شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۶۵۱
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

فکرشهر ـ سیدخلیل پیام: «خارگ»، شهری در ميان دريا، همان نشانی كه همگان در ادوار مختلف بر آنند كه نشانه آبادی و آبادانیست و با استناد به اين بيت شعر «سهراب سپهری» که «پشت درياها شهريست که در آن پنجره ها رو به تجّلی باز است -  قايقي بايد ساخت»، رهسپار این جزیره می شوند.

عده کثیری از هم وطنان از ساليان گذشته برای يافتن شهرِ آمال و آرزوها، روانه اين جزيره زيبای كهن می شوند و حقيقت آن است كه اين شهر بنا شده بر بقايایِ مرجانی در دل دريا واقعا منزلگه آمال و آرزوهای آنان بوده است؛ اما برای جوانان جويای كار اين شهر ظاهرا آدرسی اشتباه است.

به گمانم زيبنده مسوؤلين كشور، استان و شهر خارگ نيست كه جزيره ای مانند خارگ كه بزرگ ترين پايانه صادرات نفت كشور بوده و شركت هاي عظيمي چون شركت پايانه های صادرات نفتی، شركت نفت فلات قاره، شركت پتروشيمی، طرح ملي NGL، شركت ملی نفتكش، اداره بندر، گمرك و... در آن فعاليت دارند، جوانان بومیِ تحصيل كرده آن شهر در ادوار مختلف مورد بی مهری قرار گرفته و همچنان به دنبال فرصت شغلي مناسب باشند! متاسفانه آمار بيكاری جوانان جويای كار نسبت به سرانه جمعيت شهر زياد است كه در واقع با اين همه زمينه فعاليت شركت های فوق الذكر نمی بايست حتي يك نفر بيكار وجود داشته باشد.

هرچندوقت يا هر چندسال يك بار، آگهی جذب نيرو برای اشتغال در جزيره ديده می شود که باعث دلگرمی و امیدواری جوانانِ جویای کار و خانواده ایشان می گردد، اما در ادامه شرطِ آزمون سراسری بدون در نظر گرفتن شرايط خاص جوانان بومی كه خود و خانواده آنان در طول ٨ سال دفاع مقدس در جزيره بوده و از تماميت ارضی اين شهر دفاع كردند، باعث می شود، جوانانی كه در شهرهای بزرگ با دارا بودنِ شرايط بسيار عالي و با امكانات كافی، تحصيل كرده و جهت شركت در آزمون، از كلاس هاي مختلفی كه در کلانشهرها وجود دارد بهره برده و برنده اين ماراتنِ نفس گير می شوند و در حالی كه تا آن روز نام جزيره خارگ را نشنيده بودند به عنوان كارمند پا به جزيره گذاشته و جوانان بومی همچنان چشم براه فرصت هایِ كار موقت يا روز مزد می مانند.

قابل ذكر است با روي كار آمدن دولت جديد و معرفی بخشدارِ جوان كه خود از بوميان استان بوده و سالهاست در جزيره سكونت و فعاليت داشته، روند پيگيریِ تغیير اين ديدگاهِ مديران پايتخت نشين از طرف ايشان به جد دنبال شده كه اميدوارم با حمايت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و فرماندار محترم بوشهر از تلاش، پيگيری و مكاتبات بخشدار ويژه خارگ این موضوع به سرانجام رسیده و امتياز خاصی جهت اشتغال فرزندان بومي جزيره با قیدِ اولویت اعمال شود.

مسوؤلین محترم؛ اشتغال حقِ مُسلّم و کَفِ خواسته مردم مقاوم خارگ است.

نظرات بینندگان
فرامرز
|
-
|
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۱
سلام من مدت كوتاهي  با يكي از پيمانكاران پتروشيمي در جزيره كار كردم  و رابطه بسيار خوب و تعامل با مردم بومي و بقول معروف صبور و مقاوم خارك داشتم و هميشه يك سوال ذهن من را درگير كرده بود و ان درد مشترك جوانان خارگي بود ؟ با وجود شركت هاي متعدد نفتي  و با داشتن جوانان تحصيلكرده و بومي منطقه جذب نيروي انساني تازه كار از نقاط ديگر انجام. ميشود با توجه به كوچك بودن جزيره كه طبعا. باعث ايجاد محدوديت در فرصت هاي شغلي ميشود اين كار از لحاظ انساني وً مخضوصا در شرايط اقتصادي فعلي  اصلا كار درستي نيست و از جنبه هاي قانوني و قوانين كار تا انجا كه من اطلاع دارم سهميه. هفتاد درصدي براي اشتغال زايي بومي ها در نظر گرفته شده لذا اين كار منع قانوني هم دارد. و يك سياست كلان  مملكتي است و در همه استان. ها  با همكاري استانداران محترم و نمايندگان مجلس و همياري. مقامات محلي بايد قانونا اجرا شود حالا اين قانون مثل بقيه قواتين تبصره. دارد  و ان اينكه اگر براي تخصص خاصي چه در حوزه صنعتي. و چه در   حوزه سلامت و پزشكي  نيروي متخصص لازم بود ميتوانند بطور موقت. براي انها مجوز ورود و اقامت كاري بگيرند. به اميد برطرف  شدن تمام مساعل و مشكلات ساكنين جزيره راهبردي خارگ
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر