جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۱۱۳۳۰۷
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

فکرشهر: سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خوشبختانه در استان بوشهر پوشش واکسیناسیون بالای 95 درصد است.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر قاسم برجوئی‌فرد اظهار داشت: واکسیناسیون همگانی توانست با موفقیت شیوع بیماری‌های مانند دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، سرخک و فلج کودکان را کنترل کند یا در بسیاری از کشورها عملاً به حداقل میزان خود رسیده است.

وی تصریح کرد: حدود 21 سال است که به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون در کشورمان، موردی از فلج اطفال مشاهده نشده است. همچنین به مدت 3 سال است که موفق به دریافت تأییدیه حذف بیماری سرخک شده‌ایم.

این مقام مسئول بهداشتی بابیان اینکه واکسیناسیون از مرگ میلیون‌ها کودک در دنیا جلوگیری می‌کند گفت: خوشبختانه در استان بوشهر نیز، مشارکت خوب جامعه و تلاش شبانه‌روزی کارکنان بهداشتی جهت جبران موارد تأخیری با برقراری تماس تلفنی و یا مراجعه به درب منازل، منجر به دستیابی به پوشش مطلوب واکسیناسیون (بالای 95 درصد) گردیده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: واکسیناسیون فلج اطفال باهدف ریشه‌کنی این بیماری در 4 نوبت در سن زیر یک سال و دو نوبت یادآور بالای یک‌سالگی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: دستیابی به هدف ریشه‌کنی با پوشش بالای 95 درصد تحقق خواهد یافت، به دلیل هم‌زمانی همه‌گیری بیماری کرونا و عدم مراجعه برخی خانواده‌ها در بعضی مناطق استان با کاهش پوشش واکسن مواجه بوده‌ایم و ضروری است در اسرع وقت والدین جهت تکمیل واکسیناسیون کودک خود مراجعه کنند.

وی افزود: این مسئله در مورد واکسن سرخک نیز صادق بوده و باوجود این‌که پوشش نوبت اول واکسن سرخک بالای 95 درصد است، ولی تأخیر مراجعه برخی از خانواده‌های برای واکسیناسیون نوبت دوم منجر به افت پوشش واکسیناسیون گردیده است.

اُفتِ پوشش واکسیناسیون، می‌تواند منجر به بازگشت بسیاری بیماری‌ها شود

دکتر قاسم برجوئی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در برخی کشورهای همسایه به دلیل ضعف برنامه‌های ایمن‌سازی هنوز بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن شیوع زیادی دارند؛ همچنین ترددهای بسیار از این کشورها و کوتاهی و سهل‌انگاری والدین در واکسیناسیون کودکان و افت پوشش واکسیناسیون، می‌تواند منجر به بازگشت بسیاری از بیماری‌های کنترل و حذف‌شده به کشورمان گردد.

وی ادامه داد: همان‌طور که در چند ماه اخیر شاهد افزایش موارد سرخک در کشور بودیم که درصدی از موارد ابتلا مربوط به جمعیت ایرانی بود.
24 تا 30 اردیبهشت به‌عنوان هفته واکسیناسیون نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر