يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: ارتقا سرانه مطالعه در مدارس و تشویق دانش آموزان به خواندن کتاب از دوران ابتدایی یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش است .در این راستا آموزش و پرورش استان بوشهر نیز تلاش می کند با ایجاد کتابخانه در مدارس و تجهیز آنها , برگزاری نمایشگاه های کتاب و همایش های مختلف فرهنگ مطالعه را در دانش آموزان استان گسترش دهد. 
کد خبر: ۱۶۱۷۰
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۱

فکرشهر: ارتقا سرانه مطالعه در مدارس و تشویق دانش آموزان به خواندن کتاب از دوران ابتدایی یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش است .در این راستا آموزش و پرورش استان بوشهر نیز تلاش می کند با ایجاد کتابخانه در مدارس و تجهیز آنها , برگزاری نمایشگاه های کتاب و همایش های مختلف فرهنگ مطالعه را در دانش آموزان استان گسترش دهد. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهردر مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در حال حاضر مساحت کتابخانه های استان 17 هزار و 630 متر مربع است می گوید: بر اساس آمار سال 93 ازهزار و 600 مدرسه استان هزار و 228 مدرسه دارای کتابخانه مستقل یا مشترک هستند که از این تعداد 605 کتابخانه در مدارس پسرانه و 623 کتابخانه در مدارس دخترانه دایر است. 

\n\n

غلامرضا ریشهری اضافه می کند : در حال حاضر 163 مدرسه دخترانه و 168 مدرسه پسرانه استان کتابخانه ندارند .

\n\n

وی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های مدارس را هم یک میلیون و 273 هزار جلد اعلام کرد .

\n\n

کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرهمچنین با اشاره به اینکه کتابخانه های کلاسی ویژه دوره ابتدایی چند سالی است که در مدارس ابتدایی استان ایجاد شده می گوید: بر اساس آمار از مجموع 4 هزار و 236 کلاس ابتدایی ,هزار و 590 کلاس کتابخانه دارند که در حدود 96 هزار جلد کتاب برای استفاده دانش آموزان در آنها موجود است. 

\n\n

ریشهری افزود: امسال 22 هزار جلد کتاب به این تعداد افزوده می شود که همچون کتاب های موجود از سالهای قبل به ترتیب در موضوع های مذهبی ,علمی ,داستانی و کمک درسی است. 

\n\n

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش آموزانی با عنوان کتاب یار ,کتابخانه های مدارس را می چرخانند می گوید: این دانش آموزان که در حال حاضر هزار و 764 نفر هستند در کنار مربی پرورشی کار رسیدگی به امور کتابخانه و امانت دهی کتاب را بر عهده دارند .

\n\n

ریشهری برگزاری نمایشگاه های کتاب دانش آموزی را از عوامل موثر در ترغیب دانش آموزان به امر کتاب و کتابخوانی می داند و اضافه می کند: امسال در هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب دانش آموزی که در هفته کتاب از 24 تا 30 آبان برگزار می شود 300 نمایشگاه دانش اموزی در مدارس استان برگزار می شود و کتاب ها با تخفیف 20 درصدی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. 
\nاین کارشناس کتاب همچنین می گوید: تلاش می کنیم همایش کتاب خوانان برتر دانش آموزی را که چند سالی است برگزار نشده امسال دوباره برگزار کنیم .

\n\n

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز می گوید: طرح ایجاد کتابخانه در مدارس روستایی چند پایه در دستور کار ما قرار دارد و تا کنون از 314 مدرسه چند پایه , در تمام مدارس روستایی زیر ده نفر که 77 مدرسه بوده کتابخانه ایجاد شده و تا آخر سال نیز مدارس باقیمانده دارای کتابخانه خواهند شد. 

\n\n

محمد شعرانی اضافه می کند :در اجرای این طرح خیران سال گذشته 100 میلیون ریال کمک کردند و همچنین کتابخانه ملی ایران 7 هزار جلد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 2 هزار جلد کتاب اهدا نمودند .

\n\n

وی می گوید :امسال این طرح را بنیاد قلم چی پوشش داده و به علاوه امور روستایی استانداری و اوقاف نیز مارا دراین امر یاری می دهند. 

\n\n

شعرانی همچنین می گوید :قرار است امسال در آستانه هفته کتاب مدارس برخوردار کتابهایی به مدارس روستایی اهدا کنند و همچنین در برخی از مدارس طرح جابجایی کتاب ها برای استفاده دانش آموزان از کتاب های جدید انجام شود. 

\n\n

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر که خود زمانی معلم مدرسه کالو که به عنوان کوچکترین مدرسه دنیا مشهور است بوده اضافه می کند: درست است که این روزها دسترسی به فناوری های نوین از جمله تبلت دانش اموزی و از این قبیل موجب شده دانش آموزان کمتر به سراغ کتاب و کتابخوانی بروند, اما از نظر کارشناسان هیچ وسیله آموزشی نمی تواند جای کتاب را بویژه در دوره ابتدایی بگیرد.

\n\n

بی شک در کنار ایجاد زیر ساخت ها,باید راهکارهایی توسط کارشناسان در زمینه ترغیب دانش آموزان به کتابخوانی ارائه شود و صد البته معلمان در اجرای این امر مهم نقش عمده ای را ایفا می کنند. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر