يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۰۳۰
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: جایگاه این استان در شاخص‌های میزان عمومی فرزندآوری و ازدواج به ترتیب بیست و یکم و بیست و هفتم است که جای نگرانی دارد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، اسکندر پاسالار روز پنجشنبه در نشست شورای عمومی استان بوشهر، افزود: میزان عمومی ولادت (فرزندآوری) در استان بوشهر عدد ۱۲.۲ را نشان می‌دهد در حالی که میانگین کشور در این شاخص جمعیتی ۱۳.۶ است.

وی اضافه کرد: میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر نیز ۵.۴ است که وضعیتی نامطلوب و نگران کننده  و در میان پنج استان با کمترین میزان ازدواج در کشور قرار دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، با بیان اینکه جمعیت از مولفه‌های اساسی در اقتدار یک سرزمین است، اعلام کرد: استاندارد تعیین شده برای سطح جایگزینی جمعیت ۲.۱ فرزند در هر خانواده است در حالی که این میزان برای بوشهر ۱.۴ دهم است و این مساله دغدغه و نگرانی‌های زیادی را برای حفظ جوانی جمعیت این استان ایجاد کرده است.

وی گفت: با این حال استان بوشهر با میزان عمومی ۱.۹ در طلاق شرایط مناسبی دارد و در کشور بیست و سوم است و از نظر وفات نیز بیست و هفتم کشور است که جایگاه مطلوبی به شمار می‌رود.

پاسالار با بیان اینکه امروز ۷۰ درصد جمعیت بوشهر در پنجره طلایی جمعیت (۱۵-۶۴) قرار دارند، اظهار کرد: جوانی جمعیت امروز فرصتی در دست استان بوشهر است و نگهداشت این پنجره طلایی در توسعه پایدار استان موثر است اما شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نرخ رشد جمعیت کاهش یافته و این شیب تند در کاهش فرزندآوری نگران کننده و نیازمند چاره اندیشی است.

وی با اشاره به عزم دولت انقلابی و استاندار بوشهر برای نگهداشت جوانی جمعیت، عنوان کرد: مقرر شد ۶ کارگروه ازدواج آسان، فرهنگی، اشتغال، تحقیق و پژوهش و سلامت و بانوان و یک کمیته در همه شهرستان‌ها به این منظور تشکیل شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر در این زمینه گفت: اقداماتی برای حفظ جوانی جمعیت در این استان پیش‌بینی شده است اما اجرای آن نیازمند عزم جهادی مدیران دولتی است و شرح وظایف هر دستگاه پس از تشکیل قرارگاه ابلاغ می‌شود.

رقیه زنکنه نژاد افزود: با وجود ابلاغ قانون برای پیشگیری از پیری جمعیت و ابلاغ از سوی وزارتخانه، در سطوح پایین‌تر در استان‌ها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برای حل این مساله و آغاز فعالیت‌های موثر با نظر وزیر کشور بزودی قرارگاه جمعیت برای رصد و پایش اقدامات مطرح شده در دستگاه‌های اجرایی استانی تشکیل می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر