سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۹۲۶۹
دوشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

فکرشهر: مشاور وزیر ارتباطات در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی گفت: برای تحقق هدف اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ به بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی و احداث پنج هزار سایت BTS در سطح کشور نیاز داریم.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، «ایرج روحی» مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO) از زمانی که حکم انتصاب او آمد، سفرهای خود برای بررسی وضعیت اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات را آغاز کرد.

مدتی قبل خبری مبنی بر اتصال ۹۸ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت منتشر شد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که این عدد با واقعیت، فاصله دارد. بخشی از فاصله نیز طبیعی است چرا که اکنون ذائقه‌ها عوض شده و نیاز به اینترنت با فناوری نوین بیشتر از گذشته شده است. بر اساس آخرین آماری که مشاور وزیر ارتباطات در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی داد، اکنون اتصال روستاهای کشور به اینترنت حدود ۸۳ درصد است.

اگر در گذشته دسترسی ۵۰۰ کیلوبایتی کاربران به اینترنت برای آن‌ها رضایتمندانه بود، اکنون نیاز به سرعتی دارند که ارتباط آنلاین برای آنها فراهم شود. همین تغییر ذائقه باعث شد وزارت ارتباطات به‌ صورت میدانی ابعاد مختلف دسترسی روستاها به اینترنت را بررسی کند. به‌ ویژه استان‌هایی که به دلیل وسعت زیاد یا موقعیت جغرافیایی خاص، چالش‌های بیشتری دارند.

اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت، سه ضلع دارد. ضلع اول یک طراحی خوب برای پیشبرد هدف اتصال تمام روستاهای کشور به اینترنت است و در سفرهایی که تاکنون رفتیم و بررسی‌های کارشناسی، ضلع اول را کامل کردیم. ضلع دوم مربوط به توان اجرایی اپراتورها است که با تقویت تیم‌های فنی خود باید آن را ایجاد کنند و ضلع بعدی نیز شامل تخصیص منابع است.تمام استان‌ها برای توسعه روستایی تعیین تکلیف شده‌اند

مشاور وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره وضعیت اتصال روستاهای کشور به اینترنت، گفت: اتصال پرسرعت و کامل روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت و ایجاد بستر برای ارتباط به اینترنت سیار در روستاها از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید تا آخر سال ۱۴۰۱ در صورت تامین منابع به نتیجه برسد.  

روحی گفت: از حدود سه ماه قبل به روستاهای واقع در استان‌ها کردستان، فارس، هرمزگان، لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی سفر کردیم، از مسوولان استان‌هایی مانند سمنان، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل که تعداد روستاهای بدون اتصال به اینترنت در آن‌ها محدود بود نیز خواستیم تا آن‌ها به تهران بیایند تا به این واسطه بررسی وضعیت پوشش ارتباطات روستایی کشور را تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ کامل کنیم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این بود که موضوعات مربوط به استان‌ها، تعیین تکلیف شود. اکنون توانسته‌ایم مشخص کنیم در کدامیک از روستاها و در کدام فاز، باید سایت مخابراتی احداث شود و کدامیک نیاز به توسعه و تعمیر دارند. زیرساخت‌های فنی برای این کار آماده شده، برنامه‌ریزی‌هایی در جهت رسیدن به این هدف نیز صورت گرفته و باید به سرعت وارد مراحل اجرایی شویم.

احداث پنج هزار سایت BTS

وی درباره تعداد سایت‌های BTS (دکل‌هایی که از تجهیزات مخابراتی بی‌سیم و باسیم تشکیل شده و ارتباط میان کاربر موبایل و شبکه عمومی را فراهم و تسهیل می‌کند) که باید برای این پروژه احداث شود، گفت: برای اتصال تمام روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و پوشش سراسری اینترنت، به احداث حدود پنج هزار تا سایت BTS نیاز داریم. اپراتورهایی که کار احداث دکل‌ها را برعهده دارند، در تمام جلسات همراه ما هستند و موارد اینچنینی را با همراهی یکدیگر بررسی می‌کنیم.

روحی درباره پرچالش‌ترین بخش اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: پرچالش‌ترین مناطق برای توسعه روستایی، عمدتا مناطق کوهستانی مانند کردستان و آذربایجان غربی هستند که دسترسی به آن‌ها کار آسانی نیست.

وی تاکید کرد: اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت، سه ضلع دارد. ضلع اول یک طراحی خوب برای پیشبرد هدف اتصال تمام روستاهای کشور به اینترنت است و در سفرهایی که تاکنون رفتیم و بررسی‌های کارشناسی، ضلع اول را کامل کردیم. ضلع دوم مربوط به توان اجرایی اپراتورها است که با تقویت تیم‌های فنی خود باید آن را ایجاد کنند و ضلع بعدی نیز شامل تخصیص منابع است.

مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی با بیان‌ این که برای تحقق این هدف، نیاز به بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، افزود: پوشش سراسری اینترنت برای تمام روستاها، کاری است که نیاز به سه سال زمان دارد، اما قصد داریم این کار را ظرف مدت یک سال به پایان برسانیم. همین مساله فشار مضاعفی را به منابع وارد می‌آورد. ما اکنون برای این کار حدود چهار هزار میلیارد بودجه داریم در حالی که این پروژه به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

همه نهادها موافق توسعه روستایی هستند

وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که ما در حال انجام آن هستیم، رایزنی برای جذب منابع است. بخشی از این مبالغ توسط سازمان برنامه‌ و بودجه به ما داده شده است اما آنقدر عدد بزرگی نیست که بتواند کمک عظیمی به این پروژه کند. سعی داریم از طریق سفرهای استانی و استفاده از ظرفیت‌ مناطق محروم، این پروژه را با سرعت پیش ببریم.

روحی افزود: مدتی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تصویب کرد که به واسطه آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به مولدسازی اموال و دارایی‌های غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش اموال غیرمنقول مازاد خود و دستگاه‌های تابعه تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقای پوشش اینترنت و موبایل در روستاهای کم‌برخوردار می‌شود. بر اساس این مصوبه، می‌توان از منابع دیگر نیز برای توسعه روستایی استفاده کرد.

مشاور وزیر ارتباطات تاکید کرد: تامین و رایزنی برای جذب منابع از مهم‌ترین کارهایی است که باید سال آینده انجام بدهیم. اپراتورها نیز باید تلاش کنند تا ظرفیت اجرایی خود را بالا ببرند چرا که روستاهای باقی‌مانده بسیار سخت هستند، مثلا ما روستاهایی داریم که محل قرارگیری آن‌ها داخل منطقه‌ای شبیه کاسه بوده و از همه طرف محصور شده است.

مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO) درباره همراهی نهادهای دیگر برای توسعه اینترنت روستایی گفت: واقعیت این است که وقتی صحبت از توسعه در حوزه ارتباطات روستایی می‌شود، هیچ مخالفتی با تخصیص منابع وجود ندارد اما باید در این زمینه ظرفیت‌های قانونی ایجاد شود و ریل‌گذاری مناسب صورت بگیرد. منابع وزارت ارتباطات همیشه از بخش‌های پایدار بوده و از منافع عمومی کشور استفاده نمی‌کرده است. اما اکنون که باید این پروژه را در زمان کوتاهی به سرانجام برسانیم، نیاز است از منابع عمومی کشور نیز استفاده کنیم.  

به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل حضور خود در وزارت ارتباطات اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، دسترسی باقیمانده روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد که روستاهای باقی مانده به لحاظ صعب العبور و کوهستانی بودن جزو سخت ترین بخش باقی مانده از این طرح ملی بوده و نیازمند کار مجاهدانه هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین بر استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی برای توسعه ارتباطات در مناطق دور افتاده و محروم تاکید کرد.

وی دستور داد تا کارگروهی متشکل از مدیران اپراتورها و مدیرعامل مخابرات ایران و نیز مدیران ذی‌ربط وزارت ارتباطات برای حل مشکلات و سرعت بخشیدن به روند توسعه دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات تشکیل و موضوع با جدیت پیگیری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر