يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس در پاسخ به فکرشهر:
فکرشهر: آخرین اخبار از مصوبه ی 50 درصدی اشتغال نیروهای بومی/ اشتغال بازنشستگان در منطقه ویژه/ قانون و تبصره ی کمک صنعت به ورزش وجود ندارد/ طرح ها شفاف به ما اعلام شود...
کد خبر: ۱۳۹۲۰
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

فکرشهر:  مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس گفت: بزودی با افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی 50 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز منطقه ویژه انرژی پارس افزوده خواهد شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، مهندس یوسفی در نشست خبری خود در عسلویه، با بیان اینکه 8 درصد از ذخایر گاز جهان در میدان مشترک  پارس جنوبی قرار گرفته است افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس  بزرگترین منطقه تخصصی صنایع نفت و گار در جهان است که این منطقه در سال 1377 به منظور برداشت از منابع نفت و گاز میدان گازی پارس جنوبی تاسیس شد .

\n\n

زمان افزایش برداشت ایران از قطر

\n\n

وی با اشاره به مشترک بودن پارس جنوبی با کشور قطر گفت: از9 هزار و 700 کیلومترمربع مساحت میدان مشترک گازی شش هزار کیلومترمربع متعلق به قطر بوده و مابقی متعلق به ایران است ولی ان چه مهم است میزان برداشت از این حوزه است که کشور قطر 10 سال زودتر از ایران بهره برداری از میدان مشترک را آغاز کرده است و بعد هم که توسعه ی میدان پارس جنوبی آغاز شد، با تحریم ها مواجه شدیم.

\n\n

\n\n

یوسفی با بیان این که فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی نیز در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: پیش بینی می‌شود که فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد و با بهره برداری کامل از این فازها، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۶ میزان تولید گاز ایران در پارس جنوبی از کشور قطر بیشتر شود.

\n\n

ادعای آلوده نکردن محیط زیست حرفی غیر واقعی است

\n\n

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس گفت: وجود صنعت، یعنی وجود آلایندگی محیط زیست و این که کسی ادعا کند محیط زیست را آلوده نمی کنیم، یک حرف غیر واقعی است، زیرا حتی لامپی که روشن است و هواپیمایی که پرواز می کند نیز، آلودگی محیط زیستی دارد.

\n\n

مهندس مهدی یوسفی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال فکرشهر پیرامون اقدامات زیست محیطی منطقه افزود: قطعا اساسی ترین رکن توسعه ی پایدار، رکن محیط زیست است و بر همین اساس برنامه های قابل توجهی در منطقه مورد توجه قرار گرفته و حتی ما در ورودی بندر و گمرگ منطقه، اجازه ی ترخیص کالاهایی که مجوز محیط زیست را نداشته باشد، نمی دهیم.

\n\n

کاهش 30 درصدی آلودگی هوا

\n\n

وی ادامه داد: میزان آلودگی هوا و سوختن مشعل ها در 10 فاز پارس جنوبی، 30 درصد کاهش یافته است و برای آلودگی دریا نیز از پژوهشکده ی صنعت نفت کمک گرفته ایم که آلاینده های شناسایی و پساب ها تصفیه می شود اما انحرافات هم وجود دارد که با محیط زیست در حال همکاری برای رفع این مشکلات هستیم.

\n\n

مهندس یوسفی گفت: من تا کنون چند بار از سمن ها دعوت کرده ام و باز هم دعوت می کنم و می گویم ما امادگی داریم هر سمن محیط زیستی که علاقه مند بود می تواند از هر نقطه ی پارس جنوبی یا فازها یا حتی پتروشمی ها بازدید کند و ببیند چه اتفاقات زیست محیطی و چه کنترل هایی برای الاینده ها اتفاق می افتد.

\n\n

\n\n

تدوین طرح توسعه ی استان بوشهر توسط وزارت نفت

\n\n

وی، در پاسخ به بخش دیگری از سوال فکرشهر پیرامون انجام طرح آمایش سرزمین استان بوشهر توسط منطقه ویژه و صنعت نفت نیز گفت: به این نام طرحی نیست ولی اکنون 2 ـ 3 طرح در استان بوشهر در حال انجام است که یکی از آن ها طرح توسعه ی استان بوشهر است و 50 درصد کار آن نیز توسط مرکز مطالعات وزارت نفت انجام شده است. مدیرعامل منطقه ویژه پارس ادامه داد: در یک سال گذشته این طرح در حال انجام بوده و هفته ی پیش فاز اول این طرح ارائه شد.

\n\n

مهندس یوسفی توضیح داد: در این طرح دنبال این هستیم که در توسعه ی منطقه، همه ی جوامع، به خصوص جوامع محلی و محیط زیست را ببینیم ولی هنوز نتایجی از آن بیرون نیامده است.

\n\n

وی اضافه کرد: ان شاء الله سند که کامل شود، به عنوان یک سند بالادست، مرجع توسعه های آتی منطقه قرار خواهد گرفت.

\n\n

آخرین اخبار از مصوبه ی 50 درصدی اشتغال نیروهای بومی

\n\n

وی در ارتباط با به‌کارگیری نیروهای بومی در پارس جنوبی بیان کرد: یکی از مصوبات دولت قبل استخدام ۵۰ درصد کارکنان پارس جنوبی از نیروهای بومی بود که این مهم نیازمند تامین برخی پیش‌نیازها است.

\n\n

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس با بیان اینکه داشتن نیروی توانمند و متخصص یکی از نیازهای تحقق مصوبه استخدام نیروهای بومی است، افزود: باید تلاش شود که آموزش‌های مورد نیاز ارائه شود.

\n\n

وی ادامه داد: در همین راستا یک تفاهم‌نامه نیز بین ما و فنی و حرفه‌ای امضا شده است و دانشکده‌های فنی نیز در این راستا برای تربیت نیروی مورد نیاز فعال شده‌اند.

\n\n

یوسفی با بیان اینکه سهم واقعی نیروهای بومی در پارس جنوبی تا پایان شهریور سال ۹۳ حدود ۱۶ درصد بود، اضافه کرد: برای استخدام نیروها سخت‌گیری‌های زیادی داشتیم که نیروهای بومی به‌کارگیری شوند.

\n\n

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار نفر طی چهار سال برای اشتغال در پارس جنوبی آموزش می‌بینند، افزود: در حال حاضر سهم تحقق نیروهای بومی در پارس جنوبی ۲۵ درصد است.

\n\n

\n\n

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب نیروهای بومی در شرکت های مستقر در منطقه گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته 7 آزمون استخدامی شرکت های مستقر در منطقه را  در استان برگزار کردیم تا بتوانیم در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشیم و گام های موثری نیز در این زمینه برداشته شد.

\n\n

مهندس یوسفی افزود: با نظارتی که از سوی این سازمان در آزمون استخدامی پتروشیمی بوشهر  صورت داد 71 درصد از نیروهای بومی در این پتروشیمی جذب شدند و همچنین 50دردصد از پذیرفته شده های آزمون استخدامی پتروشیمی تخت جمشید از میان داوطلبان بومی بوده است که این امر با پیگیری و نظارت مستمر سازمان محقق شده است. 

\n\n

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین با بیان آمار جذب نیروهای بومی شهرستان عسلویه گفت: در مورد شهرستان عسلویه تا پیش از سال 93 فقط سه نفر در شرکت های مستقر در منطقه جذب شده بودند که خوشبختانه با برنامه ریزی و رایزنی هایی که طی یک سال گذشته صورت گرفت توانستیم  مراحل جذب 33 نفر از میان کارجویان شهرستان عسلویه را نهایی کنیم که در حال حاضر همه آنها مشغول کار هستند.

\n\n

\n

کاهش امکانات خوابگاهی بانوان برای افزایش اشتغال بومی ها

\n\n

یوسفی پیرامون اشتغال بانوان در منطقه و امکانات خوابگاهی برای آنان نیز توضیح داد: در مشاغل پارس جنوبی به خاطر نوع کار و محیط کار و چون مشاغل سخت تر است، قائدتا تعداد اشتغال بانوان کم تر است که بخشی از ان طبیعی است ولی درباره ی خوابگاه ها و امکانات ما کمبود امکانات نداریم وحتی دنبال این هستیم که خوابگاه ها کاهش یابد چرا که بسیاری از عزیزانی که  سایر نقاط کشور به منطقه می آیند و در نتیجه میزان اشتغال بومی ها در منطقه کم می شود به این دلیل است که امکانات خوابگاهی و غذا و حتی بلیط رفت و برگشت هواپیما فراهم است و در نتیجه افراد بدون مشکلی از یک شهرستان دور به منطقه می آیند و ما برای ایجاد این ظرفیت و ایجاد فضای رقابتی جهت اشتغال نیروهای بومی توسط کارفرماها، بر عدم پذیرش نیروهای پروازی تاکید کرده ایم که اگر کسی می خواهد کار کند، منزلش نیز خودش در جم یا کنگان یا عسلویه آماده کند و کار هم بکند ولی اگر خوابگاه سازی را ادامه دهیم دوباره مشکل دهه ی قبل ایجاد می شود.

\n

\n\n

قانون و تبصره ی کمک صنعت به ورزش وجود ندارد

\n\n

مهدی یوسفی در پاسخ به سوالی پیرامون کمک پارس جنوبی به ورزش نیز گفت: در برنامه ی چهارم توسعه کمک یک درصدی صنایع به ورزش وجود داشته که در برنامه ی پنجم توسط مجلس حذف شده و دیگر وجود ندارد و تبصره ی کمک های معمول بخش ورزش هم که در قالب بودجه ی سالانه ابلاغ می شد، امسال توسط مجلس حذف شده است و من خودم از نمایندگان مجلس تقاضا کردم این طرح را پیگیری کنند شاید بتوان آن را برگرداند.

\n\n

\n\n

طرح ها شفاف به ما اعلام شود

\n\n

وی پیرامون کمک به حل مشکل معلمان در عسلویه و کمک به ماندگاری آنان نیز گفت: این موضوع توسط اموزش و پرورش عسلویه هم مطرح شده و تفاهم نامه ای هم امضا شده ولی دوستان این انتظار را نداشته باششند که ما اینجا بنشینیم و برای مشکلات نیازسنجی کنیم چون ما تخصص در زمینه های مختلف نداریم و حتی اگر کاری هم برای سایر حوزه ها انجام شود، غیر تخصصی خواهد بود و بهتر است درخواست ها شفاف بیاید.

\n\n

یوسفی، در ارتباط با میزان اعتبار پروژه های عمرانمی عام المنفعه سازمان منطقه ویژه انرژی پارس گفت: سال گذشته 120 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های عام المنفعه پیش بینی شد ولی با این وجود 400 میلیارد ریال برای پروژه های عام المنفعه هزینه شده است.

\n\n

اشتغال بازنشستگان در منطقه ویژه

\n\n

مهندس یوسفی پیرامون برنامه های منطقه ویژه در حوزه ی اقتصاد مقاومتی نیز گفت: دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی و سخنان رهبری با مفهوم عمیقش توجه کرده و در حوزه ی پارس جنوبی از 25 پتروشیمی حمایت می کند برای این که گاز مازاد به اتیلن و در نهایت به محصولات پتروشیمی تبدیل شود و برنامه هایی نیز برای جلوگیری از کندانسه در منطقه در حال انجام است.

\n\n

وی پیرامون اشتغال بازنشستگان در منطقه ویژه نیز گفت: اشتغال بازنشستگان در مراکز دولتی ممنوع است ولی در بخش های خصوصی قانونی برای اشتغال این افراد نیست. با این حال برای مناطق ویژه و آزاد قانونی وجود دارد که به مدیرعامل منطقه اختیار می دهد که بازار کار را تنظیم کند و شاید از این جنبه بتوان ورود کرد ولی باید توجه کرد که در مناطق صنعتی گاهی به تخصص و تجربه ی افراد نیاز است که بر کم تجربه ها نظارت کنند.

\n\n

\n\n

یوسفی گفت: منطقه ویژه یعنی فنسی وجود دارد که در آن محدوده مدیریت اختصاصی خارج از قوانین معمول کشور وجود دارد و وظایف ارگان ها در همان منطقه بر عهده ی مدیر منطقه ویژه است اما منطقه ای به این عظمت بدون پشتیبانی سازمان های دولتی و حاکمیتی امکان  ادامه ی کار را ندارد.

\n\n

وی پیرامون مناطق مشهور به پارس شمالی هم گفت: این منطقه، 46 هزار هکتار است که در سه منطقه قرار دارد و باید به آن پارس 3 گفت چرا که میادین مختلفی را در بر می گیرد.

\n\n

ارزش افزوده در پارس جنوبی

\n\n

مهندس یوسفی با بیان اینکه تولید محصولات مختلف در مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه پارس سهم عمده ای در چرخه ارزش افزوده دارند، افزود: از 30 مجتمع پتروشیمی که در منطقه پیش بینی شده است تاکنون 12 مجتمع به بهره برداری رسیده است و امیدواریم طی سال های آینده با توجه به جایگاه پترشیمی ها در جلوگیری از خام فروشی دیگر مجتمع ها نیز به بهره برداری برسند.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر