پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۲۵۰
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: باشگاه خبرنگاران نوشت: دیپلمات ارشد چینی در دیدار با کیسینجر تاکید کرد پکن را نمی‌توان متوقف کرد و این آمریکاست که باید سیاست احترام را در پیش بگیرد.

وانگ یی، بالاترین مقام دیپلماسی چین، امروز چهارشنبه در دیداری با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، گفت: «مهار یا محاصره کردن چین غیرممکن است.» 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين مقام چينی به کیسینجرِ صد ساله گفت: «توسعه چین دارای پویایی قوی درون زا و منطق تاریخی اجتناب ناپذیری است. تلاش برای تغییر دادن چین غیر ممکن و تلاش برای محصور یا مهار کردن آن غیر ممکن‌تر است.» 

وانگ یی ضمن تشکر از کیسینجر برای «مشارکت تاریخی او در آب شدن یخ روابط میان چین و آمریکا»، از «دوستی برقرار شده از سوی چین با دوستان قدیمی» استقبال کرد. وی خاطر نشان کرد «سیاست چین در برابر آمریکا تداوم دارد و از رهنمود‌های اساسی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پیشنهاد کرده است، پیروی می‌کند. این رهنمود‌ها عبارتند از احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد.» 

دیپلمات ارشد چین افزود: «این سه خط مشی، اساسی و بلند مدت، و برای چین و آمریکا، دو قدرت بزرگ، شیوه خوبی برای کنار آمدن هستند.» وانگ یی با اشاره به ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آمریکا که با چین کمونیست روابط دیپلماتیک برقرار کرد، افزود: «سیاست آمریکا در قبال چین به یک خردمندی دیپلماتیک به شیوه کیسینجر و شجاعت سیاسی نیکسون نیاز دارد.» 

هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا در ژوئیه سال ۱۹۷۱ به طور مخفیانه به پکن عزیمت کرد تا زمینه برقراری این روابط و باز کردن راه را برای دیدار تاریخی نیسکون از پایتخت چین در سال ۱۹۷۲ هموار کند.

سیاستِ باز آمریکا در برابر چین در آن زمان که منزوی بود، اقتصاد این کشور آسیایی را که اکنون به دومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا تبدیل شده است، رونق بخشید.کیسینجر، برنده جایزه صلح نوبل، با دادن مشاوره به شرکت‌های سرمایه گذار در چین و دادن هشدار علیه سختگیری سیاست آمریکا در برابر پکن، ثروت زیادی اندوخت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر