شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر میراث ایتالیا:
فکرشهر: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از دوران فترتی که در روابط ایران و اروپا ایجاد شده بود، گفت: این دوران تجربه ای بود که دو طرف متوجه شده اند باید به روال عادی برگردند.\r\n
کد خبر: ۱۵۶
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲

 

فکرشهر: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از دوران فترتی که در روابط ایران و اروپا ایجاد شده بود، گفت: این دوران تجربه ای بود که دو طرف متوجه شده اند باید به روال عادی برگردند.

 

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار ˈماسیمو برایˈ وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا، افزود: سوابق تاریخی تمدن دو کشور بهترین ظرفیت برای روابط آینده است که حتی می تواند محور روابط اقتصادی و سیاسی طرفین شود.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، ویژگی های فرهنگی ایران و ایتالیا را کم نظیر خواند.

 

هاشمی رفسنجانی توجه به هویت فرهنگی را برخاسته از فطرت انسانی دانست و گفت: قومیت ملت ها بیشتر از فرهنگ شکل می گیرد.

 

وی احساس نشاط مردم جمهوری های آسیای میانه و قفقاز را پس از رهایی از افکار کمونیستی شوروی سابق نشانه ای بازر از علاقه ملت ها به هویت فرهنگی خود دانست.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: به محض اینکه فشارهای سیاسی برداشته شد، فرهنگ ها و تمدن های کهن عقیدتی و بومی، از آوار کمونیستی سربرآوردند.

 

هاشمی رفسنجانی در بیان سوابق فرهنگی ایران، به مثنوی معنوی و ابیات نی نامه اشاره کرد و گفت: نی؛ نماد انسانی است که از اصل خود جدا شده و ناله های جانسوز دارد.

 

وی با اشاره به نظر جمعی از ادبا در بیان زیرساخت واژه انسان در فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت: کلمه ای که با «انس» نسبت به همنوعان ساخته شده، در دنیای معاصر گرفتار جنگ و خونریزی شده که نتیجه دور بودن از اصل خود است.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی، نقش فرهنگ های مشابه را برای تشکیل فراکسیون ها و آرای مشترک در مجامع بین المللی برجسته دانست و گفت: نباید فرهنگ در گرفتاری های سیاسی و اقتصادی مورد غفلت قرار گیرد.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفری که قبل از انقلاب به اروپا و بازدید از مراکز باستانی ایتالیا داشت، ادامه داد: دولت ایتالیا با پشتوانه و شناختی که از فرهنگ و تمدن ایرانی داشت، در دوره جدید برای گسترش روابط پیشقدم شد که امیدواریم مسوولان دو کشور با کشف زمینه های همکاری، مسیر روابط را هموارتر کنند.

 

ماسیمو برای، وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و جهانگردی ایتالیا نیز در این دیدار با تشریح اهداف و برنامه های سفر خود به ایران، به تاریخ پرافتخار فرهنگ و تمدن ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی با محوریت گفتمان برای گسترش روابط بسیار کارساز است.

 

وی با تاکید بر سیاست دولت ایتالیا برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی گفت: ایتالیا معتقد است فرهنگ، مدل اساسی برای توسعه اقتصادی است که با ویژگی های هر کشور قابل تطبیق است.

 

ماسیمو برای، خواستار تشکیل انجمن فرهنگی ایران و ایتالیا شد و آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ تقاضای وی گفت: این کار برای دو کشور باسابقه ضروری بوده و بهتر است مسئولان برای اجرای این ایده راهکار بدهند. /ن

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر