جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فرماندار دشتستان گفت: مدیریت بحران با محور دانایی، ترکیبی از علم و هنر و عمل است و ایجاد شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان و تأمین مصالح و منافع متقابل دولت و مردم در هنگام بروز حادثه و انجام اقدامات پیشگیرانه با حفظ آمادگی کامل در مقابله و مواجهه با بحران های احتمالی، ضروری است...
کد خبر: ۹۶۸۵۶
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

فکرشهر: فرماندار دشتستان گفت: مدیریت بحران با محور دانایی، ترکیبی از علم و هنر و عمل است و ایجاد شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان و تأمین مصالح و منافع متقابل دولت و مردم در هنگام بروز حادثه و انجام اقدامات پیشگیرانه با حفظ آمادگی کامل در مقابله و مواجهه با بحران های احتمالی، ضروری است.

به گزارش «فکرشهر»، فتح اله نوروزی، در نشست ستاد بحران شهرستان دشتستان، با بیان این که «مدیریت بحران از سه مرحله اصلی تشکیل شده است که عبارت است از مدیریت بحران قبل، حین و بعد از وقوع بحران»، افزود: گام اول در مدیریت بحران برنامه ریزی است و اولین قدم برای برنامه ریزی صحیح نیز، تبیین و شناخت وضعیت موجود است؛ مدیریت بحران یعنی تلاش نظام یافته در جهت پیشگیری از بحران ها و یا مدیریت اثربخش آن در زمان وقوع است.  

وی ادامه داد: مدیریت بحران فرآیندی است برای پیشگیری از بحران و یا  به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام و برای مدیریت بحران باید بدترین وضعیت ها را برنامه‌ریزی و سپس روش‌هایی را برای اداره و حل آن جستجو کرد.

نوروزی گفت: هیچ چیز نمی تواند به اندازه یک بحران بر فرهنگ تاثیر بگذارد؛ مدیریت بحران برای تضمین ثبات و موفقیت مستمر یک سازمان ضروری است و سازمان هایی که در معرض بحران قرار دارند به آمادگی بیشتری در برابر آن نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری دشتستان، در ادامه، هر یک از اعضا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و به منظور برنامه ریزی متناسب با نیاز شهرستان در هنگام بروز حادثه و احصای مسائل و مشکلات و ارائه راهکار در ساماندهی مناطق آسیب دیده و فراهم نمودن اقدامات پیشگیرانه در مقابله و مواجهه ۱۳ کارگروه تشکیل و تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ شد:

ـ با هدف پیشگیری، پیش آگاهی و ایجاد آمادگی در دستگاه های امدادی و کنترل حوادث، هریک از اعضای مدیریت بحران شهرستان نسبت به طراحی، تدوین برنامه عملیاتی متناسب با مدت و بلند مدت با ذکر ابعاد و اقدامات ایمنی با عنایت به شرح وظایف و اختیارات اقدام و نتیجه را به فرمانداری اعلام کنند.

ـ نظر به ضرورت حفظ آمادگی و مقابله با بحران های احتمالی هریک از اعضا نسبت به انجام ما در مکان های مناسب اقدام و نتیجه را به صورت مستند و مصور به فرمانداری ارسال کنند. 

ـ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ترمیم پاشنه ها و دیوار تخریب شده پل ها اقدام کند.

ـ نظر به جایگاه برجسته و موثر مدیریت شهری در مدیریت بحران، شهرداری ها نسبت به تشکیل ستاد مدیریت باران در شهرداری ها با هدف پیش بینی، پیشگیری، آمادگی مقابله و بازسازی و بازتوانی اقدام و نتیجه را به فرمانداری اعلام کنند.

ـ بخشداران كميته بحران را در بخش ها تشكيل دهند و نظارت لازم را داشته باشند.

ـ دستگاه های اجرایی و شهرداری ها نسبت به اعلام ماشین آلات و تجهیزات تخصصی از جمله کامیون، لودر، گریدر، بیل مکانیکی، کامیونت، یدک کش، جرثقیل و خودرو آتش نشانی را به فرمانداری اقدام نمایند. 

ـ شهرداری ها و دهیاری ها نسبت به پاکسازی و لایروبی مسیل ها، تمامی کانال های دفع آب های سطحی و رودخانه های منتهی به مناطق مسکونی شهری و روستایی اقدام کنند.

ـ اداره منابع آب نسبت به جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها و تخلیه نخاله های ساختمانی در آب راه ها و مسیل ها از طریق مراجع اقدام کند.

ـ به منظور آمادگی حداکثری و پیشگیری در مواجهه با مخاطرات احتمالی اداره هواشناسی شهرستان نسبت به پایش بهنگام مخاطرات جوی برای اعلام هشدارهای لازم به جامعه هدف (ذینفعان به خصوص کشاورزان) اقدام کرده و موارد را در اختیار جهاد کشاورزی شهرستان قرار دهد. 

ـ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به رصد و بازبینی دوره ای و منظم مناطق پرریسک، پل های کم ارتفاع و آبراه ها به منظور جلوگیری از مسدود شدن احتمالی مسیر آب رودخانه های فصلی اقدام کنند.

ـ هریک از اعضای ستاد مدیریت بحران نسبت به پیش بینی و تجهیز مکان های مناسب به منظور ارائه خدمات امدادی به آسیب دیدگان احتمالی از جمله اسکان اضطراری اقدام کنند.

ـ مدیر امور برق نواحی دشتستان و برق برازجان نسبت به هرس درختان در محل استقرار و عبور شبکه های برق فشار متوسط در نقاط شهری و روستایی اقدام کند.

* همچنین، نظر به ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه نیروهای داوطلب مردمی و سازمان های مردم نهاد در مساعدت به آسیب دیدگان حوادث مقرر شد 1. جمعیت هلال احمر نسبت به تشکیل خانه هلال در کلیه روستاها و مراکز بخش های شهرستان اقدام کند؛ 2. هلال احمرنسبت به آموزش داوطلبان عضوخانه هاي ٤٧ گانه هلال در سطح شهرستان اقدام کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر