دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۲۹۳
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

فکرشهر: افتتاح دفتر انجمن هنرهای تجسمی، کارگاه داستان نویسی، تجلیل از نویسنده کتاب سنگ نر، برگزاری کارگاه هنر نمایشی و نشست شورای فرهنگ عمومی اخبارکوتاه فرهنگی شهرستان دشتی است.

دفتر انجمن هنرهای تجسمی و گالری هنری هنرمند فریبا ابراهیمی روز شنبه در خورموج افتتاح شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در این آیین گفت: در شرایط سخت اقتصادی افتتاح یک مرکز هنری در شهر خورموج مایه مسرت و خرسندی است.

حمید زارعی افزود: خانم ابراهمی از هنرمندان خوش ذوق، با دانش و اخلاق مدار دشتی است و بی شک با مدیریت ایشان شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر علی رغم افزایش تعداد هنرجویان نقاشی و آموزشگاه های تجسمی اما انجمن هنرهای تجسمی فعالیت های قابل اعتنایی نداشت ولی با مدیریت خانم ابراهیمی به فعالیت های مثمرثمر و ارزنده انجمن خوش بین هستم.

مسوول انجمن هنرهای تجسمی خورموج نیز گفت: این انجمن با هدف کشف، پرورش، معرفی خلاقیت و استعدادهای فعال و معرفی این چهره‌ها به جامعه، فعالیت خود را آغاز کرده است.

فریبا ابراهیمی ادامه داد: ایجاد روحیه کار گروهی و روحیه نقدپذیری در میان هنرجویان یکی دیگر از اهداف تشکیل این انجمن است.

وی افزود: زمینه ها برای فعالیت در حوزه هنرهای تجسمی در شهرستان دشتی به ویژه شهر خورموج مساعد است و آموزش هنرجویان می تواند در معرفی بیش از پیش این هنر نقش بسیاری ارائه کند.

ابراهیمی اضافه کرد: این انجمن در تمامی رشته های هنرهای تجسمی از جمله رنگ روغن، طراحی پایه، سیاه قلم، پاستل گچی و آبرنگ فعالیت خواهد داشت

####

کارگاه داستان در نشست این هفته انجمن اهل قلم خورموج با تدریس فرید میرشکار از نویسندگان و محققین هم استانی برگزار شد.

 مدرس کارگاه داستان که روز شنبه  در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد، گفت: رمان ها در اوایل قرن بیست میلادی در غرب بوجود آمدند که شامل قصه های خیالی از شخصیت غیر عادی، صحنه های  عجیب و غریب، ماجراهای شگفت انگیز، عشق های احساساتی و اعمال سلحشورانه می شد.

فرید میرشکار ادامه داد: اولین رمان « دن کیشوت » با موضوع شوالیه ای پیر که دیگر کاری از دستش بر نمی آید بود.

وی افزود: ما خداوندگاران داستانیم و دنیا خلق می کنیم و زندگی شکل می گیرد و همه این ها با تخیل شکل می گیرد.

میرشکار اضافه کرد: منبع ادبیات داستان تخیل است؛ اگر خود را بیش از اندازه به دنیای واقعی وابسته کنیم نمی توانیم دنیای داستان را خلق کنیم.

میرشکار با اشاره به عنصرهای اصلی داستان گفت: سه عنصر اصلی داستان زمان، مکان و کارکتر شخصیت است.

وی ادامه داد: بسیاری از صاحب‌نظران شخصیت را مهم‌ترین عنصر داستان دانسته‌اند که شخصیت بدون زمان و مکان معنی ندارد.

مدرس کارگاه افزود: زمان و مکانی را که در آن عمل داستانی صورت می‌گیرد، صحنه می‌گویند.

میرشکار اضافه کرد:  این صحنه ممکن است در هر داستان متفاوت باشد و عملکرد جداگانه‌ای داشته باشد و هر نویسنده‌ای صحنه را برای منظور خاصی به‌ کار گرفته باشد.

###

از نویسنده کتاب سنگ نر نوشته محسن حاجی پور در خورموج تجلیل شد.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی روز شنبه  در این آیین گفت: محسن حاجی پور از نویسندگان خوش ذوق  شهرستان دشتی است که پیش از این نقدها و داستان‌هایی از او در نشریه‌های محلی و سراسری از جمله شرق و اعتماد به چاپ رسیده است.

حمید زارعی افزود: داستان‌های این کتاب در یک فضای مشترک بومی استان بوشهر اتفاق می‌افتد و نویسنده در نخستین تجربه داستانی خود کوشیده تا روایت‌هایی از انسان‌های جنوبی را ارایه دهد که اگرچه آشنا هستند اما بسیار غریب می‌نمایند.

وی ادامه داد: موضوع این کتاب، داستان زندگی است که با زبانی پیراسته و دل نشین با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های زبان محلی زادگاه خود خورموج به تصویر کشیده شده و آثاری در خور را خلق کرده است.

محسن حاجی پور نیز بیان کرد: در "سنگِ نر" گاهی متنی، متن پیش یا پس از خود را کامل می‌کند؛ مکان‌ها مشترک و زمانه آشناست.

مولف کتاب سنگ نر ادامه داد: این مجموعه در بردارنده هفت داستان کوتاه "خانه‌کلاغی‌ها"، "سرخیِ برگ حنا"، "دوست‌خواه"، "سنگِ نر"، "تو و باتو"، "رگِ دیوانگی" و "ترجیع‌بندی برای کلاخ" در ۱۲۷ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر هشت منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

وی تصریح کرد: این اثر را به پاس راهنمایی ها، تشویق ها و نقدهای سازنده  هادی اخلاقی موسس انجمن اهل قلم دشتی به ایشان تقدیم کرده ام.

شعر خوانی ابراهیم شاکری مطلق و حافظ خوانی و مشاعره اشعار حافط توسط کودکان روستای درازی از دیگر برنامه های این آیین بود.

###

آخر هفته های آموزشی انجمن هنرهای نمایشی فرهنگسرای بعثت کاکی برگزار شد.

 مدرس کارگاه آخر هفته های آموزشی کاکی در جمع هنرمندان نمایشی بخش کاکی  گفت: هر بازیگر بعد از این که نمایشنامه را به دستش گرفت چند مرحله باید روی آن کار کند.

فرید میرشکار ادامه داد: ابتدا متن را با دقت بخواند و قصه نمایشنامه را به خوبی درک کند؛ بعد از آن باید دیالوگ ها را تک به تک در رابطه با دیالوگ قبل از خود و دیالوگ بعد از خود بخواند.

وی افزود: رابطه بین دیالوگ ها و آنچه ماه حصل این اتفاق یعنی ارتباط بین دیالوگ ها که به اتفاق می انجامد را بررسی کند.

میرشکار اضافه کرد: در مرحله بعد کیفیت هر کدام از دیالوگ ها را بررسی می کند و شناخت فضای موجود در آن صحنه می تواند کمک کند تا بازیگر درک بهتر و درست تری از نقش به دست بیاورد.

وی تصریح کرد: بررسی انگیزه ها و پیدا کردن نمادها و نشانه ها در هر دیالوگ کمک شایانی به بازیگر می کند و از طرفی رابطه بین هر کاراکتر با کاراکتر مقابل خود بر اساس تحلیل دیالوگ ها شکل می گیرد.

مدرس کارگاه ادامه داد: لذا یک بازیگر باید وقتی که نمایش نامه را می خواند به قصه نمایشنامه، کیفیت دیالوگ ها، رابطه دیالوگ ها با یکدیگر، انگیزه موجود در هر دیالوگ که آیا این انگیزه به عمل کردن می انجامد یا نه، دقت کافی داشته باشد.

میرشکار افزود: نمادها و نشانه ها نیز در درک صحیح از کاراکتر و همچنین ارتباط درست تر و بهتر با نوع بازی کمک شایانی می کند.

###

نشست شورای فرهنگ عمومی بخش کاکی  برگزار شد.

 امام جمعه کاکی و رییس شورای فرهنگ عمومی  این بخش روز شنبه  در نشست این شورا گفت: از همه کسانی که در برگزاری و برنامه ریزی این نشست همکاری داشته اند صمیمانه تقدیر و از حضور مسوولان بویژه مسول رسیدگی به امور مساجد شهرستان و بانیان مساجد بخش کاکی تشکر می کنم.

حجت الاسلام حسین حسین پور ادامه داد: محور اصلی این جلسه مسجد است و ما امروزه با چالش های مختلفی مواجه هستیم آن هم از موقعیت تا کاربری مساجد بخش که هویت آن هویت اصلی خود نیست و در حال تغییر است.

وی اضافه کرد: هویت مسجد به این معنا نیست که باید حتما سنتی باشد و یا این که مسجد در انجام فعالیت های فرهنگی هنری بروز نباشد؛ از نظر اینجانب حتما باید بروز باشد و بر اساس نیازهای روز جامعه فعالیت کند؛ آن هم با حفظ اصالت و بعد معنوی مساجد که همه ما وظیفه داریم به این موضوع بسیار مهم اهمیت ویژه ای قائل شویم.

حسین پور افزود: انتظار دارم هیات امناء مساجد با تعصب خاصی انجام وظیفه کنند و تفکر بروزی داشته و با نوجوانان و جوانان تعامل بسیار خوبی داشته باشند تا ما روز به روز شاهد حضور چشمگیر آن ها در مساجد و صفوف نمازهای جماعت باشیم.

امام جمعه کاکی ادامه داد: بانیان مساجد در برگزاری مراسمات مذهبی و دعاها موجب نارضایتی مردم و اهالی اطراف مسجد نشوند و صدای بیرون  بلندگو را که ضرورتی در انجام آن نیست قطع کنند.

وی افزود: خواسته من از همه مسوولین این است که همکاری کنند تا یک دبیرخانه ثابت و دائمی در جهت گرامیداشت روز فایز برای سال های آتی با کسب نتایج مطلوب سالانه، دایر گردد.

وی تصریح کرد: یکی از مصوبات چند باره شورای فرهنگ عمومی که بارها هم تذکر داده ام و اما بعضی مساجد سهل انگاری می کنند این است که ظهرهای جمعه اذان ظهر به دلیل اقامه نماز جمعه از بلندگوهای مساجد پخش نشود و در برگزاری نماز جماعت هم در این روز محوریت با نماز جمعه است. 

بخشدار و نایب رییس شورای فرهنگ عمومی بخش کاکی نیز گفت: از مسوولین و اعضا شورای فرهنگ عمومی تقاضا دارم در اجرایی کردن مصوبات همکاری کنند و در انجام آن هیچگونه تعارفی نداشته باشند.

اسدالله حاجیانی ادامه داد: در جلسات شورا مکرر تذکر داده ام که مصوبات شورای فرهنگ عمومی کاملا قانونی و لازم اجراست؛ اما همچنان شاهد بی اهمیتی بعضی از مسوولین در اجرای آن هستیم که امیدوارم در سال جاری همه کمک کنند تا بتوانیم در جهت رضای باری تعالی و مردم قدم های مثبتی در اصلاح فرهنگ بخش کاکی برداریم. 

وی افزود: پیرو در خواست های به جای امام جمعه در برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی از بانیان و اعضاء هیات امناء مساجد تقاضا می کنم با مدیریت، حساسیت و نظارت بهتری عمل کنند تا خدایی ناخواسته شاهد نارضایتی از سوی مردم و اهالی اطراف مساجد نباشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر