سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: اکثریت متکدیانی که در سطح شهر برازجان بر تداوم فعالیت های غیرقانونی خود اصرار دارند، حداقل هیچ نیازی از نظر مالی به تکدی گری نداشته و صرفاً با سوء استفاده از احساسات...
کد خبر: ۱۱۳۵۰
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲

فکرشهر ـ رضا بزرگمهر: وضعیت خاص اقتصادی و اجتماعی، تقسیم ناعادلانۀ ثروت، افزایش نابرابری و بی عدالتی اجتماعی، بیکاری، فقر، تضاد ارزش‌ها، کاهلی و ضعف شخصیت فردی،  مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی از عواملی است که در گذر زمان موجب افزایش شمار متکدیان و افراد بی خانمان در برازجان شده است. پیامد این امر در سطح شهر برازجان ایجاد تدریجی فضای اجتماعی نامناسب و بروز آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است که امنیت اجتماعی شهروندان را تهدید می‌کند. این امر ضرورت مهار، کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی رو به رشد را متذکر می‌شود.

\n\n

مدنی تکدی گری را پدیده ای ناهنجار و بر خلاف شخصیت والای انسانی دانست و با بیان اینکه متاسفانه گاهی مواقع مشاهده می شود برخی از شهروندان با دیده ترحم و دل سوزی از جمع آوری متکدیان ابراز نارضایتی می کنند، می توان تأکید کرد: اکثریت متکدیانی که در سطح شهر برازجان بر تداوم فعالیت های غیرقانونی خود اصرار دارند،  حداقل هیچ نیازی از نظر مالی به تکدی گری نداشته و صرفاً با سوء استفاده از احساسات پاک شهروندان عزیز به فکر زیاده خواهی و سودجویی های خود هستند. در بعضی مواقع نیز شاهد جرم و جنایت توسط همین تکدی گری ها در سطح شهر بوده ایم.

\n\n

باید مسؤولان مربوطه به منظور جلوگیری از تاثیر نامطلوب این پدیده بر زیبایی شهر و هم به حفظ آبروی خود افرادی که به تکدی گری اقدام می کنند، کمک کنند. مطابق با بند 5 ماده 56 و 55 قانون شهرداری مصوب سال‌های 1307 و 1371، جلوگیری از تکدی به منظور بهسازی و سالم سازی محیط شهری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در زمرۀ وظایف شهرداری قرار دارد.

\n\n

راه حل هایی جهت طرح ساماندهی متکدیان و افراد بی‌خانمان درسطح شهر برازجان:

\n\n

1.     شناسایی و جمع آوری افراد  متکدی و بی خانمان ،جهت بازپروری و اقدامات لازم به نهادهای مربوطه همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) 

\n\n

2.    شناسایی اماکن تجمع افراد متکدی و بی خانمان

\n\n

3.    نگهداری موقت و ساماندهی متکدیان بر اساس مصوبۀ شورای عالی اداری

\n\n

4.    شناسایی مسائل و مشکلات متکدیان و افراد بی خانمان

\n\n

5.    احداث نوانخانه در شهر

\n\n

6.      هماهنگی و تعامل با سایر سازمانهای دولتی

\n\n

7.    آگاه سازی عمومی در خصوص تقبیح پدیدۀ تکدی و عوارض آسیب زای ناشی از آن

\n\n

8.    آگاه سازی عمومی در خصوص تغییر نگرش مردم از کمک مستقیم به متکدیان و سوق دادن حمایت‌های مردمی به نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط

\n\n

9.    تقویت کادر متخصص  شهرداری در این زمینه

\n\n

10.     کاهش آسیب‌‌های فردی- اجتماعی ناشی از تکدی

\n\n

11.     ارائۀ خدمات اجتماعی و حمایتی به افراد متکدی و بی خانمان

\n\n

12.     سالم سازی محیط زندگی شهری و جلوگیری از زشت شدن چهرۀ شهر

\n\n

13.     پیشگیری از افزایش تعداد متکدیان در شهر

\n\n

اهداف سیزده گانۀ فوق را می‌توان در سه جنبۀ اقدامات خدماتی معطوف به بهبود چهرۀ شهر، اقدامات حمایتی و تامینی معطوف به بهبود وضعیت جمعیت هدف و اقدامات ترویجی معطوف به پیشگیری و مهار آسیب‌های اجتماعی خلاصه کرد.

\n\n

* رضا بزرگمهر ـ مدرس دانشگاه

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر