شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رودخانه فصلی دره گپ گناوه که همانند کمربندی حاشیه شرقی این بندر را دور می زند همواره خطری بالقوه برای این شهر بوده اما در سالهای اخیر که حاشیه نشینی در دوسمت این رودخانه فصلی افزایش یافته خطر طغیان بیخ گوش این حاشیه نشینان است.
کد خبر: ۱۶۴۶۸
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۹

فکرشهر: رودخانه فصلی دره گپ گناوه که همانند کمربندی حاشیه شرقی این بندر را دور می زند همواره خطری بالقوه برای این شهر بوده اما در سالهای اخیر که حاشیه نشینی در دوسمت این رودخانه فصلی افزایش یافته خطر طغیان بیخ گوش این حاشیه نشینان است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این رودخانه که از جبهه غربی رشته کوه زاگراس سرچشمه می گیرد و سیلاب های کوهستانی را در فصل زمستان به سمت خلیج فارس هدایت می کند پس از نزدیک شدن به شهر گناوه بصورت نیم دایره ای شرق تا جنوب این شهر را دور می زند.
\nدرسالیان متمادی که شاید بتوان به درازای طول تاریخ این بندر آن را قرین دانست، طغیان گاه و بی گاه دره گپ کابوس مردم این شهر در فصل زمستان بوده است.
\nدر دهه های چهل و پنجاه هجری شمسی که هنوز ابزار مدرنی نظیر ماشین های راه سازی برای خاک برداری وسد کردن حاشیه این رودخانه فصلی وجود نداشت بارها طغیان آن بخشی از بندر گناوه را در بر می گرفت و خسارت های فراوانی ببار می آورد که این خطر تا اواخر سال های دهه شصت هم بالفعل ادامه داشت.
\nبستر اصلی این رودخانه بویژه در حاشیه شهر برای هدایت میزان آب های ورودی ناشی از سیلاب های کوهستانی توان لازم را نداشته و در زمان بارندگی های مستمر همواره دچار طغیان شده است.
\nاگرچه چندین سال است که طرح انحراف دره گپ ازسوی سازمان آب منطقه ای استان بوشهر اجرایی شده اما این طرح هنوز به پایان نرسیده و سیلاب ها همچنان از بستر قدیم این رودخانه به سمت دریا سرازیر می شود.
\nدر بارندگی های هفته گذشته در گناوه شاهد طغیان رودخانه دره گپ و مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 150 خانوار ساکنان محله های حاشیه های اطراف این دره بودیم.
\nهم اینک مسئولان استانی و شهرستانی برای رفاه و آسان سازی تردد اهالی ساکن در حاشیه این دره در تدارک احداث پل هستند تا در زمان بارندگی مجدد و طغیان رودخانه مشکلی برای دسترسی حاشیه نشینان به شهر وجود نداشته باشد.
\nفرماندارگناوه هم در نشست اخیر شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان گفت: باتوجه به خطری که حاشیه نشینان دره گپ را در زمان طغیان احتمالی این رودخانه تهدید می کند، باید تمهیدات و برنامه ریزی لازم برای استحکام 'بندحفاظتی' و همچنین راه دسترسی ساکنان این نقطه اندیشیده و محل اسکان موقت نیز آماده شود. 
\nعبدالنبی یوسفی افزود: در طغیان هفته گذشته رودخانه دره گپ ساکنان حاشیه آن دچار مشکلی نشدند و تنها راه دسترسی آنان قطع شد که با همکاری دستگاههای ذی ربط بازگشایی شد. 
\nوی افزود: بمنظور راه دسترسی ساکنان این منطقه ، مقدمات احداث پل انجام شده اما بدلیل طغیان مجدد امکان تکمیل آن باوجود تلاشی که صورت گرفت فراهم نشده ولی یک راه دسترسی دیگر برای آنان پیش بینی شده است.
\nشهردار بندرگناوه گفت: باتوجه به اینکه منازل مسکونی در حاشیه شرقی دره گپ غیرقانونی احداث شده و این محله در طرح تفصیلی شهر قرار ندارد، امکان خدمت به آنان برای شهرداری میسر نیست.
\nاحمد طاهری افزود: مطالعه مجدد طرح تفصیلی شهر در برنامه سال آینده شهرداری قرار گرفته که در حریم قرار گرفتن این نقطه در این طرح بستگی به نظر مشاور دارد.
\nرئیس اداره منابع آب گناوه نیز گفت: این دره از رودخانه های فصلی خطرناکی است و درصورتی که جریان آب در این مسیر ناهموار و مسدود شود به شهر سرازیر و خسارت زیادی برجای می گذارد.
\nنعمت اله نجاتی افزود: ساخت وسازهایی که در بستر حریم این دره و بدون مجوز این اداره انجام شده می تواند در زمان وقوع بارندگی های شدید و جاری شدن سیل پیامد و تبعات ناگواری برای شهر بویژه منازل همجوار آن داشته باشد.
\nوی گفت: این اداره براساس وظایف قانونی خود باهرگونه ساخت وساز و پیشروی در حریم و بستر رودخانه ها بویژه دره گپ معترض و شاکی است و دراین ارتباط به مقام های قضایی ازچندین نفر شکایت و بخشی ازاین اراضی آزاد شدند.
\nرئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه گفت: طرح انحراف دره گپ در سه فاز اجرا شده که تاکنون فاز اول آن اجرا و فاز دوم درحال اجراست و با اتمام و بهره برداری هر سه فاز ، می تواند تضمینی برای کنترل و انحراف سیل ازسمت شهر به دریا تا حداقل 50 سال آینده باشد.
\nعلاوه بر خطر آفرین بودن دره گپ برای ساکنان می توان به هدر رفت میلیون ها مترمکعب آب ناشی از بارندگی های فصلی اشاره کرد که می توان با یک برنامه ریزی اصولی از این هدر رفت حجم بالای آب سطحی جلوگیری و استفاده بهینه کرد.
\nبگفته رئیس اداره منابع آب گناوه براساس دوره آماری استخراج شده سالانه به طور متوسط 44 میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی های فصلی از طریق دره گپ این شهرستان به دریا ریخته و هدر می رود.
\nنعمت اله نجاتی ، احداث سدها در بالادست را راهکاری مفید و سازنده در جلوگیری از هدررفت حجم بالای آب این دره در طول فصل بارندگی می داند.
\nوی پیشگیری از جاری شدن سیلاب، نگه داشتن وتقویت وتغذیه سفره های آب زیرزمینی و بهره مندشدن اراضی کشاورزی را از مزایای احداث سد عنوان کرد.
\nبه نوشته ایرنا، رییس اداره منابع آب گناوه افزود: این اداره برای توسعه و نگهداری از منابع آب درسطح این شهرستان، طرح مطالعه بالادستی دره گپ و رودشور را تهیه و به مسوولان ذی ربط ارایه داده است.
\nرودخانه فصلی دره گپ به طول 65 کیلومتر دارای ارتفاع سر چشمه 700 متر، ارتفاع ریزشگاه صفر و شیب متوسط یک درصد است و حوزه آبریز این رود خلیج فارس است. 
\nاین رودخانه از کوه های 'بنه پیر'، 'چره زن' و 'دشت کربلا' در 57 کیلومتری شمال خاوری بندر گناوه از دو ریزابه اصلی که هر دو دره گپ نام دارند، سرچشمه می گیرد و در هفت کیلومتری شمال خاوری بندر گناوه با رود دره 'بون' مخلوط می شود و به خلیج فارس می ریزد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر