يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
ترکش‌های حکم جنجالی کمیته استیناف؛
کد خبر: ۱۰۶۰۸۰
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۴

فکرشهر: بعد از حکم کمیته استیناف در خصوص بازیکن گابنی گل گهر، سه باشگاه به جنگ رسانه‌ای با یکدیگر پرداختند.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، حکم کمیته استیناف در خصوص پرونده جنجالی مهاجم گابنی گل گهر در نهایت صادر شد و همانطور که پیش بینی می‌شد جنجال زیادی بپا کرد. طی این حکم، رای کمیته انضباطی در خصوص سه بر صفر اعلام شدن نتیجه بازی‌های گل‌گهر مقابل استقلال، سپاهان و پیکان تایید و جدول به همان شکل خودش باقی ماند.

اولین باشگاهی که نسبت به این حکم واکنش نشان داد در بین طرفین اصلی ماجرا نبود، باشگاه پرسپولیس که خود را بابت امتیازات اضافه شده به استقلال که رقیب مستقیم این تیم در مسیر قهرمانی است متضرر می‌دید با انتشار بیانیه‌ای اعتراض کرد. در بخشی از این بیانیه آماده است:

رای تایید شد و با فضایی که بر فوتبال ایران حاکم است، انتظاری غیر از این نمی‌رفت. انتظار نداشتیم به مباحث قانونی که بعضی کارشناسان هم مطرح کردند نیز توجه خاصی شود. پرسپولیس 5 دوره پیاپی قهرمان لیگ‌برتر شده است و این مساله فشارهای زیادی را به بخش های بسیاری از فوتبال و خارج از فوتبال وارد می‌سازد. احساسات هواداران پرسپولیس از مشاهده آن‌چه می‌بینند و تناقض‌های بسیار در آن به ویژه با تصمیم‌های متفاوت در موارد مشابه، قابل درک است. به باشگاهی اجازه استفاده از بازیکنی داده و اسنادش تایید می‌شود اما در ادامه ناگهان بازی‌های خاص که به پایان می‌رسد ورق برمی‌گردد و هیچ کس، نه آن چه اتفاق افتاده است و نه خسارت وارده به باشگاه‌هایی که بی هیچ تقصیری تنبیه و متضرر شده‌اند را گردن نمی‌گیرد. باشگاه‌های متعددی از این ماجرا متضرر شده‌اند و پرسپولیس در میان آن‌ها قرار دارد. در این میان، قیاس بچه‌گانه‌ای است بین احکامی که به دلیل تمرّد و فرار تیم‌ها از حضور در زمین مسابقه صادر می‌شود و در تمام دنیا یکسان است، با آن چه که در پرونده باشگاه گل‌گهر شاهدش بوده‌ایم و با کلی تحلیل و تفسیر به این نقطه رسید.

در این میان برای این باشگاه و هواداران فوتبال سوالاتی وجود دارد که به آن ها پاسخ قانع کننده‌ای داده نمی‌شود. مثلا این که اگر این حکم عین عدالت و قانون است، پس چرا در ادوار گذشته لیگ باشگاه‌هایی که به رغم محرومیت بین‌المللی قطعی، از بازیکن غیر مجاز استفاده نمودند مستوجب چنین حکمی نشدند! همگان هم در جریان این موضوع هستند ولی به یکباره همه چیز تغییر کرده است. همین موارد است که هر ناظر بی‌طرفی را به نتایج روشنی می‌رساند و حالا دو باشگاهی که قبل از این ها به دلیل عدم حضور در زمین، قانونی بازنده شدند یا امتیاز از دست داده بودند، این گونه برنده می‌شوند و امتیاز می‌گیرند و جدول رقابت‌ها و کورس قهرمانی آن‌ها دستخوش اتفاقاتی می‌شود که در زمین فوتبال رقم نخورد.

سوال دیگر این است که باشگاه پرسپولیس که در این ماجرا نقشی نداشت چرا باید متضرر شود؟ مسوول جبران خسارتی که شاید قابل محاسبه نباشد کیست؟ مساله بین باشگاه‌های دیگر بود پس چرا ما باید تاوان بدهیم؟ به خاطر این که پنج دوره پیاپی قهرمان شدیم و با تمام مصائبی که برای ما رقم می‌خورد ناپرهیزانه به دنبال قهرمانی دیگری هستیم؟

بعد از این بیانیه باشگاه استقلال هم به سرعت دست به کار شد و پاسخ باشگاه رقیب را داد و نوشت:

باشگاه رقیب با انتشار یک بیانیه‌ی مداخله‌آمیز دیگر و استفاده از عنوان‌هایی مثل دست‌های پشت پرده و گرفتن امتیاز در خارج از زمین و به طور کلی تقلید کامل از جملات اعتراضی هواداران استقلال و سایر تیم‌ها نسبت به این تیم خاص؛ در تلاش است ذهنیت عمومی علیه حمایت‌های مستمر انجام شده از خود را از بین ببرد.

به طراحان این بیانیه‌ها که به اصطلاح کشتی‌گیران فن بدل می‌زنند، باید یادآور شد که قوی‌تر از بهانه‌های‌تان باشید و بیایید جنگیدن در شرایط برابر را تجربه کنید.

باشگاهی که همین حالا به دلیل تأخیر در پرداخت بدهی تیم شهرخودرو باید با کسر امتیاز مواجه شود یا به دلیل پرونده ریزه‌اسپور باید در لیگ دیگری به رقابت می‌پرداخت، چطور به خودش اجازه می‌دهد که از عدالت بگوید؟

خط به خط بیانیه اخیر باشگاه رقیب قابل پیگرد قانونی است و منتظر واکنش فدراسیون فوتبال نسبت به این بیانیه مداخله‌آمیز هستیم.

بعد از این بیانیه بود که علیرضا اشرف، مدیر رسانه‌ای پرپسولیس در‌ صفحه شخصی خود نوشت:

در نهایت این گل گهر سیرجان بود که اعتراض خودش را به این حکم نشان داد و با مطرح کردن این موضوع که یک روز قبل از صدور حکم تعدادی از خبرنگاران نزدیک به باشگاه استقلال از آن با خبر بودند، نسبت به آن شبهاتی ایجاد کرد و با یاد کردن از آن به عنوان حکم تاریخی از ظلمی نوشت که نسبت به این باشگاه صورت گرفته است.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

صفحه‌ دیگری از بی‌عدالتی در فوتبال ایران ورق خورد. نمایشی مضحک از بی‌قانونی که این‌بار قرار بود قربانیِ آن باشگاه گل‌گهر سیرجان باشد. از همان روزی که باشگاه‌های شاکی پروسه گدایی امتیاز را شروع کردند، شما هم کمر همت را بستید تا زحمات بازیکنانِ گل‌گهر که در زمین مسابقه کسب امتیاز کرده بودند را در قالب بذل و بخشش، نثار تیم‌هایی کنید که در زمین بازی عاجز از نتیجه‌گیری بودند.

اگر در این پرونده جای شاکی عوض می‌شد، آیا باز هم جرات داشتید، چنین رای بی‌سابقه‌ای را صادر کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، پس کمی به‌عقب برگردید و به ماجراهای مشابه نگاهی بیندازید. همان یک ماجرای پاتوسی برای اثبات این بی‌عدالتی کافی‌است. چگونه در زمانی که استقلال در جایگاه متهم قرار داشت، مشکل پاتوسی به شکلی عجیب و معجزه‌آسا حل شد، اما این‌بار چون یک باشگاه مظلومِ شهرستانی را در جایگاه متهم قرار دادید، چشم بر همه موارد قبلی بستید و با توجیهات خنده‌دار، نه تنها حق گل‌گهر را که با برهم زدن یکپارچگیِ لیگ، حق سایر تیم‌ها را نیز تضییع کردید؟

بعد از حکم گل‌گهر بازهم استقلال واکنش نشان داد و نوشت:

این جنگ بیانیه‌ای که یک طرف آن فدراسیون فوتبال بود به ورود این مجموعه هم رسید. با وجود اینکه کمیته انضباطی اعلام کرد وارد جنگ بیانیه‌ای نخواهد شد، کمیته اخلاق از مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و گل گهر دعوت کرد تا برای پاره‌ای از توضیحات به این محل مراجعه کنند.

نکته جالب توجه عدم دخالت پیکان و سپاهان در این ماجرا و پس از صدور حکم بود که به عنوان طرفین دعوا وارد ماجرا نشدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر