دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۵۸۳
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

فکرشهر: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، گفت: به دلیل خشک و نیمه خشک بودن بخشی از کشور، توان افزایش سطح زیر کشت را نداریم.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مجتبی خیام‌نکویی، در حاشیه برگزاری دوازدهمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی - امنیت غذایی که به میزبانی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ما باید الگوی مصرف غذایی خودمان را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما حدود ۳۰ درصد ضایعات در بخش کشاورزی داریم که از مزرعه تا سفره ما می باشد، ادامه داد: اگر هر ایرانی در روز یک دانه برنج دور ریز و ضایعات داشته باشد، غذای ۲۳ هزار نفر را دور می ریزیم.

خیام‌نکویی، با تاکید بر اینکه ما باید تمام توان خودمان را بگذاریم تا ضریب امنیت غذایی خودمان را افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از منابع خودمان به شکل مطلوب استفاده کنیم، باید توسعه روستا را به عنوان مرکز تولید قلمداد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر توجه به روستاها کم شود و سیر مهاجرت روستائیان به شهرها که بعد از پیروزی انقلاب شدت گرفته است، مدیریت نشود، کانون های تولید ما از بین می رود، افزود: بالاتر از ۷۰ درصد جامعه روستایی ما شهرنشین شده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه، توسعه و پیشرفت کشور در حوزه کشاورزی، توجه به روستاها است، تصریح کرد: خیلی ها معتقد بودند، کشورهایی که پول دارند، می توانند غذا را به راحتی از کشورهای تولید کننده بخرند.

وی با تاکید بر اینکه اگر در طول یک دهه اخیر به اتفاقات جهان نگاه کنیم، می بینیم که کشورهای تولید کننده غذا که مازاد بر نیاز خودشان تولید می کنند، از غذا به عنوان یک ابزار سیاسی برای تسلط بر کشورها استفاده می کنند، یادآور شد: کشورهایی که می خواهند مستقل باشند، دسترسی خیلی آسان هم به غذا نخواهند داشت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما باید آن بخش تولیدات بخش کشاورزی که در حد خودکفایی و خود اتکایی هست، بتوانیم در کشور تولید کنیم، اضافه کرد: این یکی از مصادق پدافند غیرعامل می باشد که محقق می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، با تاکید بر اینکه ایران در ۲۲ مورد تولیدات محصول کشاورزی، جایگاه دوم تا هفتم جهانی را دارد، گفت: ما باید یک واقعیت را بپذیریم که کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلی متر در سال را داریم و توان افزایش سطح زیر کشت خود را نداریم و بهترین راه افزایش تولید و رسیدن به امنیت غذایی پایدار، بهره‌وری را در واحد سطح افزایش دهیم و به تعبیری انقلاب بهره‌وری با همین سطح زیر کشت موجود برای رسیدن به تولید مطلوب ایجاد کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر