چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون عمرانی دانشگاه آزاد بوشهر خبر داد: نخستین محصول پرورش و کشت قارچ خوراکی در واحد بوشهر برداشت شد.\nبه گزارش فکرشهر و  به نقل از روابط عمومی این دانشگاه؛ دکتر علیرضا کیانی اظهار کرد: در راستای ترویج و توسعه طرح های اقتصادی دانش‌بنیان، درآمدزایی و کاهش وابستگی به شهریه طرح پرورش کشت قارچ در واحد بوشهر کلید خورد.\n\nوی گفت: وجود تجهیزات و لوازم مناسب در پرورش این محصول بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه این مهم با تلاش و تحقیقات مناسب ایجاد شده و زمینه ساز بستری مناسب برای تولید قارچ در واحد بوشهر شده است.
کد خبر: ۱۶۳۱۶
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

فکرشهر: معاون عمرانی دانشگاه آزاد بوشهر خبر داد: نخستین محصول پرورش و کشت قارچ خوراکی در واحد بوشهر برداشت شد.
\nبه گزارش فکرشهر و  به نقل از روابط عمومی این دانشگاه؛ دکتر علیرضا کیانی اظهار کرد: در راستای ترویج و توسعه طرح های اقتصادی دانش‌بنیان، درآمدزایی و کاهش وابستگی به شهریه طرح پرورش کشت قارچ در واحد بوشهر کلید خورد.

\n\n

وی گفت: وجود تجهیزات و لوازم مناسب در پرورش این محصول بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه این مهم با تلاش و تحقیقات مناسب ایجاد شده و زمینه ساز بستری مناسب برای تولید قارچ در واحد بوشهر شده است.

\n\n

وی ادامه داد: شکل کلی سالن کشت و مناسب بودن آن برای حمل کمپوست ها از بخش های مهم پرورش قارچ است.

\n\n

کیانی اظهار کرد : کمپوست به خاکی که در آن قارچ پرورش می‌یابد گفته می‌شود و به طور متوسط از هر تن کمپوست قارچ دکمه ای، می توان حدود ۲۵۰ کیلو قارچ به دست آورد.

\n\n

\n\n

عضو هیأت علمی واحد بوشهر افزود: در هر دوره پرورش قارچ به طوری که در ایران مرسوم است سه چین انجام می‌شود و هر کمپوست بلوکی تا سه بار قدرت باردهی داردکه از ابتدا ورود کمپوست به سالن تا تخلیه نهایی پسماند آن حدود ۷۰ روز طول می‌کشد.

\n\n

کیانی با بیان اینکه خواص و ترکیبات غنی غذایی در قارچ وجود دارد گفت: قارچ خوراکی سرشار از ویتامین D بوده و یکی از گونه‌های سبزیجات به شمار می رود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

\n\n

وی افزود: قارچ دکمه ای پر مصرف ترین قارچ خوراکی در ایران است که هم مصرف خوراکی و هم مصرف دارویی دارد.

\n\n

معاون عمرانی واحد بوشهر در مورد مراحل پرورش قارچ گفت: در ابتدا کمپوست ها را در مکان مناسب خود در سالن جاگذاری شده و خاک دهی مطلوب روی آن صورت گرفته می شود. سطح هر کمپوست حاوی مواد و بذر لازم برای تولید قارچ بوده و تعداد 10 دانه بذر روی آن ریخته می شود که پس از چند روز کل کمپوست همانند تار عنکبوت و به شکل پنبه می شود که در این زمان پنجه زنی آغاز شده و با این کار قارچ زیاد می شود که کل آن قالب کمپوست را می گیرد.

\n\n

وی افزود: هوادهی و شوک مرحله بعدی است که وقتی این کارها تمام شد بعد از یک هفته قارچ های نوبرانه در می آیند و به مدت 10 روز این بار را می دهد که در این مدت 10 تا 15 کیلو برداشت می شود.

\n\n

معاون عمرانی واحد بوشهر تصریح کرد: بهترین زمان برای برداشت قارچ صدفی هنگامی است که هنوز لبه چتر به طرف پایین (سمت پایه قارچ) برنگشته است.

\n\n

کیانی گفت: برداشت زمانی صورت می‌گیرد که کلاهک قارچ در حد مطلوب رشد کرده ولی باز نشده و تیغه ها مشخص نباشند در این زمان معمولاً سطح کلاهک پهن شده شده است.

\n\n

وی بازار فروش خوب این محصول را یادآور شد و بیان کرد: در پرورش قارچ، فروش محصول به نوعی تضمین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد به این دلیل که تولید قارچ در ایران نسبت به کشورهای دیگر در سطحی پایین تر از مصرف قرار دارد که همین امر پرورش قارچ را به شغلی درآمد زا تبدیل کرده است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر