دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۳۵۳
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

فکرشهر: آئین نکوداشت زنده یاد خلیل عمرانی ملقب به خلیل شعر انقلاب در بوشهر برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر،  رئیس حوزه هنری استان بوشهر روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سالروز درگذشت خلیل عمرانی شاعر فقید دیری افزود:

استاد خلیل عمرانی شاعر فقید دیری یکی از چهره‌های شاخص فرهنگی در طراز ملی بود که رسالت‌ فرهنگی را با شرافت در حوزه‌های مختلف اجرایی عهده‌دار بود و قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کرد.

امید پارسایی فر گفت:زنده‌یاد خلیل عمرانی با روحیه معنویت گرا و التزام به آرمان‌های نورانی امام راحل و اندیشه‌های ناب رهبر معظم انقلاب، به چنان مدل مدیریت فرهنگی رسیده بود که برای همه اسوه و الگو شده بود.

 وی بیان کرد: گاهی اوقات در مفاهیم انسانی براثر تندباد حوادث و سنگلاخ مسیر زندگی، سرمایه‌های استان بوشهر فراموش شدند که به واسطه روح‌های بزرگ و جهان‌آگاه مثل زنده‌یاد خلیل عمرانی مراسم "میثاق دوباره‌ای" تدارک دیده شد تا بعد از دو سال بیماری کرونا، شاعران هم استانی برای بزرگداشت یک شخصیت عظیم فرهنگی دور هم جمع شوند.

پارسایی فر  اضافهکرد: نباید فراموش کرد که چهره‌های برجسته‌ای چون رییس جمهور، وزیر کشور، رییس سازمان بسیج هنرمندان، نماینده محترم ولی فقیه و بسیاری از چهره‌های مطرح ادبیات و هنر انقلاب برای درگذشت این شاعر پیشکسوت شعر انقلاب، پیام تسلیت صادر کردند که به معنای این است که باید برای وی در حد یک ظرفیت و سرمایه ملی برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: امید است با حمایت‌های آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و پژوهشگران و صاحب‌نظران، مکان معتبری را در مرکز استان و حوزه هنری بوشهر به نام این شاعر مجاهد و سرفراز نامگذاری شود.

شاعر بوشهری نیز گفت: خلیل یک روح ناآرام و شخصیت بسیار بزرگ و ارزشمندی داشت، که ریشه در روحیه حقیقت‌جویی و حقیقت طلبی وی داشت.

علی هوشمند افزود: گرچه خلیل‌عمرانی در دوران حیات از دست خیلی‌ها آزرده‌خاطر گشت، اما با این وجود دست خیل عظیمی را گرفت و خانه‌اش محفل شاعران و دانشجویان زیادی بود که سبب رشد و اعتلای فرهنگی و علمی آنان شد.

وی ادامه داد: زندگی و شخصیت خلیل عمرانی فراتر از بُعد شاعری او بود، چیزی که در حوزه شخصیت شناسی و پژوهش کمتر توسط نویسندگان استان به آن توجه شده است.

دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر نیز با اشاره به جایگاه استاد عمرانی گفت: زنده یاد خلیل عمرانی از جمله صداهای آشنایی بود که نامش از  میان ده‌ها شاعر آیینی کشور، از دور شناخته شده است.
غلامرضا ابراهیمی افزود: عمرانی از جمله کسانی بود که بخش عمده ای از شعرش را وقف امام حسین(ع) کرده بود، به گونه ای که زندگی‌اش نیز در زیر خیمه سیدالشهدا بود و خانه‌اش نیز حسینیه کوچک شعر آیینی شده بود.

وی ادامه داد: خلیل عمرانی مثل بسیاری از شاعران نسل سرخ، به جنجال روز مطبوعات نپیوست، تیتر درشت روزنامه‌ها نشد و شعرش بدون هیچ تریبون رسمی، معرف نام و شخصیت  او بود.
ابراهیمی تصریح کرد: رسالت شعر پایداری استان بوشهر، بعد از تیمور ترنج بر شانه های صبور خلیل عمرانی سنگینی می‌کرد، که ایشان با ظرافت و درایت تمام آن را به سرمنرل مقصود رساند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر