شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۸۴۸
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴

فکرشهر: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در شهرستان جم وجود دارد ولی مسئولان تاکنون اقدام موثری برای مردم این شهر انجام نداده اند تا جمی ها همچنان دغدغه کار، آب و راه داشته باشند.

به گزارش فکرشهر از مهر، شهرستان جم یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر است که آب و هوای متفاوت آن و قرار گرفتن این شهرستان در ارتفاعی بالاتر از دیگر نقاط استان نسبت به سطح دریا باعث شده تا در ایام گرم و نیمه گرم سال نیز این منطقه آب و هوایی به مراتب بهتر و مساعدتر از دیگر مناطق استان بوشهر داشته باشد.

این شهرستان از دو بخش مرکزی و ریز تشکیل شده است که دارای اقلیم نیمه‌خشک و گرم است و فاصله شهر جم تا مرکز استان ۲۶۵ کیلومتر است و وجود منابع کاری فراوان در این منطقه، جم را به یک شهرستان مهاجرپذیر تبدیل کرده که نتیجه آن ورود فرهنگ‌های مختلف به این منطقه است و با پیشرفتی که شهرستان جم در ساله‌ای اخیر داشته انتظار می‌رود به زودی جم به یکی از شهرستان‌های بزرگ در استان بوشهر تبدیل شود.

جم به واسطه قرار گرفتن در ۶۰ کیلومتری عسلویه بدون آلاینده‌های محیطی و صوتی، دسترسی به راه‌های زمینی، هوایی و هم‌جواری با راه ترانزیتی قطب انرژی کشور به شیراز از شهرهای حیاتی و استراتژیک در استان بوشهر به‌حساب می‌آید.

قرار گرفتن پالایشگاه گاز فجر جم در این شهرستان که بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز خاورمیانه و دومین پالایشگاه بزرگ گاز در جهان است، باعث شده است ظرفیت بزرگ شغلی در این منطقه ایجاد شود و همچنین احداث شهرک‌های مسکونی نفت و گاز و اسکان کارکنان و خانواده‌های آنان در این شهرستان باعث شده است که این شهر طی چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته باشد و به یکی از زیباترین و باسوادترین شهرستان‌های استان بوشهر تبدیل شود.

در کنار تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه‌ای که در شهرستان جم وجود دارد، نواقصات و کمبودهای فراوانی نیز به چشم می‌خورد که می‌توان به بی‌کاری جوانان، معضل آب و فاضلاب، تعطیلی فرودگاه جم، عدم توجه به تیم فوتبال پارس جنوبی، عدم تکمیل باند دوم راه مواصلاتی جم به فیروزآباد، روند کند احداث دانشکده فنی مهندسی، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و … اشاره کرد.

یکی از جوانان بیکار جمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جوانان تحصیل‌کرده جمی با داشتن پالایشگاه فجر جم و هم‌جواری با میادین عظیم گازی پارس جنوبی نباید اکنون در جست و کار باشند و با توجه به حجم بالای به‌کارگیری نیرو در شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها، اولویت اول با ما جوانانی است که از کودکی با دود و آلاینده‌های گازی بزرگ شدیم.

عباسی گفت: من و سایر جوانان تحصیل‌کرده این شهر، سال‌ها به امید به استخدام در حوزه‌های نفت و گاز درس خواندیم ولی اکنون با وجود چنین پتانسیل‌هایی جایی برای ما در این صنعت نیست و شاید نیروهای پروازی حتی در بخش‌های خدماتی هستیم که جای بسی تعجب دارد.

یکی دیگر از جوانان تحصیل‌کرده جمی نیز افزود: گاهاً با چندین واسطه و رایزنی‌های متعدد در جایی مشغول به کار شده ولی با توجه عدم ورود به چارت و نیرو پیمانکاری بودن، با استرس ترس از اخراج زندگی می‌کنیم.

علی محمدی گفت: اجرای صحیح مصوبه جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنعت نفت می‌تواند مشکل بی‌کاری جوانان این استان را تا حد زیادی رفع کند.

چشم‌انتظاری مردم جم برای رسیدن آب شیرین

یکی از بحران‌های مهم که در فصل گرما بر شدت آن می‌افزاید تأمین آب آشامیدنی است که در این راستا شیرین‌کاری آب دریا از برنامه‌های مهم وزارت نیرو در شهرستان‌های ساحلی است.

برای حل مشکل تأمین آب آشامیدنی شهر و روستاهای استان بوشهر که یکی از مطالبات تاریخی مردم این دیار است طرح‌های مختلف سدسازی و پروژه‌های شیرین سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان جم تنها شهری در استان بوشهر است که سال‌هاست که منابع تأمین آب آشامیدنی آن از طریق چاه‌های منطقه با خط انتقال آب به شبکه‌های آب‌رسانی تأمین می‌شود که در سال‌های اخیر با خشک‌سالی‌ها منابع تأمین آب چاه‌ها دچار بحران شد و مردم این منطقه با مشکل جدی مواجه شدند که در این راستا ساخت سد باغان و پروژه آب‌شیرین‌کن در دستور کار مسئولان قرار گرفت که این پروژه‌ها در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در فرودین ماه امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه منابع تأمین آب شرب شهرستان جم تاکنون محلی بوده است تصریح کرد: آب موردنیاز مردم شهرستان جم عمدتاً از چاه‌های منطقه تأمین می‌شود.

عبدالحمید حمزه‌پور خشک‌سالی، برداشت بی‌رویه و شرایط آب و هوایی منطقه را عامل خشک شدن چاه‌های آب در جم دانست و بیان کرد: بیشتر چاه‌های شهرستان جم یا در حال خشک شدن و یا اینکه منابع آبی آنها رو به اتمام است و مردم شهرها و روستاهای شهرستان جم با مشکل جدی برای تأمین آب آشامیدنی مواجه هستند.

وی، از اجرای طرح شیرین‌کاری آب دریا برای تأمین آب آشامیدنی جم خبر داد و تصریح کرد: با طراحی‌های صورت گرفته قرار است از طریق آب‌شیرین‌کن، مشکل و کمبود تأمین آب شهرستان جم برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به ساخت آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب هم‌جواری بندر سیراف برای تأمین آب این شهرستان خاطرنشان کرد: با احداث و راه‌اندازی این آب‌شیرین‌کن روزانه ۲۸ هزار مترمکعب آب تولید و از طریق خطوط انتقال آب به شبکه آب‌رسانی ارسال می‌شود.

حمزه‌پور با اشاره به اجرا خط انتقال آب به طول ۲۵ کیلومتر برای ارسال آب پروژه آب‌شیرین‌کن بندر سیراف به شهرستان جم افزود: در این راستا آب این تأسیسات از طریق ۵ سایت ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره به شهرستان جم منتقل می‌شود.

وی، با اشاره به اجرا خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره در مسیر پروژه آب‌شیرین‌کن سیراف- جم گفت: ای پروژه‌ها با اقدامات سال گذشته و تأمین اعتبارات و حمایت‌های انجام‌شده تقریباً رو به اتمام است و اکنون کل تجهیزات نصب‌شده و خط انتقال و ایستگاه پمپاژ آماده بهره‌برداری است.

وعده‌هایی که محقق نشد

این در حالی است که تا به امروز خبری از رسیدن آب از طریق این خط انتقال به جم نیست و مشخص نیست با وضعیت فعلی و روند کند اجرای این پروژه عظیم و حیاتی، چه زمان پمپ‌های آب این خط روشن‌شده و جم نیز پس از سال‌ها به خط انتقال آب متصل می‌شود.

تیم فوتبال پارس جنوبی جم به واسطه یک برنامه‌ریزی چندین ساله و با سرمایه‌گذاری سازمان منطقه ویژه عسلویه توانست از لیگ دو فوتبال ایران به لیگ یک و پس‌ازآن به لیگ برتر صعود کند.

پارسی‌ها دو فصل خوب و رؤیایی را در لیگ برتر سپری کردند و با بازی‌های درخشان خود در نیم‌فصل اول حضورشان در لیگ برتر، شهرت جهانی دست پیدا کردند و با میزبانی جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و برگزاری بی‌نظیر آن، تحسین همگان را در پی داشت.

اما مشکلات مالی و مدیریتی دامن این تیم پرهوادار استان را گرفت و باعث شد در کمال ناباوری به لیگ یک سقوط کند و اکنون نیز برای بقا و ماندن در جام آزادگان تلاش می‌کند.

یکی از هواداران پارس جنوبی در گفت‌وگو با مهر افزود: متأسفانه مسئولین ورزشی استان و نفتی قدر این سرمایه بزرگ را ندانستن و برای بقای این تیم محبوب در لیگ برتر تلاش نکردند.

ارجمند افزود: بزرگ و کوچک، پیر و جوان همه برای دیدن بازی‌های پارس جنوبی در خانه و سایر شهرها همراه تیم بودند و با جان و دل عاشق این تیم بودند.

وی بیان کرد: تنها دل‌خوشی مردم این شهر و شهرهای هم‌جوار شوق حضور این تیم در لیگ برتر بود که با مدیریتی آن را از ما دریغ کردند.

یکی دیگر از هواداران افزود: این تیم پشتوانه هواداری خوبی دارد و می‌توان به مدیریت بهتری از سوی مسئولین نفتی و ورزش استان مجدد به لیگ برتر برگردد و به عنوان نماینده شایسته برای استان بوشهر باشد.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکل مالی و مدیریتی این تیم به صورت اساسی و برنامه‌ریزی مدون برای بازگشت به لیگ برتر از خواسته به حق چندین هزار نفر از هواداران پارس جنوبی است.

لزوم تسریع در احداث باند دوم جاده جم به فیروزآباد

راه‌های مواصلاتی شهرستان جم دارای مشکلات جدی است و تاکنون جوانان زیادی را به دلیل غیراستاندارد بودن این مسیرها به کام مرگ کشانده است.

راه جم به ریز که یکی از جاده‌های پرترافیک و حادثه‌خیز در سطح شهرستان جم است که راه ارتباطی دو بخش این شهرستان را شامل می‌شود با مشکلات جدی روبرو است که در احداث این مسیر در چند فاز طراحی‌شده و در سنوات گذشته فاز اول این مسیر احداث و افتتاح‌شده و اکنون نیز یکی دیگر از فازهای آن نیز در دست احداث است که نیاز است سایر فازهای آن نیز هرچه زودتر به مرحله احداث برسد.

جاده جم به فیروزآباد نیز یکی دیگر از راه‌های مواصلاتی پرترافیک در استان بوشهر است که مسیر ترانزیتی جنوب کشور محسوب می‌شود و هم‌اکنون اجرای باند دوم این مسیر به کندی در دست اجراست و گاهاً نیز شاهد فعالیت این پروژه تنها در بازدیدهای مسئولین کشوری و استانی هستیم.

این مسیر تاکنون حوادث ترافیکی زیادی به خود دیده است و سالانه خانواده‌های زیادی را داغ دار کرده و گویا همت جدی برای تکمیل این پروژه از سوی مسئولین امر وجود ندارد.

راه‌های ورودی شهرستان جم نیز با مشکلات جدی مواجه است و احداث تقاطع‌های غیرهمسطح نیز نیازمند اعتبارات کلان ملی است و هر چند به گفته مسئولین شهرستان در نشست‌های متعددی با شورای راهبری پتروشیمی‌ها این مشکل مطرح‌شده ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

فرودگاه توحید برای همیشه تعطیل شد

بیش از شش سال از تعطیلی فرودگاه توحید جم می‌گذرد و به نظر می‌رسد هیچ عزمی برای راه‌اندازی مجدد آن وجود ندارد چرا که دیگر نه مسئولان درباره آن حرفی می‌زنند و نه مردم امیدی دارند که دوباره این فرودگاه احیا شود.

مسئولان یک روز دلیل تعطیلی فرودگاه را عدم استانداردسازی مطابق با استانداردهای روز صنعت هوانوردی عنوان می‌کنند و روز دیگر مشکل سوخت‌رسانی فرودگاه و… و با وعده‌های فراوان خود که به خلف وعده تبدیل‌شده امید مردم را برای احیا فرودگاه به ناامیدی تبدیل کرده‌اند.

بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی پروازها در فرودگاه توحید جم انجام‌شده بود و مقررشده بود با همکاری شرکت پالایش گاز فجر جم، نیازمندی‌های فرودگاه تأمین و بخش‌های مختلف فرودگاه نیز نوسازی و بهسازی شده ولی تا به امروز انجام پرواز در این فرودگاه محقق نشده است.

مسئولان و اقشار مختلف مردمی، شوراها و فعالان سیاسی و اجتماعی طی این شش سال پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد فرودگاه جم داشته‌اند اما عزمی از سوی وزارت نفت که متولی فرودگاه است برای احیا آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد دیگر مردم نباید امیدوار برای پرواز و فرود هواپیماها در این شهر باشند.

موارد گفته شده بخشی از مشکلات شهرستانی است که در قطب انرژی و اقتصادی کشور واقع شده است و مردم ولایتمدار، سخت کوش آن در انتظار رسیدگی ویژه دولت سیزدهم به آنها و رفع چهره محرومیت از این منطقه هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر