شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: هر چند امروزه صنعت عروسک های دست ساز، گسترش پیدا کرده و انواع مختلف عروسک های روسی، نمدی و... پا به عرصه گذاشته اند، اما عروسک ها از آن دسته وسایلی هستند که تقریبا همه ما آن ها را دوست داریم. مخصوصا عروسک های بافتنی که مادربزرگ ها می بافند؛ عروسک ها حتی در بخشی از خاطرات کودکی و لحظه های شاد بزرگسالی ما نیز حضور دارند؛مثل کلاه قرمزی، پسر خاله، جناب خان و...؛ به همین دلیل است که این هنر، همچنان محبوب و دوست داشتنی است...
کد خبر: ۹۲۳۲۲
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹

فکرشهر ـ لیلا بحرینی: هر چند امروزه صنعت عروسک های دست ساز، گسترش پیدا کرده و انواع مختلف عروسک های روسی، نمدی و... پا به عرصه گذاشته اند، اما عروسک ها از آن دسته وسایلی هستند که تقریبا همه ما آن ها را دوست داریم. مخصوصا عروسک های بافتنی که مادربزرگ ها می بافند؛ عروسک ها حتی در بخشی از خاطرات کودکی و لحظه های شاد بزرگسالی ما نیز حضور دارند؛مثل کلاه قرمزی، پسر خاله، جناب خان و...؛ به همین دلیل است که این هنر، همچنان محبوب و دوست داشتنی است.

به گزارش «فکرشهر»، در همین راستا، یک هنرمند عروسک ساز برازجانی که این هنر را به صورت «خودآموز»، یاد گرفته، گالری خود با نام «فرزان» را در برازجان افتتاح کرد.

«فرزانه ندیم»، این هنرمند عروسک ساز است که لیسانس تربیت بدنی دارد و پنج سال است که به عنوان دبیر تربیت بدنی در مدارس غیر دولتی فعالیت می کند.

وی در گفت و گو با «فکرشهر» درباره هنر و گالری خود اظهارداشت: عروسک سازی را به صورت خودآموز یاد گرفتم و همزمان با دبیری، حدود پنج سال است که این کار را هم شروع کرده ام و برای هر عروسک حداقل پنج ساعت زمان می گذارم؛ حتی اگر یک عروسک آویز کوچک باشد. 

ندیم ادامه داد: پنج سال پیش که عروسک سازی در کشور رواج پیدا کرده بود، تعداد افراد در این زمینه کم بود و من اولین نفر در استان بودم که آموزشِ این کار را شروع کردم و همزمان با من، یک نفر دیگر هم در برازجان بود که این عروسک ها را درست می کرد. 

وی با بیان اینکه در بوشهر و برازجان کارگاه برگزار کرده است، افزود: کار آموزش را در آموزشگاه مشق هنر بوشهر آغاز کردم و سال ۹۶، دو کارگاه ۱۰ نفره با «آریا جهان بخشان» در آموزشگاه «آریا دخت» بوشهر، برپا کردیم که اولین کارگاه، در سطح استان بود. در برازجان هم در موسسه های نیستان، ساروج، سنجاقک و... آموزش دادم. همچنین در کنگان هم دوره برگزار کردم و در این پنج سال حدود ۲۰۰ هنرجو داشته ام. 

«ندیم» تا اکنون، تقریبا در ۸ یا ۹ نمایشگاه در بوشهر و برازجان شرکت و چندین لوح تقدیر نیز دریافت کرده است و این گالری ـ گالری فرزان ـ را به عنوان مکانی دائمی برای تولید، فروش عروسک و نیز مکانی برای برگزاری کلاس های آموزشی عروسک سازی افتتاح کرده است. 

این هنرمند، هدف خود از افتتاح گالری را این گونه بیان کرد: اولین هدفم این است که رشته ام را تخصصی تر ادامه دهم تا انواع مختلف عروسک ها پوشش داده شود و دومین هدفم ایجاد مکانی بای برگزاری کلاس های هنری است.

وی توضیح داد: خواسته همه هنرمندان برازجانی همیشه این بوده که مکانی وجود داشته باشد که حداقل هزینه را پرداخت کنیم تا بتوانیم کلاس ها را آنجا برگزار کنیم؛ ولی چنین مکانی در برازجان وجود ندارد؛ به همین خاطر با مربیان هنری برازجان در رشته های دیگر هم صحبت کرده ام و قرار است که کلاس های خود را در این گالری برگزار کنند و خودم هم در جذب هنرجو به آنها کمک خواهم کرد. 

«فرزانه ندیم»، ادامه داد: با این کار یک انگیزه ای به بانوان و حتی آقایان می دهیم؛ چرا که آقایان هم در این رشته در سطح کشور فعالیت دارند؛ همچنین این که فعالان عرصه های هنری مختلف بتوانند با هر هنری که دارند، خوداشتغال زایی کنند و حتی به درآمد برسند، که واقعا هم می رسند. 

وی اضافه کرد: در برازجان با ۱۰ تا از هنرجویان خودم که در ارتباط هستم، می دانم که مشغول به کار هستند؛ خانم موسوی از هنرجویان خودم اکنون در بوشهر مشغول به تدریس است و یکی دیگر از هنرجویانم خانم مسیح گل هم دو سال است که با فروش آنلاین از پیجش کسب درآمد می کند و حتی فروشش از من هم بیشتر است؛ چون من بیشتر به آموزش می پردازم تا سفارش؛ افراد دیگر هم هستند که الان حضور ذهن ندارم. 

به گزارش «فکرشهر» ، گالری هنری «فرزان» در تاریخ ۱۶ تیرماه افتتاح و در طبقه زیر زمین پاساژ رضا، شهر برازجان واقع شده است.

نظرات بینندگان
عوض فرد
|
-
|
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
سلام من کارهای بافت انواع عروسک انجام میدهم عروسک دختر و پسر و انواع حیوانات سفارش هم میگیرم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر