يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ تحلیلی بر شبکه های اجتماعی (2):
فکرشهر: قطعا دچار تاخر هستیم، تکنولوژی که استفاده می شود با طرز تفکر جامعه و دیدگاه های افراد آن متناسب نیست. آگاهی از آداب استفاده از این ابزارها را اغلب افراد جامعه ما ندارند و این خود باعث بروز معضل می شود...
کد خبر: ۱۰۵۲۰
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵

* ستاره تناور

\n\n

فکرشهر: وقتی سرخ پوستان قبیله آپاچی، خبرهای خود را با دود به اطلاع  یاران خود در دوردست ها می رساندند، هیچ گاه نمی دانستند که روش آن ها یکی ازاولین راه های برقراری ارتباط از راه دوراست. این  مسئله ایست که هموار طی تاریخ، در حال تغییر و دگرگونی بوده، اگر زمانی با دود اطلاع رسانی می شد اینک در عصر حاضر با فشردن کلیدی، انبوهی از اطلاعات رد و بدل می شود. 

\n\n

از نظر الوین تافلر در موج سوم جهان دچار عارضه  تازه ای  به نام  بیماری "تغییر" است، وبشر باشتاب زیاد به سوی آینده ‏‌ای ناشناخته پرتاب می‏‌شود که نه شناخت درستی ازآن دارد و نه به هیچ وجه برای رویارویی باآن آماده است و برای این مواجهه نیز هیچ خط مشی واستراتژی مشخصی هم ندارد.

\n\n

فرهنگ هم همزمان با اموردیگر در حال دگرگونی ست. رسانه و نحوه ارتباطات بشری یکی از اجزای فرهنگ محسوب می شود که در عصر حاضر به علت وجود فن آوری پیشرفته در اطلاع رسانی، وجود اینترنت و به دنبال آن شبکه های اجتماعی به سرعت در حال تغییر است.

\n\n

اگر تا دیروز رسانه با وجود روزنامه ها، رادیو و تلویزیون معنی می شد اما اینک با وجود ا ینترنت و بالا رفتن تعداد انواع سایت ها و سرعت اطلاع رسانی بالا در فضای مجازی این سه عنصر اصلی رسانه کم کم به انزوا کشانده شده اند. فضای مجازی، یک رسانه عمومی قابل دسترس است که شکل و نحوه دریافت اطلاعات را دگرگون کرده و خود در این امر پیشرو به حساب می آید.

\n\n

فضای مجازی در واقع نامی است که تعداد زیادی از کاربردهای امروز فناوری های جدید ارتباطی را در برمی‏گیرد. این نام نخستین باربوسیله ویلیام گیبسون در رمان نورومانسر (۱۹۸۴) ابداع شد.

\n\n

اطلاعات از هرنوع که لازمه ی کار بشر امروزی ست به راحتی در دسترس است، این سهل الوصول بودن مزیتی است که اینگونه فضاها برای کاربران خود ایجاد کرده است. تعداد کسانی که از این امکانات استفاده می کنند روز به روز بیشتر می شود. اگر در سال ۱۹۹۲تنها یک میلیون کاربر اینترنتی درجهان وجود داشت، اما ظرف۱۵ سال این رقم به یک میلیارد رسید.

\n\n

فضای مجازی خود یک رسانه قوی و تاثیرگذاراست ونمی شود به آسانی ازآن گذشت.  اتفاقات جامعه خود راکه مرور کنیم درخواهیم یافت که بسیاری از موج ها و حوادث از همین شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، وایبرواتس آپ و... کلید خورده و بعد به عرصه ی حقیقی کشیده شده اند.

\n\n

مسئله ای که باید به آن اشاره کرد، نحوه ی استفاده از این فنی آوری هاست، این ابزار به ما این امکان را می دهد که برای خود در دنیای مجازی گشت و گذار داشته باشیم بدون اینکه کسی متوجه نام و شخصیت اصلی ما شود، گمنام بودن در اینگونه فضاها ، باعث سوء استفاده افراد شده است. کسانی که در دنیای واقعی و میان آدم ها با انواع مشکلات عمیق روحی درگیر هستند و برای بازکردن گره های شخصیتی خود یا تخلیه روانی به فضاهای مجازی پناه می بردند و باعث ایجاد موج های منفی و خارج از اخلاق می شوند و این خود یک آسیب جدی محسوب می شود.

\n\n

حال با این همه تغییر و تحولی که در ارتباطات ما ایجاد شده، آیا این تغییرات با بقیه اجزای فرهنگ ما همسان به پیش می رود یا اینکه دچار تاخرهستیم؟

\n\n

قطعا دچار تاخر هستیم، تکنولوژی که استفاده می شود با طرز تفکر جامعه و دیدگاه های افراد آن متناسب نیست. آگاهی از آداب استفاده از این ابزارها را اغلب افراد جامعه ما ندارند و این خود باعث بروز معضل می شود.  تکنولوژی در جهت  نوآوری و پیشرفت با سرعت سرسام آوری در پیش است، اما حرکت فرهنگی ما به سوی یاد گرفتن صحیح استفاده آن، حرکتی ست لاک پشتی.

\n\n

تغییر خواه ناخواه اتفاق می افتد و جلوی آن را نمی توان گرفت، نحوه اطلاع رسانی و ارتباطات روز بروز با پیشرفت روبرو ست، تنها با بالا بردن دانش و سطح آگاهی افراد جامعه است که می شود تأخر فرهنگی پیش آمده را اندکی جبران کرد. 

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر