يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۵۶۶
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵

فکرشهر: معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: درصد کشف معادن در استان بوشهر به کمتر از یک درصد رسیده است که باید افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، رضا محتشمی پور در نشست با استاندار بوشهر اظهار داشت: هم اکنون میانگین درصد اکتشاف معادن در کشور به یک درصد رسیده که در برخی استان‌ها از جمله بوشهر به کمتر از یک درصد و برخی دیگر از استان‌ها کمی از یک درصد بیشتر است.

وی افزود: استاندار به عنوان نماینده دولت در استان‌ها به علت ارتباطی که با سازمان صمت و معدن کاران دارد می‌توانند آن چه در جغرافیای خود دارند را بهتر مدیریت کنند و در این زمینه نقش تاثیر گذاری داشته و موانع اکتشاف را برطرف سازند.

وی گفت: هم اکنون متوسط عمق اکتشاف در کشور ما ۵ متر است در دنیا ۷۵ متر و در کشور‌های پیشرفته بیش از ۲۰۰ متر است.

محتشمی پور اضافه کرد: اینکه در استان بوشهر معادن ساختمانی بیشتر است به دلیل تقاضای بیشتر و صادرات آن است.
وی گفت: بیشترین سرمایه گذاری صنعتی در استان بوشهر انجام شده است. زیر ساخت‌های نفت، گاز و انرژی در استان فراتر از کشور است، بنابراین فرآوری محصول معادن در استانی، چون بوشهر که ظرفیت‌های خوبی دارد بستر خوبی برای صنایع فراهم کرده که می‌تواند موجب توسعه این زنجیره شود.

محتشمی پور افزود: درکشور ۱۱ هزار و ۸۰۰ معدن وجود دارد که ۶ هزار و ۸۰۰ معدن فعال و ۵ هزار معدن غیر فعال است.
استاندار بوشهر هم گفت: با وجود معادن مختلف سرمایه گذاران چندان به سمت معدن و توسعه صنایع معدنی گرایش ندارند، زیرا اهالی استان بوشهر از ابتدا کارشان تجارت بوده است و به سمت کار در معدن کشش ندارند، چون کاری سخت است و از سوی دیگر گسترش صنایع نفت و گاز گرایش به صنایع معدنی را کاهش داده است.

احمد محمدی زاده افزود: ظرفیت معدنی استان بیش از آن چیزی است که به بهره برداری رسیده است. یکی از ظرفیت‌های خوب در استان آهک است که پایه تولید سیمان است. اسکله‌هایی که در استان داریم نیز می‌تواند نیاز و تقاضای کشور‌های حوزه خلیج فارس را فراهم کند، زیرا ظرفیت بالایی در زمینه آهک، گچ و سیمان داریم که باید به آن توجه کنیم.

وی بیان داشت: توسعه، اکتشاف، سازماندهی معادن، فرآوری ماده معدنی و عدم خام فروشی، استفاده از ظرفیت معادن از مهم‌ترین موارد است که امیدواریم باید صورتجلسه وظایف یکساله استان برای پیشرفت معادن فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم گفت: تامین مواد اولیه از بورس یکی از مواردی است که در بخش معدن باید به آن توجه شود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم گفت: براساس عملیات اکتشافی بخش خصوصی، دو نوع ماده معدنی شامل بیتومین و دولومیت به لیست مواد معدنی استان افزوده شده است.

آقای مرادی افزود: ماده معدنی بیتومین یا قیرطبیعی با ذخیره قطعی ۸.۶ میلیون تن در شهرستان دشتی قرار دارد و به عنوان آسفالت طبیعی کاربرد خواهد داشت. ماده معدنی دولومیت نیز با ذخیره قطعی حدود ۵۰ میلیون تن و با عیار ۲۱ درصد در شهرستان دیر قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر