جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر گفت: کم‌شنوایی شایع ترین معلولیت حسی پنهان به شمار می‌رود که به شدت در حال افزایش است و این مشکل می‌تواند باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت نوزاد و کودک باشد...
کد خبر: ۱۰۷۹۸۰
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴

فکرشهر: سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر گفت: کم‌شنوایی شایع ترین معلولیت حسی پنهان به شمار می‌رود که به شدت در حال افزایش است و این مشکل می‌تواند باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت نوزاد و کودک باشد.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به نقل از دکتر قاسم برجوئی‌فرد به مناسبت روز جهانی شنوایی با اشاره به شعار مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید افزود: در جوامع مختلف به دلایلی مثل نبودِ نشانه‌های ظاهری ناشنوایی آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، نداشتن اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصان درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن با تاخیر زیاد شناسایی می‌شود.

وی اظهارداشت: اختلال شنوایی در بزرگ‌سالان اغلب سبب ایجاد مشکل در شغل یابی، کار و حفظ شغل می‌شود.

برجوئی فرد اضافه کرد: هم‌چنین هزینه‌های آموزش استثنایی و از دست دادن فرصت کاری به علت اختلال شنوایی می‌تواند بار قابل‌توجهی بر اقتصاد ملی تحمیل کند.

 سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ابتلا به بیماری‌های عفونی (مثل مننژیت، سرخک، اوریون و عفونت‌های مزمن گوش)، اختلالات ژنتیکی، مواجهه فرد با صداهای شدید، آسیب سر و گوش، سالمندی و مصرف داروهایی با اثر سمی از علت‌های عمده ناشنوایی به شمار می‌رود که نیمی از این موارد با اقدامات پیشگیرانه اولیه قابل‌ حل هستند.

وی افزود: درصد بسیار زیادی از اختلالات شنوایی از طریق تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب، قابل‌ درمان هستند.

برجوئی فرد در خصوص تشخیص زودهنگام این مشکل گفت: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که برنامه‌های غربالگری مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به آسیب‌های شنوایی در میان کودکان و نوزادان است و در همین راستا برنامه غربال‌گری شنوایی در ۲ مقطع دوره نوزادی و سه تا پنج سالگی انجام می‌شود.

وی افزود: غربال‌گری نوزادی در بدو تولد در بیمارستانی یا پس‌ از آن در مراکز خدمات جامع سلامت (در ۳ تا ۵ روزگی پس از تولد) قابل انجام است.

برجوئی فرد گفت: زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به‌موقع تا یک ماهگی، تستِ تشخیصی استاندارد تا سه ماهگی و مداخله به هنگام، ۶ ماهگی نوزاد است و افزایش پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی موالید و کودکان ۳ تا ۵ سال ضرورت دارد.

آغاز کارزار بیماریابی سل و اچ.آی.وی در جمعیت مهاجرین و ایرانیان در تماس با آنان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کارزار بیماریابی سل و اچ.آی.وی در جمعیت مهاجرین ( مجاز و غیرمجاز ) و ایرانیان در تماس با مهاجرین با حمایت مالی کمیساریای عالی پناهندگان و  باهدف تقویت شناسایی موارد آلوده به اچ.آی.وی و بیماران دارای علائم سل آغاز به کار کرد.

برجوئی‌فرد بابیان اینکه این برنامه با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان در اسفندماه  سال جاری به مدت یک ماه اجرا می‌شود افزود: جمعیت مورد انتظار از گروه هدف در این کارزار در استان بوشهر ۶ هزار نفر است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد:  تیم‌های بیمار یاب آموزش‌دیده، با مراجعه به محل سکونت و محل کار مهاجرین با رعایت دستورالعمل‌ها،  این خدمت را به گروه‌های هدف ارائه می‌دهند؛ همچنین مراکز خدمات جامع سلامت نیز در کنار تیم‌های اشاره‌شده  این خدمات را به‌صورت محرمانه و رایگان انجام می‌دهند.

برجوئی‌فرد گفت: به‌ منظور اجرای این برنامه کیت تشخیص سریع اچ.آی.وی و لوازم جانبی تامین و توزیع‌ شده است.

 وی اضافه کرد: در صورت شناسایی موارد مشکوک ابتلا به بیماری‌های سل و اچ.آی.وی اقدامات تشخیصیِ تکمیلی به‌صورت رایگان انجام می‌شود و پس از تائید قطعی بیمار، تحتِ درمان رایگان قرار می‌گیرد و همچنین مراقبت و بررسی  اطرافیان وی نیز انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر