سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۷۸۱
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲

فکرشهر: رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: رونق و توسعه این صنعت در این استان منوط به استفاده از بچه ماهی گونه های بومی و شناخته شده دریایی در این منطقه است.

به گزارش فکرشهر، حامد رضایی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر ازبچه ماهی سیباس که گونه‌ای وارداتی از کشورهای استرالیا و تایلند است و نامناسب ترین قیمت را در بین ماهیان پرورشی دارد در صنعت پرورش ماهی در قفس استان بوشهر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بچه ماهی سیباس به دلیل غیر بومی بودن بازار مناسبی در داخل کشور و کشورهای همسایه که می‌توانند بازارهای هدف باشند، ندارد و به همین دلیل فاقد توجیه اقتصادی است.

رضایی یادآور شد: بیشتر بازار ماهی سیباس در اروپا و آمریکا است که دسترسی به این بازارها به دلیل اعمال تحریم‌ها بسیار سخت و مشکلاتی برای فعالان عرصه پرورش ماهی فراهم کرده است.

واردات بچه ماهی هامور اصلاح نژاد شده راهی برای رونق صنعت پرورش ماهی در قفس بوشهر

وی با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی هامور در چند مرحله و آغاز پرورش آزمایشی و ذخیره سازی آن در مرکز پرورش ماهی در قفس کنگان گفت: این گونه اصلاح نژاد شده و پرورشی بومی خلیج فارس بازار پسند و مطلوب پرورش در این دریا و از رشد و بازماندگی خوبی برخوردار است.

رضایی ادامه داد: همچنین با ذخیره سازی گونه پرورشی ماهی هامور با توجه به شناخت این گونه انتظار می‌رود بازار خوبی در داخل و خارج از کشور و توجیه اقتصادی مناسبی برای تولید کنندگان به دنبال داشته باشد.

وی گفت: قیمت بالا، حل مشکل بازار فروش، تامین سود تولید کننده و سرمایه گذار از جمله مواردی است که استفاده از بچه ماهی‌های گونه‌های بومی می‌تواند برای صنعت پرورش در قفس به دنبال داشته باشد و همین عوامل سرمایه گذار را برای واردات گونه‌های شناخته شده بومی ترغیب می‌کند.

به گفته رضایی ماهی هامور که بازارپسند و مطلوب پرورش در خلیج‌فارس است در مرکز پرورش ماهی در قفس کنگان ذخیره‌سازی شده است.

رضایی افزود: تاکنون در اجرای این طرح پنج میلیارد تومان برای ثبت سفارش و خرید بچه ماهی سرمایه گذاری شده و پیش بینی می‌شود برای تکمیل این پروژه به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز باشد.

به گفته رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر در صورت تثبیت این طرح امکان واردات پنج تا ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در استان بوشهر فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: افزون بر ماهی هامور در راستای بومی سازی بچه ماهی، استفاده از گونه‌های سرخو و سِکَلا که از گونه‌های بومی خلیج فارس هستند نیز در دستور کار اداره کل شیلات استان بوشهر قرار دارد.

رضایی ادامه داد: فراهم شدن واردات بچه ماهی بومی در استان بوشهر افزون برافزایش ارزآوری با توجه به رونق کار امکان اشتغال‌زایی بیشتری را نیز در این بخش در استان فراهم می‌کند.

کمبود بچه ماهی از مشکلات صنعت پرورش ماهی در قفس

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۴ مزرعه در قالب ۵۶ قفس با ظرفیت ۹ هزار تن در دریا ایجاد شده و قرار است چهار مزرعه درقالب ۴۲ قفس با ظرفیت ۲ هزار تن دیگر نیز به این ظرفیت اضافه شود.

رضایی اضافه کرد: از مجموع قفس‌های موجود به دلیل نبود بچه ماهی تنها ۳۲ قفس آن ذخیره سازی شده است.

وی یادآور شد: البته قفس‌های ذخیره سازی شده نیز به دلیل تامین نشدن بچه ماهی و همچنین نبود بازار مناسب برای فروش با همه ظرفیت ذخیره سازی نشده اند.

به گفته رضایی انتظار می‌رود از سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی ذخیره سازی شده سه هزار تن ماهی تولید شود.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان در بخش ماهی در قفس سرمایه گذاری شده است که از این میزان ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بوده است.

رضایی با بیان اینکه در بخش خوشه آبزیان و تامین چرخه تولید یکی از مباحث مطرح تامین نهاده است افزود: به دلیل نبود بیوتکنولوژی تکثیر آبزیان امروز بچه ماهی به عنوان مهمترین نهاده در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج تامین شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر