پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۴۱۴
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

فکرشهر:  رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بازاریان، همشهریان و هموطنان می‌تواند یاری‌گر بسیار قدرتمندی برای مبارزه با اُمیکرون باشد و بازار گناوه را باز نگه دارد.

به گزارش فکرشهر از مهر، اسماعیل کشتکار: بندر گناوه در جنوب غربی ایران سال‌ها است که با بازار پر زرق و برق، ساحل بکر و ماسه‌ای، دریای زیبا و مردمانی خون گرم و مهربان توانسته در جنوب کشور عرض اندام کند و گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود بکشاند.

هرچند که در این مدت با افزایش نرخ ارز و تورم، قیمت اجناس جهش چشمگیری داشته است و قدرت خرید مردم تا حد زیادی پایین آمده است ولی با توجه به این شرایط کماکان قیمت اجناس در بندر گناوه نسبت به دیگر شهرهای کشور مناسب‌تر است.

با توجه به آب و هوای گرم و شرجی گناوه معمولاً در شش ماهه دوم سال و به خصوص در ایام نوروز رونق بازار چشم‌نواز است و مسافران و گردشگران زیادی از سرتاسر کشور به این بندر جنوبی سرازیر می‌شوند تا علاوه بر تفریح و گردش در ساحل نیلگون خلیج همیشه فارس از بازار این شهر نیز بهره مند شوند.

البته کسبه نیز توجه و نظر خاصی بر ایام نوروز و فروش اجناس و کسب درآمد در این ایام دارند و نوروز را بهترین زمان کسب و کار خود می‌دانند.

در بهمن ماه سال ۹۸ با پیدایش کرونا، ناشناخته و مبهم بودن این ویروس، ابتلای تعداد زیادی از مردم و گرفتن جان زیادی از هموطنان باعث شد که بازاری که ماه‌ها بازاریان در انتظار آن در نوروز بودند به تبعیت از دیگر شهرهای کشور به تعطیلی کشیده شود و امید خیلی از خرده فروشان و مغازه داران به یاس و ناامیدی تبدیل شود.

بازار گناوه و کرونا

در ادامه با بسته شدن راه‌ها، محدودیت تردد، جرایم سنگین پلیس در کنار جهش چشمگیر مبتلایان به کرونا، کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در برهه‌ای از زمان باعث شد که بازار گناوه همچنان دست و پا شکسته اوقات خود را گذران کند.

سال ۱۳۹۹ نیز با وجود پیک‌های متعدد و افزایش این ویروس بازار گناوه روی خوش ندید تا خود را به نوروز رساند. در نوروز ۱۴۰۰ بازار گناوه به تعطیلی نکشید ولی در عوض راه‌های بسته و تردد به گناوه ممنوع شد و تفاوتی با نوروز ۹۹ نداشت و دوباره این مغازه داران بودند که دومین سال ناموفق خود را پشت سر گذاشتند.

هرچند که واکسیناسیون از بهمن ماه سال ۹۹ در ایران و همزمان با آن در استان بوشهر و از کادر بهداشت و درمان که در خط اول مبارزه با کرونا بودند آغاز و در کنار آنها افراد مسن و دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و بعد از آن ادارات، بانک‌ها و دیگر نهادها وارد چرخه واکسینه شدند و سپس با افزایش ورود و ساخت واکسن افراد با سن و سال کمتر نیز در برنامه واکسینه شدن قرار گرفتند.

در سال ۱۴۰۰ طبق معمول دیگر تابستان‌ها هوای گرم و شرجی گناوه اجازه نمی‌داد تا مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه مسافرت کنند و همچنین در مردادماه متأسفانه وجود پیک پنجم یا کرونای دلتا شدیدترین مرحله کرونا در این مدت بود به ایران روانه شد و جان بسیاری را گرفت و بسیاری را به لبه پرتگاه زندگی کشاند و با آمار بیشترین مرگ و میر خود را در تاریخ کرونای ایران به ثبت رسانید.

در پاییز ۱۴۰۰ با افزایش واکسن دوزهای اول، دوم و سوم زده شد و کشور و بخصوص استان بوشهر به شرایط خوب و مطلوبی دست یافت و بندر گناوه توانست تغییر رنگ زیبایی دهد و از قرمز به آبی دریایی تبدیل شد و بازار گناوه بعد از مدت‌ها نفسی کشید و جانی تازه گرفت.

با وجود افزایش قیمت‌ها به دلیل نوسانات ارز ولی هموطنان با حضورشان گرمی خاصی به بازار راکد و سرد گناوه بخشیدند ولی دیری نگذشت که موج ششم با نام اُمیکرون و قدرت انتقال فوق العاده زیادی خود را بر انسان‌ها دیکته کرد و چهره شهر و رنگ آبی آن را تحت شعاع خود قرار داد و با سرعت بالا به سرخی گرایید.

اکنون در اسفند ماه ۱۴۰۰ و نزدیک شدن به نوروز با وجود اُمیکرون همه بازاریان دغدغه وجود ریز نقش نامرئی را دارند که نکند مانند دو سال گذشته کرکره مغازه‌ها را پایین بکشد.

ولی در این بین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بازاریان، همشهریان و هموطنان می‌تواند یاری‌گر بسیار قدرتمندی برای مبارزه با اُمیکرون باشد و بازار گناوه را باز نگه دارد.

شرایط خاص استان بوشهر

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر اظهار داشت: با شیوع ویروس امیکرون شاهد افزایش میزان ابتلاء، بستری و مرگ و میرهای کرونایی در سطح استان هستیم.

احمد یزدان‌پناه اضافه کرد: در حالی که در بهمن ماه امسال یک مورد فوتی کرونا در استان بوشهر ثبت شده بود، تعداد فوتی‌های کرونایی در بهمن‌ماه به ۳۷ نفر رسید که افزایش خیلی زیادی داشته است.

افزایش بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه

وی از افزایش تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۲۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۱۵ نفر از آنها در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر تصریح کرد: در مجموع ۲۲۰ بیمار در بخش‌های کرونایی استان بوشهر بستری هستند.

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه

وی تعداد کل مبتلایان کرونا در استان بوشهر را ۱۰۰ هزار و ۹۷۳ نفر عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون دو هزار و ۷۹ نفر در استان بوشهر به علت ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

یزدان‌پناه خواستار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط همه افراد شد و بیان کرد: برای عبور از همه‌گیری کرونا نیازمند رعایت دستورالعمل‌ها و موازین بهداشتی هستیم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: از آحاد مردم خواهشمندم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده تا این موج با کمترین فوتی سپری شود.

یزدان پناه اظهار کرد: افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند حتماً در قرنطینه خانگی بوده و تا حد ممکن از حضور در محیط عمومی و اجتماعات پرهیز کنند.

همه باید رعایت کنند

فرماندار گناوه در این زمینه گفت: با رعایت همه جانبه بازاریان و همشهریان می‌توانیم اُمیکرون را مدیریت کرد و شاهد حضور مسافران و گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ باشیم. فرماندار گناوه واکسینه شدن حداکثری و فرهنگ‌سازی برای زدن دوز سوم را بهترین راه مقابله با کرونا دانست.

محمد تقی صفری اظهار داشت: در این برهه مردم و جامعه نباید نسبت به کرونا بی‌تفاوت باشند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای از بین بردن این ویروس تلاش کنند. تا شاهد آغاز سال جدید با کمترین واگیری و تلفات از کرونا باشیم.

با توجه به اینکه هنوز موج ششم به قله نرسیده است در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها این موج طولانی خواهد شد و در این شرایط که سن واکسینه به پنج سال رسیده است بهترین اقدام زدن واکسن و در کنار آن همدلی و همکاری شهروندان در رعایت پروتکل‌ها و یاری همه جانبه دولتمردان می‌تواند پایانی بر شرایط سخت کرونایی باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر