جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
توسط شبکه بهداشت و درمان اعلام شد؛
فکرشهر: به مناسبت فرا رسیدن هفته بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ( زئونوز) از 14 لغایت 21 تیرماه، گزارشی 5 ساله از این بیماری ها توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان ارائه شده است...
کد خبر: ۱۲۸۰۴
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶

فکرشهر: به مناسبت فرا رسیدن هفته بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ( زئونوز) از 14 لغایت 21 تیرماه، گزارشی 5 ساله از این بیماری ها توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان ارائه شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی این شبکه، بیماری زئونوز به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اطلاق می شود که شناخته شده ترین آن ها ، بیماری های سالک، ملاریا، تب مالت و هاری می باشد .

\n\n

در آمار ارایه شده توسط واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان دشتستان پیرامون موارد ابتلاء به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در این شهرستان از 5 سال گذشته تاکنون آمده است:

\n\n

1-هاری                          صفر

\n\n

2-حیوان گزیدگی         2426 مورد

\n\n

3-سالک                    176 مورد

\n\n

4-مالاریا                      20 مورد

\n\n

5-تب مالت                   45 مورد

\n\n

طبق آمار فوق، بعد از انواع حیوان گزیدگی ها، سالک بیش ترین موارد ابتلایی بیماری های مشترک انسان و حیوان در 5 سال گذشته در دشتستان را شامل می شود.

\n\n

بیماری سالک را بهتر بشناسیم

\n\n

سالک یا همان لیشمانیوز پوستی از مهمترین بیماری های پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل به هنگام تغذیه و خونخواری به انسان سالم منتقل می شود.

\n\n

عامل بیماری

\n\n

عامل بیماری سالک انگل تک سلولی بنام لیشمانیا می باشد. علایم بالینی سالک ، برآمدگی قرمز رنگی در محل گزش پشه همراه با خارش مختصر است . مخزن بیماری عمدتا جوندگانی از قبیل موش صحرایی، سگ سانان (سگ،روباه،شغال) و انسان می باشد.

\n\n

ناقل بیماری 

\n\n

ناقل بیماری پشه ریزی به رنگ زرد مایل به کرم به نام پشه خاکی می باشد که این پشه ها ،روزها در جاهای کم نور،تاریک و مرطوب مانند شکاف و درزهای دیوار،پشت اشیاء ثابت منزل مانند کمد، قاب عکس، زیر درختان ، کودهای حیوانی و در زیرزمین و قسمت سایه دار اماکن استراحت می کنند.

\n\n

راه های پیشگری

\n\n

برای پیشگیری از سالک علاوه بر افزایش آگاهی جامعه در زمینه راه های سرایت و پیشگیری بیماری رعایت بهداشت محیط نیز ضروری است .

\n\n

راه های رعایت بهداشت محیط 

\n\n

از طریق جمع آوری و دفع صحیح و مستمر زباله ها ،جمع آوری کود و فضولات حیوانی و یا پوشاندن سطح آنها و بهسازی محیط از طریق ترمیم شکاف هاو حفره های موجود در روی دیوارها و

\n\n

سایر قسمت های مناطق مسکونی انسان و حیوان و تسطیح اماکن مخروبه می توان این بیماری را کنترل نمود.

\n\n

راه های محافظت در برابر گزش پشه خاکی 

\n\n

پوشاندن قسمتهای باز بدن ، نصب توری فلزی با منافذ ریز به دور پنجره ها، استفاده از پمادهای دورکننده هنگام کار و خواب ، پوشاندن زخم سالک با گاز استریل ، مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد، بیماریابی ، تشخیص و درمان مناسب بیماران و همچنین سم پاشی در مواقع خاص از راه های محافظت در برابر گزش پشه خاکی می باشند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر