چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۳۸۵
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

فکرشهر: محققان جهاد کشاورزی بوشهر پس از ۱۲ سال تحقیق و پژوهش موفق به تولید علوفه از برگ درخت خرما شدند که نسبت‌به کاه گندم عملکرد بهتری برای پرورش دام دارد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر گفت: ما در استان کمبود علوفه داریم و علت آن هم کاهش بارندگی در سال‌های اخیر است که موجب شده دامداران از استان‌های دیگر علوفه وارد کنند.
 
محمد هادی صادقی افزود: در مقابل استان بوشهر جزء استان‌های خرماخیز کشور است و پسماند عظیم کشاورزی داریم که از نخیلات حاصل می‌شود.
 
وی ادامه داد: همین موارد موجب شد پس از ۱۲ سال تحقیق و پژوهش موفق به تولید علوفه از برگ درخت خرما بشویم و این در شرایطی است که ۶ میلیون اصله نخل در استان داریم که می‌تواند سالانه ۶۰ هزار تن علوفه تولید کند.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی بوشهر با بیان اینکه علوفه تولید شده از برگ درخت نخل بازدهی بیشتری نسبت‌به کاه گندم دارد عنوان کرد: در آزمایشی که بر روی دو گروه در روستای گوابین شهرستان گناوه اجرایی شد گروه شاهد از کاه گندم و گروه آزمایشی از کاه برگ خرما تغذیه کردند و مشخص شد گروه آزمایشی خوراک کمتری مصرف کرده و گوشت با کیفتی هم می‌دهد.
 
صادقی با اشاره به اینکه با عمل آوری برگ درخت خرما میزان پروتئین این علوفه ۴ برابر افزایش می‌یابد، بیان کرد: هم اکنون برای هر دام روزانه ۲ کیلوگرم علوفه نیاز است که استفاده از علوفه برگ خرما مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر است به گونه‌ای که هم اکنون قیمت کاه گندم ۵ هزار تومان است، در صورتی که کاه برگ خرما با ۱۸۰۰ تا ۲ هزار تومان تهیه و موجب می‌شود هزینه تغذیه که ۷۰ درصد هزینه پرورش دام را تشکیل می‌دهد کاهش ۱۷ درصدی داشته باشد.
 
کارشناس معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی نیز گفت: در حال حاضر دو شرکت خصوصی با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون تومانی در حال تولید علوفه از برگ درخت خرما هستند که پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده ۱۰ واحد به این ۲ واحد افزوده شود تا به این ترتیب وابستگی به تامین علوفه از استان‌های دیگر مرتفع شود.
 
حمیدرضا جهان بخش افزود: استفاده از برگ درخت خرما علاوه بر تامین علوفه دام، در صنعت نئوپان سازی و در بستر مرغداری به جای رول کاغذی هم کاربرد دارد و علاوه بر آن موجب به حداقل رسیدن مشکلات زیست محیطی ناشی از سوزاندن برخی از پسماند‌های درخت نخل شده است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به وابستگی کشور و استان به واردات علوفه و با حذف ارز ترجیحی اختصاص یافته به آن، ارزش کاه تولید شده از برگ خرما افزون‌تر می‌شود، پس باید روی منابع جدید سرمایه‌گذاری کنیم.
 
کارشناس معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی بوشهر گفت: باید با تولید این نوع علوفه صنعتی و فشرده سازی آن هزینه حمل و نقل کاهش یابد که در این صورت می‌توان بخشی از تولیدات را به خارج کشور صادر کنیم.
 
وی بیان کرد: در کشورمان ۳۴ میلیون اصله نخل داریم که می‌توان از آن سالانه ۷۰۰ هزارتن علوفه تولید کرد.
 
مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر هم گفت: مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که سرمایه گذاران خصوصی از نظر مالی ضعیف هستند و توانایی تولید کامل خوارک دام را ندارند، بنابراین اقدام به خام فروشی می‌کنند پس نیاز به حمایت دولت از بخش خصوصی است.
 
سید ابوطالب صادقی افزود: هدف آینده ما این است که خوراک برای دام‌های مختلف در کل کشور تولید کنیم و به دنبال آن صادرات به حوزه خلیج فارس نیز داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر