چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۴۹۰
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سمپاش‌ توربو زراعی به دلیل بُرد بسیار خوب کارایی مناسبی برای سمپاشی نخیلات با ارتفاع ۱۲ تا ۱۸ متر دارد و باغ داران برای سمپاشی درختان خود به این دستگاه نیاز دارند.

به گزارش فکرشهر، احمد سبحانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: توربو از جمله سمپاش‌هایی است که قدرت پاشِش بالایی در نخیلات مرتفع دارد و توصیه ما به نخلداران این است جاهایی که امکان رفتن تراکتور وجود ندارد از این دستگاه ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: سمپاش‌های متعددی از جمله توربو، یو ال وی پاش پشت وانتی فن دار، پشت تراکتوری با پمپ فشارقوی و لانس تلسکوپی و پشت وانتی با  موتور قوی مورد آزمایش قرار گرفت که در این میان سمپاش‌های توربو به دلیل برد بسیار خوب کارایی مناسبی دارند ولی به دلیل سنتی بودن ساختار باغ ها امکان استفاده از آنها در همه نخلستان ها وجود ندارد.

سبحانی ادامه داد: درهمین ارتباط نخلداران می‌توانند برای درختانی که ارتفاع کمتری دارند از دستگاه‌های سمپاش معمولی نیز استفاده کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل ارتفاع زیاد بخش قابل توجهی از نخیلات شهرستان دشتستان و دشواری های رساندن محلول سمی به تاج این درختان، مبارزه با آفاتی چون کَنِه و زنجرک که روی میوه و تاج درخت فعالیت می‌کنند، بسیار سخت است.

سبحانی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون انواع مختلفی از سمپاش‌ها و تکنیک‌های سمپاشی در باغ ها استفاده و آزمایش شده است گفت: رفتار نورگریز و مخفی شدن آفت زنجرک خرما در قاعده برگ‌های انتهایی تاج درخت باعث شده این نوع آفت از دسترس سم مصون بماند.

به گفته سبحانی بنابراین سمپاش مناسب این آفت باید محلول سمی را با فشار زیاد و پوشش مناسب روی برگ‌ها و برگچه‌های آلوده بپاشد که این هدف از طریق سمپاشی هوایی با هواپیما و پهپاد حاصل نمی‌شود زیرا تخلیه سم به صورت ذرات مه، بدون فشار و  به طور کامل ثقلی روی هدف نشست کرده و به دلیل تاج چترگونه نخل قادر به نفوذ در قاعده برگ‌ها و لای الیاف و ایجاد پوشش یکنواخت روی آفت هدف نیست.

وی ادامه داد: به دلیل فعالیت لکه ای زنجرک و نبود پیوستگی مناطق آلوده در سمپاشی هوایی امکان سمپاشی منقطع در سطوح غیرپیوسته وجود نداشته و باعث مصرف غیرهدفمند سم شده و به طور قطع آلودگی زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر