دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۳۰۶
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به سهم ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از برداشت از منابع آبی استان گفت: تمام قطب‌های کشاورزی این استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، علی محمدی در جشنواره و نمایشگاه سواد آبی که در دبیرستان دخترانه متوسطه اول حوا بوشهر برگزار شد با تاکید بر مشارکت نهاد‌های مدنی در حفاظت از منابع آب عنوان کرد: بخش قابل توجهی از طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و بستر‌های فرهنگی مدیریت آب است.
 
وی در جمع دانش آموزان و معلمان متوسطه اول و دوم افزود: بیش از یک دهه از تعریف و اجرای طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب (داناب) سپری می‌شود که با توجه به همکاری خوب بین شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، این طرح به صورت مستمر در این استان به اجرا در آمده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: در این طرح دانش‌آموزان و معلمان با مفاهیم پایه مدیریت منابع آب از جمله چرخه آب، نحوه شکل گیری منابع آب سطحی و زیرزمینی، چاه، چشمه، قنات، سازه‌های آبی، بازچرخانی، تصفیه فاضلاب، آب مجازی و... آشنا شده و با انتقال این مفاهیم به سایر اقشار جامعه به ارتقای سواد آبی کمک می‌کنند.
 
وی با اشاره به وابستگی آب شرب استان بوشهر به استان‌های همسایه، اظهار کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که ۹۰ درصد آب مورد نیاز آن از خارج استان تامین می‌شود و اغلب بوشهری‌ها مشکلات کمبود آب شرب را در خانه‌ها لمس می‌کنند.
 
محمدی عنوان کرد: سرانه مصرف آب در استان ما حدود دو برابر میانگین کشور است، که بخشی از این اختلاف به شرایط آب و هوایی و بخشی از آن نیز به تاسیساتی که در منازل استفاده می‌شود مربوط است.
 
وی تاکید کرد: مقدار میانگین سرانه مصرف آب نیز در استان و کشور ما نیز نسبت به جهان بیشتر است، که این عدد در جهان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر، در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر به ازای هر نفر و در استان ما بالای ۵۰۰ است و در برخی از شهر‌ها به ۷۰۰ لیتر نیز می‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به سهم ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از منابع آب استان ابراز نگرانی کرد: میانگین بهره‌وری مصرف آب در کشاورزی کشور و استان در سطح قابل قبولی قرار ندارد و تمام قطب‌های کشاورزی استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: برای کاهش مصرف آب در این بخش باید کاهش برداشت از منابع آب و افزایش بهره‌وری از طریق توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کشت‌های گیاهان کم آب طلب و همچنین توسعه فناوری‌های نوین در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر