شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۷۸۷
دوشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵

فکرشهر: رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: سال گذشته ۹۶.۵ درصد جرایم سایبری رخ داده در کشور کشف شد که نسبت به سال ما ۱۳۹۹ که ۹۴.۵ درصد بود ۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی پلیس فتا نیروی انتظامی استان بوشهر روز دوشنبه به نقل از سردار وحید مجید در بازدید نوروزی از این استان اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ جرائم سایبری ۱۸ درصد و شمار متهمان این جرایم ۲۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ در کشور افزایش یافته است.

وی به رسیدگی جرایم و پرونده‌های سازمان یافته کثیرالشاکی پرداخت و بیان کرد: سال گذشته در حوزه قمار بازی اینترنتی به ۲۹ پرونده رسیدگی و ۴۶۱ متهم دستگیر شدند.

مجید با اشاره به کشف ۵۹ پرونده جرائم سایبری کپی‌برداری شده ادامه داد: در این راستا مجرمان حرفه‌ای شناسایی و ۱۲۷ متهم دستگیر شدند.

وی از تشکیل ۹۰ پرونده حوزه برداشت غیرمجاز اینترنتی سازمان یافته در سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: در این زمینه ۱۵۷ متهم دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی با اشاره به کلاهبرداری‌های اینترنتی که از بازارهای آنلاین خرید و فروش می‌کردند گفت: در سال گذشته ۳۱ نوع کلاهبرداری اینترنتی در حوزه‌های مختلف از جمله پلتفرم داخلی و خارجی کشف و ۵۴۴ مجرم دستگیر و به حوزه قضایی معرفی شدند.

مجید با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که شاکیان تظلم‌خواهی می‌کنند در حوزه‌های اقتصادی و جرایم مالی است ادامه داد: اکنون در ۲۸ استان کشور فوریت‌های سایبری راه‌اندازی شده این در حالی است که در گذشته این حوزه در تهران متمرکز بود و این مهم سبب شده رسیدگی به جرایم مالی سایبری با سرعت انجام شود. 

وی از کشف جرایم مالی و اقتصادی اینترنتی و بازگشت وجوه مال‌باخته‌ها خبر داد و گفت: سال قبل با کشف جرایم برداشت غیرمجاز اینترنتی که وجوه قابل توجه به یغما رفته بود، با مسدود شدن حساب مجرمان این حوزه، ۳۳۰ میلیارد تومان از وجوه حاصل از برداشت غیرمجاز مجرمان به مالباختگان برگشت داده شد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: این میزان که با دستور مرجع قضایی بلافاصله پس از مسدود شدن حساب مجرمان در اختیار مالباختگان قرار گرفت غیر از پرونده‌هایی است که باید سیر قضایی آن طی شود.

مجید یکی از دستاوردهای شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته را  آشنایی و دسترسی سریع مردم در گروه سنی مختلف با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عنوان کرد و گفت: پس از شیوع کرونا بسیاری از مناسبت‌ها تغییر یافت و فضای مجازی و شبکه اجتماعی با زندگی مردم عجین شد و در این راستا بیشتر فعالیت‌ها و خریدها و مناسبت‌های مردم در فضای سایبری قرار گرفت.

وی راه‌اندازی رمز پویا را سبب کاهش جرائم سایبری دانست و گفت: با افزایش کاربران فضای سایبر و فعالیت گسترده مردم در فضای مجازی مجرمان هم اقدامات خود را افزایش دادند و با راه‌اندازی رمز پویا جرایم سایبری ۲۲ درصد کاهش یافت که این مهم یک موفقیت در حوزه فعالیت پلیس فتا به شمار می‌رود.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: برای مراقبت از کودکان پویش سایبری با استفاده از ظرفیت دولتی و خصوصی و ۳۴ سازمان در حوزه‌های گوناگون راه‌اندازی شد و با ارائه آموزش، کودکان با انواع آسیب‌های فضای مجازی آشنا شدند.

مجید، ایجاد یک جریان گفتمانی، ارتقا سواد رسانه‌ای خانواده‌ها برای استفاده از فضای سایبر، آشنایی آنها با انواع تهدیدها و مجرمان سایبری را از دیگر موفقیت‌ها دانست و گفت: در این راستا تولید محتوا برای آموزش کاربران مورد توجه قرار گرفت و بیشترین فعالیت در این عرصه انجام شد.

وی راه‌اندازی کارگاه آموزشی چهره به چهره با مشارکت هزاران نفر به‌صورت آنلاین را از دیگر برنامه‌ها خواند و بیان کرد: در این راستا با مشارکت پلیس بین‌الملل با استفاده از پلیس سایبری «پویش کلیک امن» ایجاد شد که یکی از بال‌های محکم برای مقابله با جرایم سایبری است.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، از افزایش ۴۳.۳ درصدی فعالیت‌های اجتماعی در حوزه دانش سایبری خبر داد و  از همکاری مراجع قضایی که به‌صورت تخصصی به جرایم سایبری رسیدگی کردند، قدردانی کرد.

مجید با اشاره به شعار امسال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین افزود: برای تأمین امنیت شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه و طرح‌های مهم تدوین و کارگروه تخصصی ایجاد شده است.

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از پایه‌های مهم کشور دانست و بر توجه به این شرکت‌ها در سال جاری بر اساس شعار سال تأکید کرد.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، بیشترین جرایم در حوزه سایبر را کلاهبرداری و برداشت اینترنتی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، هتک حیثیت، نشر اکاذیب و مزاحمت‌های اینترنتی دانست و گفت: بر اساس بررسی‌ها تهران بزرگ با اختصاص ۱۹ درصد از کل جرایم سایبری کشور در رتبه نخست قرار دارد.

مجید اضافه کرد: پس از آن خراسان‌رضوی با ۱۱ درصد، اصفهان با هشت درصد، شیراز با ۶ درصد و خوزستان با چهار درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: کیش، استان سیستان و بلوچستان خراسان‌شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان دارای کمترین جرایم سایبری هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر