جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۶۷۹۸
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

فکرشهر: مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از افزایش ۱۵ درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، علیرضا باستین بعدازظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: امسال در شب‌های قدر ۱۰ درصد نسبت به پارسال افزایش اهدای خون را شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون ذخیره خون استان به هشت روز افزایش پیدا کرده است، درحالی‌که اسفند ۱۴۰۰ ذخیره خونی استان ۲ تا ۳ کیسه بود.

باستین اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعه‌کنندگان به سازمان انتقال خون استان بوشهر ۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر بوده است که ۳۶ هزار و ۴۲۶ نفر از آن‌ها با داشتن صلاحیت جسمی توانسته‌اند خون اهدا کنند.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۸۶۲ نفر، اهداکننده خون مستمر هستند گفت: با همکاری و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و خبرنگاران خون‌گیری در استان از هشت کیسه در روز به ۴۰ کیسه رسیده است.

وی از راه‌اندازی مجمع خیرین انتقال خون در استان بوشهر طی چند ماه آینده خبر داد و افزود: اکنون در گروه خونی A- در سطح استان بوشهر کمبود وجود دارد.

باستین بیان کرد: ساختمان جدید انتقال خون استان حدود ۹ سال است که رها و فرایند ساخت آن متوقف شده است و در مرحله اسکلت‌بندی قرار دارد، خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده ۹۰ میلیارد ریال بودجه ملی، ۵۰ میلیارد ریال بودجه استانی برای این ساختمان و ۲۰ میلیارد ریال بودجه تجهیزات تخصیص یافت که در حال انجام امور مناقصه آن هستیم.

وی اضافه کرد ۱۵ میلیارد ریال نیز برای ساختمان انتقال خون برازجان نیز که سال‌ها رها شده بود، تخصیص یافت که ۲۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای تجهیزات است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه این سازمان به ۱۹ بیمارستان خدمات می‌دهد، افزود: کمتر از پنج درصد از اهداکنندگان خون در استان بوشهر خانم هستند، میانگین کشوری نیز همین رقم را نشان می‌دهد البته پارسال بانوان استان‌های لرستان و کردستان آمار ۱۰ درصدی مشارکت در اهدای خون را داشته‌اند.

وی افزود: از آنجا که شرایط راه‌اندازی پایگاه اهدای خون را در همه شهرستان‌های استان بوشهر نداریم، وجود اتوبوس سیار خون‌گیری از آن جهت که امکان سفر به نقاط مختلف استان را برای دریافت خون اهداکنندگان فراهم می‌سازد، مهم است.

باستین اضافه کرد: به دنبال برطرف کردن مشکل اتوبوس سیار خون‌گیری استان بوشهر، تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان انتقال خون کشور و رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با اعتبار مورد نیاز ۱۲ میلیارد منعقد شد که در این تفاهم‌نامه خرید اتوبوس با شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس و تجهیز آن بر عهده سازمان انتقال خون کشور است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: از آنجا که رئیس شورای راهبردی از سمت خود تغییر کرد و اکنون رئیس شورای راهبردی تعیین نشده است، تکلیف اتوبوس سیار خون‌گیری استان بوشهر با چالش روبه‌رو شده است.

باستین با اشاره به افتتاح پایگاه انتقال خون دیّر در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: این پایگاه به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی دچار چالش‌های زیاد و تعطیل شد اکنون به دنبال رفع نواقص این پایگاه هستیم و امیدواری طی ۲ ماه آن راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهرستان دیلم نیز یک خیّر پایگاه انتقال خون احداث کرد اما با مشکل نبود تجهیزات و نیروی انسانی روبه‌رو شد که خوشبختانه پارسال ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای این پایگاه خریداری شد و تا کمتر از یک ماه آن کار آن به پایان می‌رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر