شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۶۱۱۳
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

«قشنگ» این بود که چند روز پیش برخی رسانه ها از قول خبرگزاری ایرنا نوشتند که در یک نظرسنجی انجام گرفته توسط این خبرگزاری، مردم استان بوشهر با بیش از 93 درصد اعلام رضایت از عملکرد دولت روحانی، راضی ترین مردم در میان استان های مورد سنجش واقع شده هستند و در حالی که خیلی ها در کف این اعلام رضایت بیش از 93 درصدی مانده بودند، «قشنگ» ترش هم آمد و آن این که امروز از قول یکی از سایت های حامی استاندار، این میزان رضایت مردم بوشهر به رضایتشان از «استاندار جوان» منسوب شد و اکنون با این اعلام نظر می توان با «رضایت» تمام نوشت که «معشوقه به سامان شد تا باد چنین بادا»!

\n\n

 نویسنده مطلبی که این رضایت را در سایت مورد اشاره به عملکرد «استاندار جوان» نسبت داده، بدون این که بنویسد چگونه  از پرسش های این نظر سنجی خبر دارد و اساساً کدام پرسش ها مریوط به استاندار جوان است، با شور و شعف تمام نوشته است که:    

\n\n

«شاید روزی که دولت روحانی، جوان ترین استاندار کشور را از بین نیروهای تحصیل کرده و بومی برای استان بوشهر برگزید، کسی فکرش را نمی کرد که با مدیریت وی، مردم بوشهر، راضی ترین مردم ایران از عملکرد دولت در نظرسنجی ها باشند؛ اما امروز وقتی بوشهری ها با آمار رضایتمندى 93.2درصدی، بالاترین میزان رضایت را از دولت روحانی دارند به نوعی به این معناست که عملکرد مدیریتی نماینده ارشد دولت در این استان موفق بوده است.»

\n\n

او البته برای این که مبادا کسی رضایت مثلا 93 درصدی مردم از دولت را به کلیت عملکرد دولت نسبت دهد و خدای نخواسته غافل شود که این رضایت از صدقه سر «استاندار جوان» است، بلافاصله حواس خوانندگان را سر جا آورده و «به جا و به موقع»! تذکر داده که:

\n\n

 «آنچه که مسلم است، سیاست های اتخاذ شده دولت روحانی، برای همه کشور به صورت یکسان بوده و نگاه دولت یازدهم به مردم همه نقاط ایران برابر است؛ پس علت این که مردم برخی از نقاط مختلف کشور رضایتمندی بیشتری از عملکرد دولت روحانی دارند، به میزان موفقیت نمایندگان دولت در آن مناطق ربط دارد.»

\n\n

و باز هم این نکته را برای «غافلان» یادآور شده است که «اگر سالاری جوان، در اجرا کردن تصمیم های دولت در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی، بهداشت و درمان و ... موفق عمل نکرده بود، امروز، این میزان بالا و معنادار رضایت مندی مردم مرکز استان از عملکرد دولت روحانى را شاهد نبودیم.»

\n\n

نگارنده این سطور، از همان ماه های نخست که «استاندار جوان» آمد و چنین قلمزنانی را هم در روشی بی سابقه به خدمت گرفت، این گمانه را مطرح کرد که روشی که مصطفی سالاری برای تبلیغ و جا انداختن خود در میان افکار عمومی به کار گرفته، بسیار شبیه به روش حاکمان دوران ملوک الطوایفی و خان سالاری است و با شیوه مدیران تحت حاکمیت دولت مدرن و مرکزی همخوانی ندارد.

\n\n

این که هر حرکت دولت در استان و هر خدمتی که دولت برآمده از رأی مردم قرار است ارائه دهد، به پای «استاندار جوان» نوشته شود، به خوبی گویای حرکت – هرچند ناآگاهانه – به سوی نوعی حکمرانی است که با شیوه حاکمان و خوانین محلی قدیم همخوانی دارد و در چنین شیوه ای پیش و بیش از آن که مجموعه دولت و مردم محور باشند، فرد محوری حاکم است. نتیجه آن که قلم های استخدام شده برای چنین هدفی، با زیاده روی تمام، در این دو سال، بیشتر از آن که از دولت روحانی و اهداف کلی اش و همچنین تعهداتی که در قبال آن از مردم رای گرفته، بنویسند، مدام این مرحمت و منت را به رخ مردم کشیده اند که از این بهتر چه می خواهید؟ دولت روحانی جوان ترین استاندار را به شما عطا کرده است! و چنین بوده که تراوش قلم مدیحه نویسان و رواج دهندگان خان سالاری در این دو سال، جز ترجیح نقش «استاندار جوان» بر کلیت دولت برآمده از رأی مردم آن هم با تحلیل های سطحی و اغراق آلود نبوده است.

\n\n

آخرین و مشعشع ترین اقدام برای تبلیغ «استاندارجوان» هم اعلام رضایتمندی بیش از 93 درصدی مردم بوشهر از دولت روحانی البته از صدقه سر «استاندار جوان» است. برای اطمینان از «من درآوردی بودن» این آمار خیلی نیاز نیست که فرد حتما در آمار و سیاست مسلط باشد؛ تنها کافی است خیلی «ناشی» نباشد زیرا آمار رضایت 93 درصدی در بهترین حالات حکمرانی نیز رخ نمی دهد چه رسد به زمانه ای که مشکلات انبوه اقتصادی و اجتماعی از هر طرف به پای مردم پیچیده است و الحق و الانصاف هم که عامل بسیاری شان دولت روحانی نیست بلکه این دولت وارث این ویرانی ها است اما این بدان معنا نیست که 93 درصد مردم به خاطر هیچ راضی باشند آن هم در جامعه ای که بخش قابل توجهی از مردمش قادر به تفکیک نقش دولت ها در مشکلاتی که در زندگی با آن دست به گریبان اند، نیستند و تنها به دولت حاکم نگاه می کنند.

\n\n

از طرف دیگر اگر بپذیریم که مردم استان بوشهر با آمار و ارقامی معقول تر، نسبت به عملکرد این دولت راضی هستند که اصلا چنین فرضی بعید نیست، بر خلاف نظر نویسنده آن سایت حامی استاندار، ابراز رضایت شان قطعا به کلیت عملکرد دولت در مسائل کلان مربوط است نه به عملکرد نداشته استاندار جوان.

\n\n

باز هم تنها کافی است که فرد کمی از پیشینه سیاسی برخوردار باشد تا بداند که بر مردم استان بوشهر و به ویژه مردم مرکز استان، دیدگاه اصلاح طلبانه حاکم است و موضع گیری های سیاسی آنان معمولا با شهرهای بزرگ کشور منطبق است. بنابر این میزان رضایت فرضی آنان به معنی درک شرایط فعلی دولت و نظر داشتن به مسائل ملی و فرااستانی همچون مساله هسته ای و سیاست خارجی و جهت گیری های نسبتا مثبت فرهنگی دولت است و نه عملکرد استاندار جوان.

\n\n

بر اساس همین مصادره نامطلوب نظر مردم به نفع خویش است که انسان اصولا و به هزار و یک دلیل در اصالت این آمار مبالغه آمیز که با هیچ عقل سلیمی نمی گنجد، شک می کند و آن را در راستای همان رواج خان سالاری می داند.

\n\n

البته از مسئول ارشدی که به رغم صراحت قانون، مدت دو سال است در پورتال رسمی استانداری، خود را با عنوان غیرواقعی «دکتر» به مردم معرفی می کند، رواج چنین مبالغه هایی دور از انتظار نیست. آن چه دور از انتظار است، سکوت و مماشات کسانی است که از عاقبت فاجعه بار دلخوش کردن به این آمار و نظرسنجی ها باخبرند و خود را همچنان به خواب می زنند و حتی همنوایی و همراهی می کنند:

\n\n

یکی بر سر شاخ بن می برید

\n\n

خداوند بستان نگه کرد و دید

\n\n

بگفتا که این مرد بد می کند

\n\n

نه بر من که بر جان خود می کند     

\n\n

*مدیرمسئول هفته نامه پیغام

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر