهیزات مقابله‌ای در این زمینه کرده است تا بتواند در صورت بروز این حادثه‌ عکس‌العملی بهنگام و مناسب‌تر داشته باشد.

وی یادآور شد: زیستگاه بیشتر گونه‌های حیات وحش استان بوشهر مناطق چهارگانه پارک‌های ملی دیر- نخیلو و نایبند، مناطق حفاظت شده مند، حله و خاییز، اثرهای طبیعی ملی خارگو و کوه نمک جاشک و پناهگاه حیات وحش خارگ است که تحت مدیریت محیط زیست هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در این شرایط نیاز به همراهی جوامع محلی، عشایر، سمن‌های زیست محیطی و گروه‌های مردمی برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر