يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۴۳۶۸۲
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

فکرشهر: واردات خودرو پس از گذشته یکسال و نیم هنوز به جایی نرسیده و شاهد وارد شدن حتی یک خودرو نیز نبوده‌ایم. با این وجود حالا مجلس پیشنهاد واردات با ارز‌های شخصی مردم را داده است. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار جرم محسوب می‌شود و افراد نیز اگر بیش از این ارز در اختیار داشته باشند برای خرید یک خودرو آن را علنی نمی‌کنند.

به گزارش فکرشهر، مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علل اصلی عدم واردات خودرو به «انتخاب» گفت: اول چالش ارز مطرح است و سپس عدم تمایل دولت بر خلاف ظاهر باعث این وضعیت شده است. شهریور امسال یکسال می‌شود که سخنگوی اسبق وزارت صمت اعلام کرد واردات خودرو آزاد شده است، با این وجود تاکنون شاهد اتفاقی در اینباره نبوده ایم. اگر اتفاقی هم در سطح بازار افتاده که بخشی از آن را در قالب کاهش قیمت است به علت‌های دیگر است. من اگر نخواهم دقیقا به عدد اشاره کنم می‌توانیم صحبت از تورم ۱۱۰ درصد در خودرو کنیم.

این کارشناس خودرو در رابطه با عدم تاثیر خبر واردات خودرو در بازار اظهار داشت: در چند وقت اخیر دیدیم که در زمینه واردات اتفاقی رخ نداد و صرفا یک سری صحبت توییتری بین مجلس و وزارت صمت و ریاست جمهوری انجام شد. در حال حاضر اتفاقی در بازار خودرو نیفتاده است و کاهش قیمت‌ها این سیگنال را داده است که اگر قیمت تا اینجا پایین آمده باید صبر کنیم تا واردات انجام شود، اما این اتفاق یک فنر است. از دی ماه گذشته یک سری اخبار مثبت درباره واردات خودرو در بازار جاری شد، اما اتفاقی رخ نداد. واقعیت این است که بازار خود را با داده‌های واقعی هماهنگ می‌کند. بازار خودروی ما در بحث واردات مثل یک فرد بیماری است که دستش درد می‌کند، اما به جای درمان فقط مسکن می‌خورد.

وی سپس درباره مشارکت مردم در خرید خودرو با ارز شخصی اشاره کرد: در ده روز گذشته یکی از نمایندگان گفت که ۶۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم است که می‌توانند خودرو وارد کنند، گمان می‌کنم طبق قانون شما اگر بیش از ۱۰ هزار دلار داشته باشید قاچاق کرده‌اید و به همین خاطر کسی ارز‌هایش را علنی نمی‎کند. مردم ما اینقدر در اقتصاد باهوش هستند متوجه می‌شوند که خودشان را نباید وارد بازی کنند. چون این ارز‌ها یک پس انداز برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه هایشان است. ما حتی سفر هم می‌خواهیم برویم در ورودی گیت درباره خروج ارز هشدار می‌دهند.

فرزانه گفت: شاید کسانیکه این مصاحبه را می‌خوانند تصور می‌کنند من مخالف واردات هستم، اما واردات باعث رقابت و افزایش خدمات می‌شود و گردش اقتصادی ایجاد می‌کند. اما وقتی می‌بینم اولویت‌های مهمی مثل دارو وجود دارد ماشین در اولویت نیست. به جای پمپاژ این اخبار توسط ارگان‌های مختلف باید صداقت داشته باشند و وزارت صمت به عنوان متولی این داستان باید صادقانه در مورد شرایط ارزی کشور توضیح دهد. تا زمانیکه به اندازه کافی ارز نداشته باشیم نمی‌توانیم واردات انجام دهیم. در یکسال و نیم گذشته مدل‌های مختلفی در مورد تامین ارز گفته شد. آن زمان که فاطمی امین وزیر بود گفت ۱.۵ میلیارد دلار ارز درخواست کرده‌ایم، اما فقط حرف بود و به اینجا رسید که می‌گویند با ارزهای خودتان ماشین بیاورید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر