جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۱۴۸
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴

فکرشهر: با گذشت دو روز از اعلام کابینه دولت جدید افغانستان توسط گروه طالبان واکنش ها همچنان به آن ادامه دارد.

به گزارش فکرشهر از خبرآنلاین، روز سه شنبه گروه طالبان کابینه موقت را اعلام کرد. با وجود انتقادهای زیاد این گروه می گوید این کابینه موقت بوده و احتمال تغییر در آن وجود دارد. در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت طالبان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تایید کرد که انتخابات در این کشور برگزار می‌شود و همه افغان‌ها در آنها شرکت می‌کنند. مجاهد گفت: طالبان تلاش می‌کند شخصیت‌های باکفایت افغان خارج از طالبان را به دولت جدید جذب کند.

وی در خصوص مسأله تشکیل دولت گفت: ما در زمینه تشکیل دولت تلاش کردیم که جامع و فراگیر باشد. دولت کنونی، انتقالی است و دائمی نمی‌باشد.مجاهد همچنین تاکید کرد، طالبان اجازه تحصیل و آموزش را به زنان خواهد داد اما طبق اصول و ضوابط مشخص.

با این حال یک مقام سازمان ملل در کابل تاکید کرد، طالبان از وعده خود برای محترم شمردن حقوق زنان افغان غفلت می‌کنند. به گزارش بی بی سی،"الیسون داویدیان"، نماینده دفتر زنان سازمان ملل گفت: طالبان این بیانیه را تکرار کرده است که حقوق زنان در چارچوب اسلام محترم خواهد بود، اما هر روز گزارش‌هایی از محدودتر شدن حقوق زنان دریافت می‌کنیم. وی در یک کنفرانس ویدئویی با خبرنگاران در نیویورک گفت: برای نمونه زنان از خروج از خانه بدون محرم (عضو مذکر خانواده) منع شده‌اند و در برخی ولایت‌ها مانع رفتن آنها سر کارهایشان شده‌اند.

چین که از خروج "بدون برنامه و شتابزده" آمریکا از افغانستان انتقاد می‌کرد، روز چهارشنبه تاکید کرد که تشکیل کابینه توسط طالبان به ایجاد ثبات کمک خواهد کرد. به گزارش بی بی سی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: چین اهمیت زیادی برای اعلامیه طالبان در مورد ایجاد یک دولت گذار قائل است. وی افزود: این به بیش از سه هفته هرج و مرج در افغانستان پایان داده و گامی لازم برای بازگشت نظم و بازسازی کشور است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز روز چهارشنبه در یک نشست مجازی با همتایانش از پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که جملگی همسایگان افغانستان هستند شرکت کرد.وانگ یی افزود: چین معادل ۲۰۰ میلیون یوان (۳۱ میلیون دلار) غلات، تدارکات زمستانی، واکسن و دارو به افغانستان ارائه می‌کند و از پیش در مورد اعطای سه میلیون دُز واکسن کووید-۱۹ به این کشور تصمیم گرفته است.

وزیر خارجه چین از طالبان خواست روابط با کلیه گروه‌های تروریستی را قطع کند و گام‌هایی برای سرکوب آنها بردارد.

در این نشست که امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه ایران نیز شرکت داشت با انتشار پستی توئیتری در اعلام مواضع ایران گفت: در نشست مجازی وزرای خارجه ۶ همسایه افغانستان بر امنیت، ثبات و توسعه این کشور در سایه تشکیل یک دولت فراگیر بازتاب‌دهنده تنوع و اراده جامعه افغانستان، تمرکز بر گفتگو بجای خشونت و رد مداخله خارجی تأکید کردم.ایران از گفتگو و توافقات بین الافغانی حمایت می کند.

در همین حال دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: دوحه برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ی ندارند، اما در عین حال برنامه هایمان با آنها را متوقف نکرده و راه میانه (اعتدالی) را طی می کنیم. «لولوة الخاطر» دستیار وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، طالبان را به عملگرایی توصیف کرد و افزود: کارهای آن‌ها در افغانستان باید مورد قضاوت قرار گیرد، بخاطر اینکه آن‌ها تنها حاکم در این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز گفت که اعلام ترکیب دولت موقت و انتقالی بدون مشارکت دیگر گروه ها و اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان زن و روزنامه نگاران در کابل، برای برلین نشانه های امیدوار کننده ای به شمار نمی روند.وزیر امور خارجه آلمان افزود که کشورش برای فرستادن کمک های انساندوستانه از طریق سازمان ملل متحد به افغانستان، آمادگی دارد و به مذاکره با طالبان برای تضمین خروج کارکنان سابق نیروهای آلمانی و دیگران، ادامه خواهد داد. اما هرگونه تعهد بیشتر به رفتار طالبان بستگی خواهد داشت.

همچنین وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد اسلام‌آباد همچنان به «رصد وضعیت و تحولات افغانستان» ادامه می‌دهد. به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه پاکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام آباد پس از اعلام دولت موقت از سوی طالبان در افغانستان همچنان تحولات درحال تغییر در این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: «ما اعلام تشکیل یک چارچوپ سیاسی موقت در افغانستان را که به الزامات یک ساختار حکومتی برای پاسخگویی به نیازهای فوری مردم افغانستان می‌پردازد، مشاهده کرده‌ایم».در این بیانیه تاکید شده است: «امیدواریم تشکیلات سیاسی جدید بر تلاش‌های هماهنگ برای امنیت، ثبات و صلح افغانستان و همچنین بر اساس نیازهای بشردوستانه و توسعه‌ای مردم افغانستان نظارت کند».در این بیانیه با اشاره به اینکه «پاکستان همچنان به رصد وضعیت و تحولات افغانستان» ادامه می‌دهد، بر «تعهد خود به یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات، مستقل و مرفه» تاکید شد.

با انتقاد تعدادی از کشورها از فراگیر نبودن دولت افغانستان باید دید گروه طالبان در روزها و هفته های آینده چه تغییراتی را در کابینه خود اعلام خواهد کرد. مساله که غرب آن را مهم ارزیابی کرده است و ادامه کمک ها و حمایت ها را منوط به تشکیل دولت فراگیر کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر