جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: چربی، قند و نمک سه ماده ای هستند که مصرف زیادشان بیماری‌زا است، برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه ای بر روی محصولات غذایی طراحی شده است.\n\nبه گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در سال 93 پس از مباحث مربوط به استفاده بیش از اندازه روغن پالم در لبنیات، مسئولان سازمان غذا و دارو به تکاپو افتادند تا نسبت به سلامت مواد غذایی توجه بیشتری صورت پذیرد، براین اساس یکی از اقدامات آنها طرح چراغ راهنمای تغذیه ای بود.
کد خبر: ۱۵۷۳۰
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴

فکرشهر: چربی، قند و نمک سه ماده ای هستند که مصرف زیادشان بیماری‌زا است، برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه ای بر روی محصولات غذایی طراحی شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در سال 93 پس از مباحث مربوط به استفاده بیش از اندازه روغن پالم در لبنیات، مسئولان سازمان غذا و دارو به تکاپو افتادند تا نسبت به سلامت مواد غذایی توجه بیشتری صورت پذیرد، براین اساس یکی از اقدامات آنها طرح چراغ راهنمای تغذیه ای بود.

\n\n

در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه ای که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک در هر ماده غذایی مشخص می‌شود.

\n\n

استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای به نحوی است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ نارنجی متوسط و رنگ سبز نشان از میزان اندک این مواد (چربی، قند و نمک) را نشان می‌دهد.

\n\n

نشانگرهای رنگی یا چراغ راهنمای تغذیه‌ای ویژگی‌های کلی اطلاعات تغذیه‌ای محصول از نظر میزان نمک، قند، چربی کل و اسیدهای چرب ترانس را در هر سهم ماده غذایی یا در 100 گرم ماده بیان می‌کند.

\n\n

\n\n

با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کند.

\n\n

هدف اصلی از اجرای این طرح نیز اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه است. نشانگر رنگی به‌کار رفته در این محصولات به‌صورت چراغ راهنمای تغذیه ای است که شامل سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز بر روی بسته بندی محصول درج می‌شود. نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی طراحی شده است، که رنگ قرمز نشان دهنده میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز میزان اندک در تولید محصولات است.

\n\n

ازآنجایی که جامعه سالم زیربنای توسعه هر کشوری است یکی از راه‌های نیل به این اهداف برخورداری از تغذیه سالم است که در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم در مورد مواد غذایی به افراد جامعه تا حدودی در این زمینه مؤثر است. این اطلاعات توسط برچسب‌هایی به‌منظور مشخص کردن هویت محصولات روی بسته بندی‌ها درج می‌شود که اطلاعاتی از تاریخ تولید و انقضا گرفته تا مواد تشکیل دهنده را در بر می‌گیرد.

\n\n

افراد هنگام خرید محصولات باید دقت زیادی در خواندن این برچسب‌ها داشته باشند هرچند که این اطلاعات در اغلب برچسب‌ها حاوی مواد تشکیل دهنده است و ذکر ارزش مواد غذایی و میزان پروتئین و انرژی آن روی این برچسب‌ها درج نشده است اما باز هم تا حدودی سلامت ما را تا حدودی تضمین می‌کنند. از آنجایی که بسته بندی مواد غذایی اقدامی مناسب برای ارائه اطلاعات از محصول خریداری شده است نیاز است که تولید کنندگان آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر