يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۰۰۴
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

فکرشهر: سی ان ان نوشت: انتظار می رود ران دی‌سانتیس (Ron DeSantis) این هفته وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 شود. اما فرماندار فلوریدا، کارزار انتخاباتی خود را برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در حالی آغاز می کند که وضعیتش در نظرسنجی‌ها مطلوب نیست و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، به‌عنوان نامزد اصلی انتخابات مقدماتی شناخته می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، دی سانتیس تا حد زیادی بهترین امید برای نیروهای مخالف ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه است و چند نمونه تاریخی اخیر نشان می دهد که او شانس واقعی برای نامزدی حزبش را دارد.

پیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌داد رقابت بین ترامپ و دی سانتیس برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه، یک رقابت نزدیک و چالشی است، اما اکنون وضعیت به نفع ترامپ تغییر یافته و برتری قابل توجهی نسبت به رقیبش کسب کرده است. رئیس جمهور سابق در پایان سال گذشته در نظرسنجی ها، در سطح ملی، حدود 10 درصد از دی¬سانتیس جلوتر بود. در این نظرسنجی ها، تمایل رای دهندگان جمهوری خواه به ترامپ حدود 40 تا 44 درصد بود و تمایل به دی سانتیس چیزی بین 30 تا 34 درصد.

امروزه، نظرسنجی ها نشان می دهد محبوبیت ترامپ در میان رای¬دهندگان حزب جمهوری خواه در سطح ملی، به طور متوسط بیش از 50 درصد است. این عدد برای دی سانتیس، کمتر از 25 درصد. در این نظرسنجی ها، هیچ کس دیگری حتی دو رقمی نیست.

شرایط برای دی سانتیس در ایالت هایی که رای گیری اولیه داشتند، کمی بهتر به نظر می رسد. طبق نظرسنجی‌های دانشگاه نیوهمپشایر، با وجود آنکه پیشتر دی سانتیس در نیوهمپشایر پیشتاز بود، اکنون ترامپ به یک برتری شکننده دست یافته است. محبوبیت ترامپ در آخرین نظرسنجی ها بین 22 تا 42 درصد رشد داشته است. داده های محدود منتشر شده در آیووا نیز به روند مشابهی اشاره می کند.

  مسیر کام بک

در حالی که این اعداد در حال حاضر برای دی سانتیس، عالی به نظر نمی رسند، به یاد داشته باشید که او هنوز به طور رسمی وارد رقابت های انتخاباتی نشده است. ما نمی-دانیم زمانی که او به عنوان یک نامزد وارد مسیر مبارزات انتخاباتی شود، چه اتفاقی ممکن است بیفتد. تاریخ به ما نشان می دهد که زمان برای کام بک دی سانتیس و بازگشتش به کورس رقابت وجود دارد.

  در سال 2007، باراک اوباما، سناتور ایالت ایلینوی، پیش از آغاز رقابت مقدماتی حزب دموکرات، در نظرسنجی ها به طور میانگین در سطح ملی،20 درصد آراء را کسب می کرد. هیلاری کلینتون سناتور نیویورک با نزدیک به 40 درصد آرا در نظرسنجی های ملی برای نامزدی دموکرات ها پیشتاز بود. پیشتازی او در نیمه دوم سال کمی نیز بیشتر شد. با این حال، اوباما در نهایت کلینتون را شکست داد.

در همان دوره، جان مک کین، سناتور آریزونا، در نظرسنجی های ملی اولیه انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان، کمتر از 25 درصد آراء را به خود اختصاص می داد و در نیمه دوم سال، وضعیت برای او بدتر نیز شد و این میزان به کمتر از 15 درصد رسید. مک کین نیز کام بک خیره کننده ای داشت.

  تاریخ حاکی از آن است که فردی که نظرسنجی ها وضعیتی مشابه دی سانتیس دارد، تقریباً 1 به 5 (20 درصد) شانس برنده شدن در رقابت  برای نامزدی حزبش را دارد. 

البته ترامپ شانس بیشتری برای برنده شدن در حزب جمهوری خواه دارد. تنها نامزد قبلی که در نظرسنجی‌های ملی اولیه وضعیتی نزدیک به وضعیت فعلی ترامپ داشت ولی در نهایت نتوانست نامزد حزبش شود، تد کندی سناتور ماساچوست در رقابتهای انتخاباتی 1980 بود. اکثر نامزدهایی که در نظرسنجی ها در موقعیت فعلی ترامپ یا بهتر از آن بوده اند (باب دول در سال 1996، ال گور در سال 2000، جورج دبلیو بوش در سال 2000 و هیلاری کلینتون در سال 2016) نامزدی حزب خود را با سهولت نسبی به دست آورده اند.

آنچه نتایج نظرسنجی های اولیه در مورد وضعیت رقابت درون حزبی برای کسب نامزدی حزب به ما می گویند، معنی دار هستند. ترامپ در این دوره از رقابتهای درون حزبی، نسبت به انتخابات 2016 که در نظرسنجی های اولیه کمتر از 10 درصد شانس داشت، وضعیت بسیار بهتری دارد. اما مقایسه این دوره با 2016 مقایسه افتضاحی است: در آن زمان در این مرحله از رقابت ها، اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین، پیشتاز بود که در نظرسنجی ها در میان جمهوری خواهان در سطح ملی تنها 13 تا 19 درصد شانس پیروزی داشت.

دی سانتیس چگونه می تواند برنده شود

برای غلبه بر وضعیت فعلی، دی سانتیس احتمالاً نیاز به حداقل یکی از این دو اتفاق دارد.

نخست، او باید اطمینان حاصل کند که اغلب تشکیلات حزبی در اطراف ترامپ جمع نشوند. رئیس جمهور سابق در حال حاضر بیش از چهار برابر دوره مقدماتی سال 2016 از سوی اعضای کنگره و فرمانداران جمهوری خواه تایید شده است.  اگر ترامپ حزب را پشت سر خود داشته باشد و بتواند همانطور که نشان داده است بر پوشش مطبوعاتی تسلط داشته باشد، هیچ مانعی برای وی وجود نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که همه کسانی که در نهایت به عنوان نامزد حزب خود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده اند، در همان آغاز رقابت های درون حزبی، به میزان مشابهی تأیید مقامات ارشد منتخب حزب را به دست آورده بودند. گفته می‌شود، اکثر اعضای جمهوری خواه کنگره و فرمانداران هنوز تصمیم نگرفته‌اند. به عبارت دیگر، حزب هنوز تصمیم نگرفته است.

گزینه دوم برای دی سانتیس، برنده شدن در آیووا یا نیوهمپشایر است. این برای پیروزی در رقابت های نامزدی حزب کافی نیست، اما احتمالا ضروری است. هم اوباما و هم مک کین در رقابت¬های اولیه در یکی از این دو ایالت پیروز شدند، اوباما در آیووا و مک کین در نیوهمپشایر. 

خبر خوب برای دی سانتیس این است که او در نظرسنجی ها در این ایالت ها وضعیت بهتری نسبت به سطح ملی دارد، حتی اگر در هر دو ایالت  کمی از ترامپ عقب باشد. پیروزی دی‌سانتیس در هر یک از این دو ایالت به ما نشان می دهد که آیا پیشتازی ترامپ بر پایه ای محکم بنا شده یا چون یک دست پاسور، مملو از احتمالات است.

در نهایت، وضعیت برای دی سانتیس اینگونه است: او شانس زیادی برای بردن نامزدی حزبش دارد، اما این کار آسانی نخواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر