دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر:
کد خبر: ۱۱۵۷۶۹
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵

فکرشهر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی، وزش بادهای گرم و بروز پدیده ریز گرد باغ های مرکبات این استان را در معرض خطر هجوم آفت قرار داده است.

به گزارش فکرشهر، احمد سبحانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شرایط حاکم جوی باعث شده تا مرکبات استان بوشهر با خطر هجوم آفت‌هایی از جمله کنه، تریپس، مینوز و در بعضی مناطق پسیل آسیایی روبرو شوند.

وی تاکید کرد: در صورت نبود مدیریت صحیح این آفت‌ها خسارت‌های سنگینی به مرکبات استان بوشهر وارد خواهند کرد. 

سبحانی اضافه کرد: آفت‌های کنه، تریپس و پسیل از نوع حشرات مکنده هستند که با تغذیه از شیره گیاهی باعث رنگ پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ، ضعف و زردی درخت و در نهایت کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول می شوند.

وی با بیان اینکه هرچند تاکنون گزارشی از آفت پسیل آسیایی مرکبات در استان بوشهر گزارش نشده است گفت: این نوع آفت علاوه بر خسارت مستقیم به درخت، از طریق مکیدن شیره گیاهی توان انتقال باکتری  عامل بیماری خطرناک میوه سبز ( گرینینگ) مرکبات است.

سبحانی، روش‌های مدیریت کنه مرکبات را آبیاری باغ، تغذیه اصولی و متعادل، مبارزه با علف‌های هرز میزبان و مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی عنوان کرد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به دلیل تعدد نسل کنه در طول فصل نکته مهم در کارایی کنه کش‌ها رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر