شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر:
کد خبر: ۹۷۲۷۷
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳

فکرشهر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر گفت: از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش‌ های عمومی است.

به گزارش فکرشهر، هاجر عوض پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است و این مسئله اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری از عوارض بروز بیماری‌های قلبی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با بیان اینکه روز آخر ماه سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی قلب برای افزایش آگاهی جهانیان در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی تعیین شده است گفت: این روز نقش مهمی در حساس سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت جهانی مهمی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاست‌گذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش‌های عمومی است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به اینکه بیماری قلبی عروقی بزرگترین قاتل و اولین علت مرگ در جهان است بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در ایران به شمار می‌روند و علت‌های زیادی دارد.

وی افزود: عوامل خطر اصلی بیماری قلبی و سکته مغزی، فشارخون بالا، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و چاقی است.

عوض پور با اشاره به اینکه در زمان بحران کووید ۱۹ بیماران قلبی عروقی با تهدید دوگانه مواجه خواهند شد گفت: بیماران قلبی عروقی علاوه بر اینکه نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به عوارض بیماری کووید ۱۹ هستند، به علت ترس از ابتلاء به کووید از مراقبت قلب خود هم غافل می‌شوند.

سلامت قلب با انتخاب شیوه زندگی سالم

وی با تأکید بر اهمیت انتخاب شیوه زندگی سالم و تأثیر آن بر سلامت قلب توصیه کرد: کاهش مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های شیرین و استفاده از آب یا آب‌میوه‌های طبیعی، جایگزین کردن انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین با میوه‌های تازه و مصرف روزانه ۵ سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم) را در نظر داشته باشید.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بیماران قلبی مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی‌شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد را محدود و غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنند.

وی بابیان اینکه برنامه‌ریزی برای زندگی فعال‌تر و حذف مصرف الکل و دخانیات در سلامت قلب بسیار حائز اهمیت است گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و ۵ روز در هفته انجام دهند یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته (در سه تا پنج روز هفته) انجام دهند.

عوض پور بیان داشت: بازی کردن، پیاده‌روی، کار در خانه، جز این فعالیت به‌حساب می‌آیند، هر روز بیشتر فعال باشید، از پله‌ها بالا بروید، به جای رانندگی پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.

عوض پور در خصوص تأثیر حذف مصرف دخانیات بر سلامت قلب اظهار داشت: طی دو سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب به‌طور اساسی کاهش می‌یابد و بعد از ۱۵ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری کاهش می‌باید.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: مواجهه با دود دست دوم دخانیات نیز یک علت بیماری قلبی عروقی در افراد غیر سیگاری است.

وی اضافه کرد: امسال روز جهانی قلب، ۲۹ سپتامبر (مصادف با ۷ مهر) با شعار ملی «قلب‌هایمان را با سلامتی پیوند بزنیم» و پیام اصلی «برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه، قلب‌های خود را با سلامتی پیوند بزنیم» تعیین شده است.

عوض پور هدف از برگزاری این روز را ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده برای تضمین سلامتی قلب، ترویج شیوه زندگی سالم برای ارتقای سلامت قلب خودتان، خانواده، دوستان و نیز کل افراد جامعه، الزام مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر