جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۷

فکرشهر: محیط‌بان نمونه کشور و برتر استان بوشهر که در خارگ مشغول فعالیت است،می‌گوید: از آنجا که نیروهای محیط بانی این جزیره هم حراست از آهوان و دیگر زیستمندان خشکی را به عهده دارند و هم حفاظت از محیط دریا، تشکیل تیم تخصصی یگان دریایی و تامین نیروی لازم برای فعالیت در این بخش ضروری است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مهدی یزدان‌پناه به عنوان یکی از ۲ محیط بان برتر استان بوشهر و نمونه ملی برگزیده و در آیینی که در هفته محیط زیست برگزار شد، مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفت.

سخن از محیط‌بانی که می‌شود، تلاش برای حراست از گونه‌های حیات وحش و تا اندازه‌ای پوشش گیاهی به ذهن می‌آید اما آنچه یزدان پناه را محیط‌بان نمونه ملی و برتر استان بوشهر کرده است، حراست از محیط زیست دریایی و به تعبیر آشنای ایرانی‌ها "دُر یتیم خلیج فارس" از آلودگی‌های نفتی است.

این محیط‌بان نمونه کشور در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: موفقیت در کشف و شناسایی بموقع آلودگی‌های نفتی ساحل و دریا مهمترین عاملی است که سبب انتخابم به عنوان محیط بان برتر شد.

یزدان پناه افزود: به رغم تصور بسیاری از مردم، شناسایی آلودگی‌های محیطی نه تنها از اختیارات که از وظایف قانونی محیط‌بان‌ها است و با توجه به حوزه فعالیتم در جزیره خارگ، این بخش اهمیت بسیاری دارد.

او اضافه کرد: از اردیبهشت ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۵ مورد آلودگی محیط زیست دریایی و ساحل را کشف و گزارش کردم که در بسیاری از موارد شرکت منشا آلودگی با این گزارش‌ها از ایجاد آلودگی مطلع شد و برای پیشگیری از تداوم آن اقدام کرد.

محیط بان نمونه کشور شکستگی لوله‌های نفت در سکوها و خطوط انتقال، ورود پساب‌های نفتی به سواحل در چند مورد، آسیب دیدن لوله گاز را مهمترین آلودگی‌های محیطی جزیره خارگ و خلیج فارس در محدوده این جزیره عنوان کرد.

به گفته یزدان‌پناه، آلایندگی‌های نفتی حاوی فلزات سنگین است و با قرار گرفتن در معرض تغذیه جانداران ریز دریایی و صدف‌ها به چرخه تغذیه دیگر زیستمندان دریایی نیز وارد می‌شود و حتی سلامت انسان را نیز تهدید می‌کند.

او توضیح داد: لکه‌های نفتی لایه‌ای سیاه رنگ روی آب ایجاد می‌کند که مانع از تبادل اکسیژن به دریا می‌شود و حیات زیستمدان ارزشمند خلیج فارس مانند مرجان‌ها و دیگر جانداران را تهدید می‌کند تا جایی که در این مدت شاهد مرگ ۲ دلفین بودیم.

این محیط بان موفق بوشهری ادامه داد: در صورت تشخیص بهنگام، آلودگی‌های نفتی با جریان‌های آب به ساحل می‌آید، به صخره‌های ساحلی می‌چسبد و آن موقع پاکسازی آن بسیار دشوار و گاه نشدنی می‌شود؛ بنابراین شناسایی و گزارش بموقع این نوع از آلودگی‌ها تاثیر بالایی در حراست از محیط زیست دریایی دارد.

یزدان‌پناه گفت: هرچند در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تامین تجهیزات انفرادی محیط‌بان‌ها انجام شده است اما هنوز کمبود وجود دارد.

او عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی در برابر گستردگی عرصه‌های محیط زیست استان بوشهر بخوبی احساس می‌شود.

به گفته این محیط‌بان خلیج فارس و جزیره خارگ، از آنجا که نیروهای محیط بانی این جزیره هم حراست از آهوان و دیگر زیستمندان خشکی را به عهده دارند و هم حفاظت از محیط دریا، بنابراین لازم است، تیم تخصصی یگان دریایی تشکیل  و نیروی لازم برای فعالیت در این بخش تامین شود.

 یزدان پناه  به دشواری‌های کاری همکارانش در حوزه محیط بانی اشاره کرد و خواستار بهبود وضعیت معیشتی آنها شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر