جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۶۴۵
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

فکرشهر: کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: تب مالت یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و برای پیشگیری از ابتدا به این بیماری باید از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه پرهیز شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سحر رزمجو روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تب ‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،با نام‌های تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ و تب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است افزود: این باکتری از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل شده و به طور نادری باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد.

رزمجو یادآورشد: از علائم تب مالت ، تب، لرز، تعریق، درد مفاصل، درد کمر و خستگی بوده که این علائم می‌توانند هر زمانی از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز کند.

وی ادامه داد: باکتری می‌تواند از طریق محصولات لبنی غیرپاستوریزه، اسنتشاق باکتری بروسلا و همچنین تماس مستقیم از حیوان به انسان انتقال یابد.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده می‌تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه به انسان منتقل و همچنین باکتری می تواند از طریق گوشت خام یا نیم پز شده حیوانات آلوده به انسان منتقل شود.

رزمجو بیان داشت: افرادی که با حیوانات کار می‌کنند یا با خون آلوده تماس دارند در معرض خطر بیشتری برای تب مالت قرار دارند، از جمله، دامپزشکان، کارگران مزارع، دامداران، گاوچرانان، کارگران کشتارگاه‌ها ومیکروبیولوژیست‌ها.

وی در خصوص عوارض تب مالت گفت: تب مالت می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد.

رزمجو خطاب به مردم توصیه کرد گوشت‌ها را به طور کامل طبخ نمایید و در زمانی که بیرون غذا میل می‌کنید گوشت هایی را سفارش دهید که بخوبی پخته شده باشد.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید باید در زمان کار با حیوانات مرده یا بیمار و یا بافت حیوانات و همچنین در زمان کمک به تولد نوزاد حیوانات از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کرده و اگر در آزمایشگاه هستید در شرایط ایمنی مناسب با نمونه ها کار کنید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر