شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۰۸۷۹۴
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴

فکرشهر: تراز آبی در سد کرخه کمتر از ۴ متر با بدترین شرایط تجربه شده فاصله دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سد کرخه شرایط بسیار بحرانی را تجربه می‌کند. بر این اساس، درحال حاضر حجم زنده سد به عنوان حجم قابل برنامه‌ریزی به صفر رسیده و ۳۵۸ میلیون متر مکعب نیز از حجم مرده سد به عنوان ذخیره غیر قابل برنامه‌ریزی از تخلیه‌گر تحتانی سد تخلیه شده است.

بر این مبنا تراز سد به ۱۸۰.۲۷ متر از سطح دریا رسیده است که این تراز با بدترین تراز ثبت شده در سد کرخه کمتر از ۴ متر فاصله دارد.

در حال حاضر میزان حجم خالی سد کرخه نزدیک به ۴ میلیارد و ۱۷۷ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که این عدد ۳.۸ برابر ظرفیت آب واقع در حجم مرده سد است.

وضعیت بسیار بحرانی سد کرخه در حالی با خروجی ۱۱.۵ میلیون متر مکعب در هر روز بدتر می‌شود که بر خلاف اعلام سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر نبود آب برای تامین کشت شالی‌کاری تابستان، اخبار رسیده از خوزستان از اجاره بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان توسط برنجکاران برای کشت شلتوک در بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

از سوی دیگر قرارداد با واحدهای شالی‌کوبی نیز از بازه زمانی فعلی در حال انعقاد است و در شرایطی که وزارت جهاد و کشاوزری با هماهنگی استانداری خوزستان زمینه اعمال ممنوعیت قانونی کشت برنج را فراهم نکند، آبی برای تامین منابع وجود نداشته و زمینه بروز فرابحران در این منطقه تشدید خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر