جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۹۸۲
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

فکرشهر ـ لیلا بحرینی: دهمین نمایشگاه کاریکاتور انفرادی علی زیارتی با عنوان «ظن» در برازجان افتتاح شد.

به گزارش «فکرشهر»، کاریکاتوریست دشتستانی درباره وقفه دو ساله در برگزاری نمایشگاه اعلام کرد: به من مجوز برگزاری نمی‌دادند و تا الان هم علت آن را نمی‌دانم؛ ولی از سوی طرح‌ها مشکلی نیست چون اداره ارشاد همیشه طرح‌ها را رصد می‌کند. به هر شکل خدا را شکر امسال نمایشگاه برگزار شد.

وی درمورد علت انتخاب عنوان «ظن» برای این نمایشگاه در پاسخ به «فکرشهر» گفت: داستانی که در این دو سال برای برگزار نشدن نمایشگاه رخ داد، کلمه ظن مثل سوء‌ظن، در ذهنم این را زنده کرد که از قلم و نوع کار ما برداشتی اشتباه می‌کنند؛ وگرنه داستان گرانی، فقر و پرداختن به حقوق مدنی یک انسان و مشکلاتش، داستانی سیاسی نیست.

وی ادامه داد: این موضوعات کمتر کار شده‌ و هرچیزی که ما به صورت نقد کار می‌کنیم، حتی خودمان هم بر آن برچسب سیاسی می‌چسبانیم چون هنوز معنی سیاسی و سیاسی کاری را نمی‌دانیم. درواقع کسی که سواد سیاسی و اجتماعی ندارد، نمی‌تواند آدم سیاسی باشد. این سوء ظن، کلمه «ظن» را برایم زنده کرد و یک دفعه، اسم آن را انتخاب کردیم‌.

 زیارتی با بیان اینکه ۳۶ اثر در نمایشگاه است، ادامه داد: موضوعات آثار مثل هر سال پیرامون حرف‌ها و مشکلات روزانه مردم مثل فقر، بیکاری، نابرابری و... است.

 این هنرمند دشتستانی، درباره انگیزه خود از برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: از سال اول دوست داشتم که خودم و دیگران یاد بگیریم نقد کنیم. انسانی هم که می‌تواند نقد کند، باید خودش موظف باشد که خیلی چیزها را رعایت کند.

وی ادامه داد: این موضوع به ساختن کاراکتر اصلی خودم کمک کرد؛ در واقع من آمده بودم خودم را اصلاح کنم یعنی منی که اعتراض می‌کنم به دزدی، خودم آماده ام که هرکس حتی دزدی ایده و فکری هم از من سراغ دارد علیه من جبهه بگیرد. آدم‌ها موظف هستند که کمتر خطا کنند و اگر خطایی هم کردند باید پای خطایشان بایستند و تاوان بدهند. بنده آمده‌ام تا به خودم تلنگر بزنم و آنقدر علیه دزدی، دروغ و نامدیرتی طرح بکشم که خودم یکی از آنها نشوم.

برگزار کننده نمایشگاه ظن در ادامه افزود: من جامعه مخاطبم را شناختم که چه طیف افرادی هستند. آدم‌هایی که با دیدن تک تک آنها یاد می‌گیرم و لذت می‌برم. این داستان ها باعث شد تا من هم مثل خیلی از هنرمندان سالی یک بار دوست داشته باشم آثارم را ببینند و از تجدید دیدار عزیزانی که کمتر فرصت می‌شد آنها را ببینم خوشحال بشوم و این نمایشگاه بهانه ای باشد برای بیشتر شدن دیدار و رفاقتمان باهم؛ وگرنه برگزاری نمایشگاه به غیر از دردسر و اینکه چندروز وقت خود و مردم را بگیریم، سودی ندارد و همچنین بار مالی نیز برای ما ندارد.

علی زیارتی به عنوان حرف آخر گفت: یادم می آید دوره انتخابات، چه برای مجلس چه برای شورا، هر کس دایره ای هم بلد باشد بکشد پیش این کاندیدها و ستادهایشان و خیلی از مسوولین دیگر هنرمند محسوب می شود و خیلی هم به او احترام می گذارند. خیلی ها قبلا به نمایشگاه‌هایمان آمدند و یک چیزهایی خطاب به خودم می گفتند (هنرمند مردمی) این را خیلی دوست داشتم. امروز یعنی روز افتتاحیه این را باور کردم.

وی افزود: هیچ کدام از مسوولین، نه از شورا، شهرداری، اداره ارشاد و نه از هیچ ارگانی نیامدند؛ به جز آقای کوهکن که بعد از افتتاحیه و آقای بنافی که آخرهای مراسم محبت کردند و تشریف آوردند و هیچ کس به جز مردم، مدیر و مسوول هیچ هنرمندی نیست.

زیارتی در ادامه گفت: با بچه های خودمان کنار هم، دست هم را گرفتیم و نمایشگاه را برگزار کردیم و یکی از پیشکسوتان خودمان را آوردیم که افتتاح کند. معنی مردمی بودن را امروز فهمیدم.

وی در آخر از «فکرشهر» و تمام رسانه ها سپاسگزاری کرد و افزود: ممنونم که مردانه کنار هنرمندان هستید.

به گزارش «فکرشهر»، این نمایشگاه، ۲۶ الی ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سازمان تبلیغات برازجان، واقع در خیابان چمران، برای بازدید عموم دایر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر