جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۸۰۰
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳

فکرشهر: مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: براساس رصد اشتغال انجام شده ۶۲ درصد از افراد متقاضی شغل مهارت دیده در این استان (حدود ۶ هزار نفر) مشغول به کار شده‌اند این درحالی است که این آمار در کشور ۵۴ درصد است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالمجید دراهکی روز شنبه به مناسبت هفته ملی مهارت (۶ تا ۱۲مرداد) در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: باتوجه به رقم قابل توجه اشتغال به کار افراد متقاضی شغل مهارت دیده در استان اما همچنان مهمترین چالش این مجموعه استقبال نکردن جوانان از آموزش‌های مهارتی اشتغال محور است.

وی افزود: با وجود تلاش‌های انجام شده در بحث توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگ سازی در خصوص اهمیت ارائه آموزش‌های مهارتی در استان اما گرایش جوانان همچنان به سمت آموزش‌های تئوری دانشگاهی است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تامین تجهیزات مورد نیاز در کارگاه‌ها را از دیگر چالش‌های این استان عنوان کرد و گفت: هر چند سالانه ۱۵ میلیارد تومان تجهیزات برای کارگاه‌های فنی وحرفه‌ای استان خریداری می‌شود اما باتوجه به نرخ بالای تورم و استهلاک بالای تجهیزات به دلیل گرما و رطوبت هنوز در این بخش به درجه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گفته دراهکی در زمان حاضر متناسب با رشته‌های مهارتی ارائه شده تجهیزات وجود دارد اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن تجهیزات بنگاه‌ها، باید تجهیزات کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز به روز شود.

وی ادامه داد: براساس استانداردها ۳۰ درصد تجهیزات موجود در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید به روز رسانی انجام شود.

انعقاد ۷۵ تفاهم‌نامه مهارتی با بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۴۵ تفاهم‌نامه با بنگاه‌های اقتصادی و ۲۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با ظرفیت‌های استان منعقد شده است.

وی با اشاره به قرارداد تضمین اشتغال رشته‌های ابزار دقیق، لوله کشی و برق صنعتی، انواع جوشکاری، قالب‌ و داربست‌بندی در مجموعه صنایع نفتی استان بوشهر اضافه کرد: براساس قرارداد منعقد شده با مجموعه صنعت نفت در دور نخست سفر رئیس جمهور به این استان قرارداد آموزش یک هزار نفر طی ۲ سال در صنایع مورد نیاز نفت منعقد شد که تاکنون ۳۴۵ نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

به گفته دراهکی تاکنون از این شمار ۱۲۵ نفر موفق به دریافت گواهی‌نامه مهارتی شده‌اند و براساس تفاهم‌نامه موجود برای اشتغال به منطقه ویژه معرفی می‌شوند.

وی یادآورشد: برای اجرای تفاهم‌نامه آموزش یکهزار نفر در مجموعه صنایع وابسته به نفت ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان مصوب شده است که با توجه به ابلاغ این مصوبه در آذر ماه تاکنون یک میلیارد تومان (به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان) اختصاص یافته است.

دراهکی گفت: در همین ارتباط با شرکت‌های کشتی‌سازی صدرا و شهید محلاتی، نیروگاه اتمی و شیلات نیز تفاهم‌نامه‌هایی با موضوع آموزش نیرو متناسب با نیاز آنها منعقد شده است.

آموزش بیش از ۱۳ هزار دانشجو، سرباز و متقاضی شغل در استان بوشهر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی آموزشی؛ این اداره کل امسال آموزش ۱۳هزار و ۸۰۰ نفر از دانشجویان، سربازان و متقاضیان شغل را برعهده دارد.

به گفته دراهکی براین اساس امسال ۲هزار و ۸۰۰ دانشجو، چهار هزار سرباز و هفت هزار متقاضی شغل (بیکار) زیر پوشش آموزش‌های مهارتی مجموعه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به طرح مدرسه تابستانه مهارت در استان بوشهر گفت: همچنین براساس تفاهم با اداره کل آموزش و پرورش امسال در قالب مدرسه تابستانه مهارت یکهزار دانش‌آموز در رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال زیرپوشش آموزش‌های مهارتی در استان قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: یک هزار و ۱۲۰ دانش‌آموز در این طرح ثبت نام کرده‌اند و تاکنون ۷۴۰ نفر در قالب کلاس‌های مختلفی مهارتی ساماندهی شده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر