جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: انسان ها همواره درپی کسب حقوق انسانی و اجتماعی خویش سالیان متمادی است که تلاش می کند تا به وضعیت آرمانی خویش در مسئله حقوقی شهروندی و مطالبات اجتماعی دست یابد.
کد خبر: ۱۶۹۸۳
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: انسان ها همواره درپی کسب حقوق انسانی و اجتماعی خویش سالیان متمادی است که تلاش می کند تا به وضعیت آرمانی خویش در مسئله حقوقی شهروندی و مطالبات اجتماعی دست یابد.

\n\n

دراین راه پرپیچ و خم بایدها و نبایدهایی است که موجب شده این راه هموار به درازا بکشد.فاصله جوامع بشری از جامعه سنتی به جامعه مدرن دارای مسافتی طولانی است.اما در کشورهای غیر  پیشرفته بدلیل عدم همراهی تکنولوژی وفرهنگ استفاده از تکنولوژی صدمات زیادی به فرهنگ ها و جوامع بشری وارد آورده است در ساده ترین شکل عدم آگاهی از فرهنگ صحیح استفاده از علم روز دنیا باعث شده در مسیر مطالبات اجتماعی و حقوق شهروندی ضربات جبران ناپذیری به شخصیت های حقیقی و حقوقی وارد آید و امنیت اجتماعی ایشان به مخاطره بیفتد.

\n\n

امروزه در کشورهای صنعتی مدرن اگر برای شخصیت های حقیقی و حقوقی مشکلی از ناحیه شهروند مطالبه گر پیش بیاید(به ناحق)مراجع ذیصلاح تلاش دارند به هر نحو از زیان دیده حمایت لازم را انجام دهند و فرد خاطی به کیفر اعمالش برسد.

\n\n

همانطور که می دانیم حق آگاهی،آزادی اطلاعات و نشر مطالب از مصادیق و مضامین حقوق شهروندی است ولی آیا نشر هر مطلبی؟ آیا شهروند این اختیار قانونی رادارد که بی محابا هر مطلبی با هر درجه را انتشار دهد؟

\n\n

امروزه باتوجه به کپی پیست های بی مورد امنیت اجتماعی افراد زیر سوال رفته و باعث سر خوردگی های جبران ناپذیری برای زیان دیده شده است.

\n\n

با این اوصاف برای پیگیری حرمت شکنان ضمانت اجرایی شدیدی وجود ندارد یا اگر هم باشد آنقدر قوی نیست که قدرت بازدارندگی داشته باشد. (مراجعه به فصل پنجم قانون جرائم رایانه ای)

\n\n

از موضوعات مهم  فضای مجازی حق تکثیر و کپی رایت است. عدم رعایت این مهم باعث تخریب حقوق معنوی و تالیف شخصیت هاست.

\n\n

درجوامع صنعتی و پیشرفته حق تکثیر و کپی رایت با ضمانت اجرای مناسب بازدارندگی شدیدی دنبال می شود. جریمه های سنگین دراین عرصه باعث شده هرکس به خود اجازه انتشار هرمطلبی رانداشته باشد.

\n\n

یادگرفتن این نکته خالی از لطف نیست که نویسندگان و ناشران اصلی برای تهیه و توزیع مطالب خود هزینه هایی پرداخت کرده اند و براحتی از حق تکثیر وتالیف خود نخواهند گذشت.درجامعه مجازی ما این مهم اصلا رعایت نمی شود ونوشته ها و مطالب افراد براحتی در فضای مجازی دست به دست درحال چرخیدن می باشد.گاهاً مشاهده شده درنرم افزارهای اجتماعی موجود مطالبی سخیف وپیش پا افتاده روزانه در حال انتشارهست که اصلا ازمحتوای خوبی برخوردار نیست.

\n\n

بیشتر مطالب کپی پیست دراین اپیکشن های موبایلی خوانده نمی شوند و پر است از مطالب کذب و بی محتوا.

\n\n

پر واضح است که این مطالب کم ارزش وبی محتوا هیچ کمکی به دانش شعور مخاطب نخواهد کرد.

\n\n

ازدیگر بایدها و نبایدهایی که درفضای مجازی رعایت نمی شودبحث درباره مطالبه گری است.

\n\n

مطالبه گری بسیار پیچیده وپرپیچ و خمی است که متاسفانه قاعده آن در فضاهای مجازی رعایت نمی شود. درساده ترین راه ممکن ، قبل از طرح پرسش درفضاهای موجود باید نگریست آیا طرح هایی که ما از مدیران آنرا مطالبه داریم در چه مرحله ای است _درکجای اجرا قرار دارد _چه اقداماتی ازطرف مجری آن صورت گرفته _و آیا این راه درست طی شد یا خیر و صدها پرسش دیگر _

\n\n

ولی در اکثر جوامع مجازی و حتی حقیقی، دوستان مطالبه گر ما بدون درنظر گرفتن همه جوانب و حلاجی کردن پرسش های فوق فقط با آبروی افراد بازی میکنند و پیگیری مراحل فوق رادر برنامه خود قرار نمی دهند.

\n\n

لازم به ذکر است افرادی هم هستند که همواره  سعی و کوشش خودرا بر امر مطالبه گری صحیح دریغ نمی کنند و نرم افزارهای موبایلی تشکیل گروهای مجازی ومطالبه گری های سازمانی جایش بشدت احساس می شود.

\n\n

امروزه این گروه ها وسازمان های مطالبه گر بامشکلات جدی مواجه هستند.تشکیل این نهادهای مردمی مجازی بدرستی انجام نشده و این فعالیت ها در کوتاه مدت به سردی گراییده است.

\n\n

استمرار وثبات نهادهای مطالبه گر مجازی در معادلات شهری و منطقه ای مطمئناً باعث می شود دوستان اجرایی ‌و قانونگذاران شهر از گروهای مردم نهادی که به حق مطالبه گر هستند استقبال ویژه ای داشته باشند.

\n\n

در راه استمرار و ثبات فعالیت گروه های ذکرشده مشکلات ومعضلات عدیده ای بوده که تابحال در رفع این مهم موفق نبوده وموفق عمل نکردیم.کمبود منابع مالی اصلی ترین مشکل ونابود کننده استمرار و پیوستگی فعالیت های ایشان است که متاسفانه منابع دولتی دراین زمینه کمکی نکرده است.

\n\n

مطالبه گری درفضای مجازی برای افراد عضو وشهروندان نفع مالی ندارد وغیرانتفاعی است.همین امر باعث شده که بعداز چند مدت در راه استمرار فعالیت دچار سکون گردند.
\nعدم شارژ مالی ازمنابع معتبر وکمک نکردن اعضا و همت عالی ایشان سردی وفرسایش را در گروهای مطالبه گر مجازی بوجود خواهد آورد.

\n\n

ازدیگر بایدها و نبایدهای موجود درعرصه فعالیت های اجتماعی وفضاهای مجازی ضعف شدید در کار های جمعی است.

\n\n

وضعیت حال ما نشان داده است که کار جمعی بین دو یا سه نفر خلاصه شده است واعضای گروه همکاری لازم را در به سرانجام رساندن هدف خود ندارند.

\n\n

نگاه های غلط به فعالیت های اجتماعی و مطالبه گری سازمانی،تک رایی همراهان، نگاه وارونه وسیاه وسفید به موضوعات مطرح شده،رفتارهای غیر عقلانی و سرایت این دلایل به بقیه اعضا همچنان ازمعضلات  ومشکلات پیش روی انجمن ها وسازمان های مجازی است.

\n\n

بی تفاوتی افراد تحصیل کرده ونخبگان شهر به دلیل سرخوردگی وعدم نفع مالی برای آنان باعث شده تا از نظرات کارشناس محروم باشیم.

\n\n

بی شک استفاده از افراد آگاه در گروه های مختلف باعث پیشرفت و کلاس آموزشی برای بقیه اعضا است.در جوامعی که تشکیلات سازمان یافته ای برای احقاق حقوق شهروندی و مطالبات اجتماعی وجود ندارد حضور بزرگان و نخبگان باعث انتقال صحیح اطلاعات درفضای مجازی خواهد بود.

\n\n

عدم آموزش صحیح اعضا وکاربرد نادرست اعمال ونیات درشبکه های اجتماعی باعث شده هرفرد بدون آگاهی از وضعیت موجود طرف مقابل وبقیه همکاران را ناخواسته آماج حملات خود قرار دهد وامنیت اجتماعی را به خطر اندازد.

\n\n

عدم آشنایی به اصول انتقادی با آموزش صحیح وحضور افرا آگاه درکنار شبکه های موجود باعث رفع این نقص خواهد بود.متاسفانه مشاهده شده که برخی مطالبه گران اطلاعات خودرا برپایه شایعات و حرف های درگوشی پایه گذاری می کنند.بر همین اصل وبا توجه به احساسات درونی خود وبدون درنظر گرفتن طرح های اصلاح گرایانه با کلمات آتشین وهیجان زدگی چنان امر مطالبه گری وفعالیت های اجتماعی رازیر سوال می برندکه بقیه اعضا وهمراهان هم سرخورده می شوند.

\n\n

عدم اخلاق وانصاف در تبادل نظر بامدیران و مسولین تبدیل به آفتی فراگیر شده است.

\n\n

دربین بعضی از دوستان وهمراهان مشاهده شده که به جای نقد صحیح مسئول و مدیر دست لجن پراکنی زده می شود و این همان عدم اخلاق وانصاف در فضای مجازی است.مطمناً یک نقدسالم با رعایت انصاف ارسال کمک های رایگان ومشاوره برای مسولین محترم است.

\n\n

تجربه نشان داده با ارائه راهکار صحیح مطالبه گران چه درفضای حقیقی وچه در فضای مجازی شاهد شکوفایی هرچه بهتر جامعه خواهیم بود.

\n\n

علم و تکنولوژی های نو همواره برای رشد وشکوفایی بشر درحال گسترش وتکثیر می باشد.

\n\n

بهترآنست که همراه این علوم وفن آوری ها تلاش مان درجهت رفع عیوب و استفاده هرچه بهتر از آن باشد-

\n\n

به امید آن روز.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر