شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۵۲۳
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: گناوه هم اکنون در وضعیت قرمز ( خیلی پر خطر) کرونایی قرار دارد و شمار مبتلایان به این ویروس در این شهرستان در روزهای اخیر افزایش یافته و تقاضا برای سرم نیز بالا رفته است بطوریکه اکنون در داروخانه‌های گناوه این قلم داروی مهم به ندرت یافت می شود و مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، سرم‌ها جز درمان‌های دارویی هستند که به‌صورت تزریقی کاربرد دارد و  انواع مختلفی دارند و برای افراد مختلف با نیازهای متفاوت، تجویز می‌شوند که نبود این داروی اساسی در روزهای اخیر در داروخانه های گناوه ، بیماران را دچار سردرگمی کرده  است و آنانی که نیاز به دریافت سرم دارند، لحظات سختی را تجربه می‌کنند و از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری و  برطرف شدن این مشکل هستند.

در شهری مثل گناوه با بیش از ۱۰۰ هزار  نفر جمعیت که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد،  سرم به اندازه کافی باید وجود ندارد و بیماران برای تامین آن باید سختی ها و هزینه های سفر به شهرهای دیگر را متحمل شوند.

هرچند به گفته مسئولان برای بیماران بستری در بیمارستان های گناوه مشکلی در زمینه تامین سرم وجود ندارد اما کمبود و یافت نشدن آن در داروخانه‌های شهر،  نگرانی‌های بسیاری را برای بیماران ایجاد کرده است.

درخواست سرم و چرایی نبود آن، سوال تکراری این روزهای مردم در داروخانه‌های شهرستان گناوه شده است و بیمارانی که با تجویز پزشک برای دریافت سرم مراجعه می‌کنند اما دست خالی بر می‌گردند می گویند: در چندروز اخیر در هر سری مراجعه به داروخانه‌های گناوه برای سرم با  جواب منفی روربرو شده اند.

آنها اظهار داشتند: سرم کاربردهای مختلف در بخش درمان دارد و شهروندان نباید با کمبود و یا نبود آن مواجه شوند.
یکی از همراهان بیمار که نیاز به سرم داشت، گفت: دیشب تا ساعت ها  به دنبال  دارو در داروخانه شبانه روزی شهر بودم که تنها با جواب منفی مواجه شدم.

وی که خواست نامش در خبر فاش نشود بیان کرد: بیماری فرزندم شدت یافت و تب و لرز داشت اما به جای سرم ناچار  به تزریق آمپول شد.

سهمیه سرم داروخانه ها محدود شده است

این همراه بیمار گفت: شایسته نیست مردم این شهرستان که هم اینک در وضعیت قرمز کرونایی قرار ارند دنبال سرم برای بیماران در شهرهای دیگر سرگردان شوند و  باید مسئولان هرچه زودتر پیگیر رفع این نیاز مبرم و حیاتی شوند.

در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از چندین داروخانه، همه آنها اعلام کردند سرم ندارند و متصدیان داروخانه‌ها اظهار داشتند: سهمیه سرم آنها توسط شرکت های توزیع کننده دارو محدود و خیلی کاهش یافته است و به هیچ وجه جوابگوی بیماران نیست.

به گفته رئیس نظام پزشکی گناوه، کمبود سرم مشکل کشوری است اما باید به نحوی نیاز بیماران در نظر گرفته و تامین شود.

دکتر رضا جاودان افزود: شرکت های عرضه کننده دارو در این شهرستان سهمیه مورد نیاز سرم داروخانه ها را کاهش دادند که به هیچ وجه جوابگو نیست.

اولویت توزیع سرم با بیمارستان ها است

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: اگرچه کمبود سرم در این شهرستان مسئله کشوری است اما  پیگیری لازم برای رفع این مشکل ازطریق مرکز استان در اولویت و دستور کاری قرار گرفته است.

دکتر عصمت حیدری افزود: با توجه به افزایش تعداد بیماران از جمله کرونایی‌ها  از ۲ هفته قبل تقاضا برای سرم در این شهرستان افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: باتوجه به وضعیت پیش آمده، توزیع سرم با اولویت بیمارستان‌ها است و سپس به داروخانه ها اختصاص می یابد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: هر چند شمار بیماران کووید ۱۹ در هفته جاری بیمارستان و مراکز درمانی دولتی شهری و روستایی کاهش یافته اما مبتلایان سرپایی آن زیادتر شده است.

حیدری یادآورشد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا را در مرداد ماه جاری ۹۱ تن بود که این میزان در هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفته است و روز به روز کمتر می شود.

وی  ادامه داد:  شمار مبتلایان سرپایی به این ویروس در شهرستان گناوه ان ۸۷۵ نفر  است که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این میزان نیز  کاهش یابد.

دکتر محمدعلی دریانورد رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) گناوه هم گفت: این بیمارستان مشکلی در زمینه تهیه و تزریق سرم برای بیماران ندارند.

وی اظهارداشت: کمبود سرم تنها مختص این شهرستان نیست و برای برطرف کردن این مشکل،  پیگیری های لازم از طریق استان بوشهر دردست اقدام است.

مشکل کمبود سرم مدیریت شد

این وضعیت در حالی است که  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز گذشته گفت: همزمان با شیوع پیک هفتم کرونا پنج هزار و ۵۰۰ عدد سِرُم در بین مراکز خدمات جامع سلامت در این استان توزیع شد.

دکتر قاسم برجویی فرد در گفت و گو با ایرنا افزود: تعداد بالای مراجعان به مراکز خدمات جامع سلامت در پیک هفتم کرونا و نیاز به تزریق سرم، باعث توزیع نامتوازن سرم در بعضی از مناطق استان بوشهر شد که با همکاری با سازمان غذا و دارو در زمان حاضر این مشکل مدیریت‌ شده است.

وی ادامه داد: از ۱۵ تیر ماه تا روز شنبه ۲۹ مردادماه  ۴۸ نفر در استان بوشهر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

تاکید بر تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی

معاون دانشگاه علویم پزشکی بوشهر اظهارداشت: با توجه به اینکه این سویه اُمیکرون توانایی آلودگی ۱۸ نفر را دارد پیش بینی می شود شمار مبتلایان به این ویروس در این موج بیشتر باشد اما با توجه به تزریق واکسن بیشتر افراد با استراحت و دریافت دارو در منزل بهبود می یابند و تنها افرادی که ریه آنها درگیر می شود به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

برجویی فرد با توجه به اینکه کشور هنوز در پیک کرونا قرار دارد و روند کاهشی آغاز نشده است گفت: با توجه به درپیش بودن اربعین و آغاز سال تحصیلی مدرسه ها و دانشگاه‌ها انتظار می‌رود افراد نسبت به تزریق واکسن در جمعیت دانش آموزی پنج تا ۱۲ سال و تزریق دُز یادآور در جمعیت ۱۲ سال به بالا اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه ویروس کرونا از بین نرفته و همچنان وجود دارد گفت: مردم در اجتماع ها، مکان‌های شلوغ و فضاهای سرپوشیده نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مقید باشند.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده شیوع ویروس کرونا در مناطق گرمسیری بویژه در فصل تابستان به دلیل استفاه از وسایل خنک کننده، بسته بودن فضا و نبود تهویه مناسب نسبت به دیگر مناطق خوش آب و هوا بیشتر است برهمین اساس می‌طلبد مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر