جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۰۰۹
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهرگفت: فاطمه و حسین در صدر نامگذاری نوزادان بوشهری قرار دارد و این بیانگر اولویت باورهای دینی بوشهری ها در انتخاب نام فرزندانشان است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، اسکندر پاسالار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲ هزار و ۹۳۰ ولادت در ۳ ماهه نخست امسال به ثبت رسید که از این تعداد یکهزار و ۵۴۲ مورد پسر و یکهزار و ۳۸۸ مورد دختر است که نشان می دهد به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۱۱ پسر متولد شده است.

وی افزود: این نسبت جنسیتی در مدت مشابه سال قبل عدد ۱۰۴ به ثبت رسیده است.

پاسالار نام‌های فاطمه، رستا، زهرا، دلوین و حلما را بیشترین فروانی نام دختران در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: نام فاطمه ۶۵ مورد، رستا ۴۵ مورد، زهرا ۳۱ مورد، دلوین ۲۴ مورد و حلما ۲۱ مورد ثبت شده است.

وی در خصوص فروانی اسامی پسران نیز گفت: نام‌های حسین با ۶۲ مورد، علی با ۵۳ مورد، محمد با ۴۲ مورد، امیرعلی با ۴۰ مورد و علیرضا با ۳۱ مورد دارای بیشترین فراوانی در این مدت هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اعلام روند نامگذاری و فراوانی نام بیان کرد: روند نامگذاری در ایران و استان هایی مانند بوشهر بیشتر مبتنی بر نام‌های اصیل بویژه اسامی ائمه اطهار(ع) و پیامبران است.

وی با تاکید بر این موضوع که نام، بخشی از هویت افراد را می سازد، اظهار کرد: انتخاب نام مناسب برای فرزند از اصلی ترین وظایف والدین است اما گاهی والدین و یا بزرگترهای فامیل اسامی برای فرزندان انتخاب می کنند که شایسته نیست.

پاسالار گفت: بهتر است والدین هنگام انتخاب اسم برای نوزادان خود دقت بیشتری داشته باشند چون برخی از اسم ها بعد از گذشت مدتی از زیبایی آنها کاسته می شود و فرزند در بزرگسالی خواهان تغییر آن می شود.

وی ضمن توصیه به انتخاب نام‌های مناسب و نیکو برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی افزود: والدین نوزادان می‌توانند با مراجعه به سامانه سهیم ثبت احوال به آدرس الکترونیکی sahim.sabteahval.ir نام انتخابی و معنی آن را جست و جو کرده و در صورتی که نام انتخابی آن‌ها در سامانه‌های ثبت‌احوال ثبت نباشد، درخواست بررسی و تایید نام خود را به صورت غیرحضوری در همین قسمت ثبت و نتیجه آن را پیگیری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر