جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نخستین گفتمان تدبیر و امید با جوانان دشتستان برگزار شد؛
فکرشهر: مگر قحط الرجال است!!/ مدارک مالکیت خانه ی جوان برازجان آماده شده/ برگزاری نشست های گفتمان هر سه ماه یکبار/ توضیحات معاون سیاسی استانداری به مسایل مطرح شده...
کد خبر: ۱۴۱۷۷
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

فکرشهر: نخستین گفتمان تدبیر و امید با جوانان دشتستان شامگاه شنبه ـ 7 شهریورماه 94 ـ در برازجان برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در این نشست که تعدادی از مدیران کل و معاونین ادارات کل استان و فرماندار دشتستان، معاونت سیاسی ـ امنیتی استانداری را همراهی می کردند، جمع پرشوری از جوانان و فعالان مدنی دشتستان از بخش های مختلف این شهرستان حضور داشتند که خلاصه ای از مهم ترین مباحث مطرح شده توسط هر فرد به شرح زیر است:

\n\n

\n\n

غلامرضا شاکری: بحران آب جدی است و باید راهکاری برایش اندیشیده شود. زمین خواری به خصوص در برازجان به کنترل نیاز دارد و اشتغال اتباع بیگانه در شهر به یک معضل تبدیل شده است.

\n\n

علی پورجم: اختلافات سلیقه ای باعث تنزل وضعیت فرهنگ و هنر شهرستان شده. در حال حاضر از این همه سمنی که وجود دارد، هیچ یک فعالیت انچنانی ندارند و اعضای سمن ها به آموزش نیاز دارند چرا که فردی سمنی را ثبت می کند بدون این که بداند حوزه ی فعالیت اش چیست و یا چه باید بکند.

\n\n

شیراوژن: دشتستان در حد یک مرکز استان است ولی چالش های فراوانی دارد. نبود فضای تفریحی، فرهنگی، مشکل الایندگی شرکت سیمان و مسائل کارگران این شرکت، حل بحران آب، مشکلات خدمات شهری و مبلمان شهری برازجان از جمله ی این مشکلات است.

\n\n

علی تنگ ارمی به نمایندگی از بخش ارم: جوانان به علت عدم امنیت شغلی و مشکلاتی از این قبیل، نه تنها از بخش، که از کشور مهاجرت کرده اند و یا با تحصیلات ارشد و دکترا، در مشاغل نا مرتبط مشغول به کارند. اگهی های استخدامی هم محدودیت سنی دارند و کسانی که سال هاست مدرک تحصیلیشان را گرفته اند، دیگر نمی توانند در آزمون ها شرکت کنند.

\n\n

فیروزی به نمایندگی از بخش بوشکان: در بوشکان 9 سمن مجوز گرفته یا در حال ثبت هستند ولی برای ثبت و ادامه ی حیات به درامدزایی نیاز دارند تا بتوانند تاثیر گذار باشند و در نتیجه به کمک نیازمندند. چه بنگاه های زودبازده ای می توانید ایجاد کنید تا جوانان صاحب شغل و سپس درامد شوند؟ یک اتاق فکر در سطح بخش بوشکان ایجاد شود و محلی برای نشست های سمن ها در نظر گرفته شود.
\nما برای رفع حصر تلاش می کنیم. برخی از تریبون نماز جمعه برای فریاد زدن و اختلاف استفاده می کنند و ما می خواهیم بگوییمکه با عربده کشی مخالفیم و منتظر 8 اسفند هستیم برای جشن پیروزی در انتخابات.

\n\n

\n\n

داریوش محبی: گفتن مشکلات دشتستان، دور باطل است چرا که کسی کاری نمی کند. سه وروری شهر برازجان غیر استاندارد است و در مسیر برازجان به اهرم اگر اتوبوسی تصادف کند، بیمه خسارتش را قبول نمی کند. کاروانسرای مشیر برازجان 6 ماه تمام است که قرار است ترمیم شود و به همان شکل رها شده، پایانه ی مسافربری برازجان یا تغییر کاربری داده شود و یا فکری برای راه اندازی و رونقش صورت گیرد. حق آلایندگی شرکت سیمان دشتستان پرداخت شود. مردم دشتستان حجب و حیا دارند، مگر همیشه باید تحصن کنند تا به مشکلاتشان رسیدگی شود؟

\n\n

خانم حاجب به نمایندگی از آبپخش: من بیشتر می خواهم در حوزه ی زنان صحبت کنم. نبود دکتر متخصص زنان در آبپخش مشهود است.زنانی که با وام برای خود اشتغال ایجاد کرده اند، مشکلات فراوانی دارند و لازم است که حداقل بیمه شان ساماندهی و رسیدگی شود. در سال های گذشته مجوزهای زیادی برای مهدهای کودک و پیش دبستانی ها داده شده که همین مشکلاتی را برای زنان ایجاد کرده است. سمن ها برای ثبت در اداره ی ثبت مشکلات زیادی دارند و با طولانی شدن زمان و سایر موارد مالی مواجه می شوند و چون همه ی کارها را بوشهر انجام می دهد، کار سخت تر است و خوب است امور سمن ها به شهرستان ها محول شود. اتوبان آبپخش هم تغییر مسیر داده و نیمه تمام رها شده است. ریشه ی همه ی مشکلات، مشکلات فرهنگی است.

\n\n

وحید سه کناری: جلسه ی جوانان است ولی متولی امور جوانان شهرستان حضور ندارد. ورزش استان بوشهر فقط شاهین بوشهر نیست، بلکه هندبال دشتستان و والیبال خورموج است؛ مگر یک رشته ی ورزشی باید چه کار کند که قابلیت حمایت داشته باشد؟ این طرح های امید با شعار عدالت که در دولت قبل هم انجام می شد! این ورزش قهرمانی است که باید حمایت شود، ورزشی که 2 بازیکن ملی پوش از 6 بازیکن کشوری را در استان دارد و بازیکنانش به المپیک رفته اند.

\n\n

امیر به نمایندگی از بخش شبانکاره: در سفرنامه ی سلامت که کاروان سلامت به شبانکاه آمدند هلال احمر استان قول داد یک پایگاه سلامت در ان جا ایجاد کند و زمینش هم مشخص شد، ولی خبری از احداث پایگاه نیست.

\n\n

مکان های فرهنگی و ورزشی برای فعالیت جوانان نیست و مجتمع فرهنگی شبانکاره با 20 درصد پیشرفت، 4 سال است به همان شکل باقی مانده و ورزش هم که پول ندارد.

\n\n

محتشمی از بخش سعدآباد: اساسی ترین مشکل ما نبود راه به خصوص برای مناطق گردشگری منطقه می باشد. نبود تابلوی راهنما در ورودی روستا نیز مشکل دیگر است و همچنین لازم است از آثار باستانی حفاظت شده و امنیت برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.

\n\n

وطن خواه از شهر سعدآباد: موانع فراوانی در شهر سعدآباد برای انجام امور فرهنگی وجود دارد و از بودجه ی 40 میلیاردی فرهنگی دشتستان چیزی به ما نرسیده است!! رودخانه ی سعدآباد که تنها 100 متر با بعضی منازل فاصله دارد، محل اسکان سگ های ولگرد و حیوانات وحشی شده و حق الایندگی چاه های نرگی به ما نمی رسد در حالی که به چغادک و عالیشهر حق الایندگی می دهند!

\n\n

مهدی پایدار: خانه ی جوان برازجان که توسط شورای شهر غصب شده است را به سمن ها و جوانان بازگردانید.

\n\n

\n\n

\n

اعتراض شدید به وضعیت دانشگاه آزاد دشتستان و ریاست دانشگاه: مگر قحط الرجال است!!

\n\n

به گزارش فکرشهر، همچنین در این نشست، تعدد زیادی یادداشت نیز به دست مجریان مراسم رسید که  از جمله ی آن ها اعتراض ده ها نفر به وضعیت نابسامان دانشگاه آزاد برازجان و ریاستش بود. در یکی از یادداشت ها آمده بود: 

\n\n

مگر قحط الرجال است که یک نفر برای 12 سال باید رییس دانشگاه باشد؟ در دانشگاه آزاد دشتستان، رییس دانشگاه تدبیری برای کار ندارد، کانون ها و انجمن های دانشگاه همگی غیر فعالند و تنها بسیج دانشجویی اجازه ی فعالیت دارد!

\n\n

همچنین، تعدادی از پیام ها نیز پیرامون عدم پرداخت حق الایندگی کارخانه ی سیمان دشتستان مطرح شد.

\n\n

نبود امکانات قرائتی و کتابخانه ای در دشتستان، کمبود وسایل و امکانات ورزشی، عدم حمایت از ورزشکاران دشتستانی، نبود فضاهای تفریحی و فرهنگی و دانشگاهی مناسب در آبپخش و همچنین وجود بحران آب در این شهر، نبود امکانات در هلال احمر و ـتش نشانی برازجان و کمک برای ایجاد مشاغل خانگی زنان در تمام بخش ها نی از جمله مطالب مطرح شده در این نشست بود.

\n\n

مدارک مالکیت خانه ی جوان برازجان آماده شده

\n\n

مشاور فرماندار دشتستان در امور جوانان در این گردهمایی گفت: تمرکز بیشتر ما در دولت تدبیر و امید، ایجاد فضایی امیدبخش در جامعه است به نحوی که اگر جوان ما در سال های گذشته از مراجعه به مسئولین سرخورده شده، امروز این مشکل رفع شود.

\n\n

\n

\n\n

\n

محمد آقایان حسینی افزود: با عزم فرماندار محترم دشتستان، ما به سراغ جوانان رفتیم و به آنان گفتیم که از سوژه ها، طرح ها و نظراتشان استقبال می کنیم. 

\n\n

 وی با تقدیر از فعالان مدنی گفت: در سمن ها فرصت برای همه، بدون در نظر گرفتن جناح های سیاسی به عدالت ایجاد شده است.

\n\n

آقایان حسینی اضافه کرد: در حال حاضر در دشتستان، 40 تا 50 نهاد مدنی ثبت شده یا در حال ثبت و ده ها گروه مجازی که مسائل شهرستان را پیگیری می کنند، وجود دارد که این مهم بدون نگاه خاص آقای فرماندار اتفاق نمی افتاد.

\n\n

آقایان حسینی پیرامون خانه ی جوان برازجان که توسط شورای شهر مورد استفاده قرار گرفته نیز، توضیح داد: مدارک مالکیت خانه ی جوان برازجان آماده شده و شورا هم قول داده در صورت رویت مستندات، خانه را تحویل نماید و ما پیگیر هستیم.

\n\n

برگزاری نشست های گفتمان هر سه ماه یکبار

\n

\n\n

فرماندار دشتستان در این آیین گفت: دکتر حقیقی قول دادند هر سه ماه یکبار جلسات گفتمان تدبیر و امید را در دشتستان برگزار کنند و از جلسه ی بعد موضوعی مسایل بررسی خواهند شد.

\n\n

ارسلان زارع اظهار داشت: یکی از ارکان دشتستان، جوانان فهیم و با استعداد شهرستان هستند که در همه ی عرصه ها، افتخارافرینی کرده و نه تنها باعث افتخار مردم شهرستان که باعث افتخار کل استان شده اند.

\n\n

وی ادامه داد: امسال، اعتبارات تملک دارایی دشتستان، 20 میلیارد تومان بیش تر از شهرستان دوم، یعنی بوشهر بوده است ولی مشکل ما حجم عظیم طرح های نیمه تمام سال های قبل است.

\n\n

\n\n

زارع گفت: امسال برای تجهیز کتابخانه های دشتستان 100 میلیون تومان اعتبار گذاشته ام؛ بودجه های عمرانی را می توانیم اختصاص دهیم ولی اعتبارت جاری دستمان نیست  و من خواهشم این است که با آرامش به مسایل توجه فرمایید.

\n\n

وی افزود: مشکلات را می دانیم ولی بضاعتمان محدود است و با همین بضاعت هم در حال افتتاح طرح های مختلف در بخش هایمان هستیم.

\n\n

فرماندار دشتستان اضافه کرد: توضیحات مکفی پیرامون هر موضوع مطرح شده و این که چه بوده و چه اقداماتی انجام شده، خود حداقل 40 دقیقه برای هر موضوع زمان می برد و به همین دلیل نشست های سه ماهه ی بعدی را موضوعی بررسی خواهیم کرد.

\n\n

توضیحات معاون سیاسی استانداری به مسایل مطرح شده

\n\n

معاون اجتماعی سیاسی امنیتی استانداری بوشهر نیز گفت: من امروز آمده ام خودم را معرفی کنم. من دوشنبه ها ملاقات عمومی دارم و از طریق ایمیل و واتس آپ و پیامک نیز می توان با من ارتباط برقرار کرد و من همه ی مطالب را پیگیری می کنم.

\n\n

فتح الله حقیقی از وجود 12 اتاق فکر از جمله اتاق فکر جوانان و حتی عشایر برای خود خبر داد و گفت: شما عزیزان نیز می توانید به اتاق فکر من بپیوندید.

\n\n

وی پیرامون برخی مسائل مطرح شده، توضیحاتی ارایه نمود.

\n\n

حقیقی پیرامون بحران آب که توسط تعداد زیادی از حاضرین مطرح شده بود، گفت: آب مشکل دارد و این مشکل در سراسر کشور است ولی بحران بودنش را قبول ندارم. ما اگر همه با هم مراعات نکنیم، این مشکلات ادامه می یابد.

\n\n

\n\n

معاون استاندار بوشهر از برخورد قاطعانه با زمین خواری، تجاوز به دریا و ساخت و سازهای غیر مجاز، چاه های غیر مجاز و برداشت های بیش از مجوز چاه ها نیز خبر داد و اضافه کرد: شما آثار این مصوبات و برخودهای قاطعانه را ملاحظه خواهید کرد.

\n\n

حقیقی پیرامون بحث اشتغال نیز گفت: در بحث اشتغال، قرارداد آموزش 8 هزار نفر در مدت سه سال با انرژی اتمی و آموزش 10 هزار نفر در مدت 5 سال را با وزارت نفت برای حضور جوانان در موقعیت های شغلی را بسته ایم.

\n\n

پاسخ به دغدغه ی دانشجویان دانشگاه آزاد دشتستان

\n\n

وی پیرامون مسایل مطرح شده درباره ی دانشگاه ازاد دشتستان نیز گفت: اگر مشکلی در مدیریت دانشگاه است، ما پیگیری می کنیم.

\n\n

حقیقی با اشاره ه این که نه تنها دانشگاه آزاد، بلکه برای همه ی روسای دانشگاه ها این موضوع صدق می کند، افزود: این که مدیری در خدمت دانشجویان و جوانان نباشد، مورد پذیرش ما نیست. تحرک در دانشگاه فقط درس خواندن نیست، نهادهای مدنی و تشکل های دانشجویی باید تحرک داشته باشند و اگر دانشگاهی فاقد این تحرک باشد، اصلا این گونه روسای دانشگاه را قبول نمی کنیم.

\n\n

این مسئول اظهارداشت: من از آقای فرماندار حتما درخواست می کنم که موضوع دانشجویان را پیگیری کند و من اطلاعاتش را داشته باشم.

\n\n

وی با اشاره به طرح های امید و ورزشی در دست اجرا در استان، و آسان تر شدن شرایط ثبت سمن ها و نکشتن زمان توسط اداره ی ثبت از زمان حضور در استان اضافه کرد: ما هفته ی اینده از سعدآباد بازدید می کنیم تا ببینیم این مشکلات امنیتی و بهداشتی و سگ های ولگرد و امثالهم که دوست جوانمان گفتند، چقدر صحت دارد؟

\n\n

\n\n

سایر مدیران کل استان چه گفتند؟

\n\n

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز پیرامون موضوع اتباع بیگانه گفت: اتباع حاضر در استان، روادید کار دارند و اگر تعدادی از این عزیزان کارت کار نداشته باشند، ما گشت مشترکی انجام می دهیم و اگر موردی باشد حتما برخورد خواهیم کرد.

\n\n

پناه، افزود: در بحث کارآفرینان نگاه ویژه ای داریم و در بحث مشاغل خانگی نیز وام های مربوطه پرداخت می شود.

\n\n

مدیرکل بهزیستی استان نیز گفت: بر مهدهای کودک نظارت داریم و در بحث اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار نیز محدودیتی برای ارایه ی تسهیلات نداریم.

\n\n

مدیرعامل هلال احمر استان نیز در پاسخ به چند سوال مطرح شده، اظهارداشت: کمبود امکانات را قبول داریم ولی آن چه هست را عدالت محور در همه ی استان تقسیم کرده ایم.

\n\n

شعبان زاده گفت: زمینی که بهمن ماه سال قبل در سفر کاروان سلامت برای احداث پایگاه سلامت در شبانکاره اختصاص یافت، بعدا محلش تغییر کرد و محل دوم به نام هلال احمر نبود و ما پیگیر هستیم و اگر زمین به ما داده شود، آقای فرماندار هم برای تخصیص اعتبار سر قول خود هست و پایگاه ایجاد خواهد شد.

\n\n

مدیرکل فنی و حرفه ای استان نیز گفت: در بخش های شهرستان، اموزش فنی و حرفه ای راه اندازی خواهیم کرد.

\n\n

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان برخی خدمات حوزه ی سلامت در استان اظهار داشت: استان بوشهر رتبه ی برتر در طرح تحول نظام سلامت را کسب کرده و طبق آمار رسمی، در بوشهر، دو برابر میانگین کشوری، ویزیت تخصصی داشته ایم.

\n\n

حیدر عزیزنژاد ابراز داشت: افراد بالای 50 ساله ی ما به طور متوسط، 22 دندان پوسیده دارند و به همین دلیل ما طرح بهداشت دهان و دندان را گذاشته ایم.

\n\n

\n\n

وی اضافه کرد: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی گوارش را در بیمارستان 17 شهریور برازجان راه اندازی خواهیم کرد و برای دشتستان، مجوز به کارگیری 100 نیروی انسانی در کادر بهداشتی و درمانی را گرفته ایم که فرا تر از استاندارد استان و کشور است.

\n\n

حواشی خواندنی این نشست

\n\n

این نشست، حواشی قابل تاملی نیز در پی داشت که از جمله ی آن ها می توان به استقبال پرشور جوانان و فعالان مدنی، لیست طولانی افرادی که می خواستند صحبت کنند و کمبود زمان برای ادامه ی جلسه مانع از این کار شد، ایجاد فضای آزاد برای بیان همه گونه دغدغه، سعه ی صدر مسئولین در برخورد با اعتراضات شدیداللحن و حضور تعداد زیادی از مسئولین و مدیران کل در این گردهمایی اشاره کرد؛ ولی مهم ترین حاشیه ی این نشست به اعتراض یکی از پرسنل اخراجی کارخانه ی سیمان دشتستان بر می گردد.

\n\n

\n\n

کارخانه سیمان حق مرا خورد

\n\n

به گزارش فکرشهر، یکی از کارگران اخراجی شرکت سیمان دشتستان که در جلسه حضور داشت، دقایقی بعد از شروع به پاسخگویی فتح الله حقیقی با فریاد به وضعیت خود و کارخانه سیمان اعتراض نمود و سخنان حقیقی را قطع کرد.

\n\n

صالحی گفت: من 13 سال سابقه ی کار مستند در سیمان دشتستان را دارم ولی حق مرا خوردند و اخراجم کردند.

\n\n

وی ادامه داد: شغل سخت و زیان اوری که در کارخانه داشتم کلیه و ریه ام را از بین برده و 300 نفر نامه ای که علیه مدیریت سیمان دشتستان بود را امضا کردند ولی کارخانه مرا اخراج کرد.

\n\n

وی خطاب به مسئولین حاضر در جلسه گفت: شما حق مرا خورده اید و نان مرا بریده اید و من را شرمنده ی زن و بچه ام کرده اید.

\n\n

حقیقی نیز پس از اعتراضات صالحی، اظهار داشت: من خودم هم از خانواده ی کارگران هستم ولی کی گفته معاون سیاسی وظیفه اش اخراج کردن کارگر است؟

\n\n

وی با بیان این که اخراج شما ربطی به من ندارد، ادامه داد: اداره ی کار با جمع بندی کمیته ی خودش تصمیم گرفته و اگر شما اعتراض دارید طبق قانون می توانید به کانال مورد نظر شکایت کنید و اگر به شکایت منطقی و قانونی شما رسیدگی نمی شود، من در خدمت شما هستم.

\n\n

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز دلیل اخراج آقای صالحی از کار را، پایان قرارداد اعلام کرد و افزود: ایشان می تواند پیگیری کند و اعتراض نماید.

\n\n

دیگر اعتراض قابل توجه ی این نشست خطاب به حاجیانی، رییس سابق ورزش و جوانان دشتستان اعلام شد.

\n\n

یکی از بانوان حاضر در نشست که فعال مدنی هم می باشد، خطاب به مسئولان حاضر از حضور حاجیانی در جلسه ابراز نارضایتی کرد و با کنایه گفت:  این که شخصی با کارنامه ی ناموفق در ورزش دشتستان به معاونت اداره ی کل استان در امور جوانان رسیده، واقعا جای تبریک دارد!!

\n\n

وی همچنین از عدم پرداختن به موضوع جوانان در این جلسه انتقاد نمود.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر