جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: دو سال پس از مطرح شدن طرح پایلوت اصلاح شیوه آبیاری نخیلات دشتستان، سرانجام این طرح روز پنجشنبه با حضور مسئولین استانی و کشوری در این شهرستان افتتاح شد...
کد خبر: ۱۷۸۰۱
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: دو سال پس از مطرح شدن طرح پایلوت اصلاح شیوه آبیاری نخیلات دشتستان، سرانجام این طرح روز پنجشنبه با حضور مسئولین استانی و کشوری در این شهرستان افتتاح شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، استاندار بوشهر در افتتاح این طرح که در 170 هکتار از نخیلات آبیاری آبپخش به صورت تحت فشار اجرا می شود، گفت: کشاورزی عاملی است که معیشت بسیاری از اهالی دشتستان و استان بوشهر را تامین می‌کند و از این باب از اهمیت بالایی برخوردار است.

\n\n

مصطفی سالاری با بیان این که در دو سال اخیر به‌ صورت تخصصی مشکلات و مسائل پیرامونی حوزه کشاورزی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در این حوزه از نظر کارشناسان و متخصصان امر استفاده کرده‌ایم ، اذعان داشت: دولت در بحث اصلاح شیوه‌های آبیاری حمایت خوبی از استان بوشهر کرده است و طرح پایلوت آبیاری تحت فشار با هزینه 100 درصدی از جانب دولت انجام می‌شود.

\n\n

وی عنوان کرد: در بخش سعدآباد 2 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی بخش سعدآباد زیر اجرای طرح آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد که با هزینه 90 درصدی از جانب دولت و 10 درصدی از جانب کشاورزان انجام می‌شود.

\n\n

\n\n

استاندار بوشهر گفت: طرح پایلوت 170 هکتاری آبیاری تحت فشار در آبپخش موضوع مهمی است که امروز با حضور مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر کلنگ‌زنی می‌شود.

\n\n

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت : دولت تدبیر و امید، توجه ویژه‌ای به مقوله کشاورزی داشته و در سال‌های اخیر اقدامات مهمی برای رفع مشکلات این حوزه صورت گرفته است.

\n\n

مهندس محمدعلی طهماسبی افزود: در انجام طرح‌ها برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی همواره به مطلوبیت نتایج توجه داشتیم و در تمامی اقدامات بر این اصل تمرکز داشته‌ایم.
\n 
\nبه گزارش روابط عمومی فرمانداری دشتستان، وی  با بیان اینکه میانه‌کاری فضای نخیلات از درخواست‌های کشاورزان استان بوشهر است که باید با نگاه علمی و کارشناسی نسبت به آن اقدام کنیم ،اضافه کرد: هم‌اکنون از لیموترش‌های واریته پرشین لایو در منطقه استفاده می‌شود که باید لیموترش‌های واریته مکزین لایو که نسبت به آفات مقاوم است را جایگزین این واریته کنیم.

\n\n

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی دولت برای اصلاح شیوه‌های آبیاری خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید، توجه ویژه‌ای به مقوله کشاورزی داشته و در سال‌های اخیر اقدامات مهمی برای رفع مشکلات این حوزه صورت گرفته است.
\n 
\nمهندس علی مراد اکبری افزود: در حال حاضر تحت تأثیر خشک‌سالی‌های متوالی چندین ساله شرایط مطلوبی در حوزه آب کشور نداریم و میزان بارش 20 درصد و میزان روان‌آب‌ها 49 درصد نسبت به برنامه بلند‌مدت کاهش یافته است.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بالغ بر 110 میلیارد مترمکعب از منابع استراتژیک آب زیرزمینی مصرف شده است.

\n\n

اکبری بیان داشت:‌ از حدود سال 84، 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در نواحی مختلف کشور حفر شده که سالانه قریب به 20 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را به یغما می‌برد.

\n\n

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: در استان بوشهر در سال جاری 24 میلیارد تومان از منابع عمومی دولت به اجرای طرح‌های آبیاری اختصاص یافت که با پیگیری‌های استاندار بوشهر، این مبلغ به 34 میلیارد تومان افزایش یافت که از این میزان 26 میلیارد تومان صرف اجرای طرح‌ها آبیاری تحت فشار می‌شود. 

\n\n

\n\n

فرماندار دشتستان نیز در این مراسم گفت : مهمترین رکن و محور توسعه اقتصادی شهرستان دشتستان ، کشاورزی است .

\n\n

دکتر ارسلان زارع بیان داشت : از آنجایی که تعداد زیادی از مردم دشتستان بویژه مردم بخش های آبپخش ، سعدآباد و مرکزی در امر نخل داری فعال و مشغولند نیاز است که دولت همچنان خدمات حمایتی خود را به آنان ادامه دهد .

\n\n

وی ابراز داشت : اصلاح شیوه آبیاری نخیلات که به دلیل کمبود آب یک ضرورت انکار ناپذیر است،  یکی از برنامه های جدی دولت تدبیر و امید می باشد که در بخش آبپخش و سعدآباد اجرایی می شود .
\nامام جمعه آبپخش نیز در این نشست گفت: از همه مسئولان و دولتمردانی که در سال‌های اخیر برای رفع مشکلات کشاورزان و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

\n\n

حجت‌الاسلام خداداد رضایی اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع آب با توجه به محدودیت شدید منابع آبی که در سال‌های اخیر در کشور شاهد آن هستیم، از اهمیت بالایی برخوردار است که امروز شاهد اهتمام دولت در این زمینه هستیم.

\n\n

\n\n

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در ارتباط با طرح پایلوت آبیاری تحت فشار 170 هکتاری آبپخش، گفت: مطالعه این طرح از حدود دو سال پیش شروع شده و امروز شاهد کلنگ‌زنی آن هستیم

\n\n

مهندس منوچهری عنوان کرد: پس از اجرای این طرح پایلوت و بررسی نواقص این طرح شاهد اجرای طرح آبیاری تحت فشار در دو هزار و 400 هکتار از اراضی منطقه سعدآباد و 6 هزار و 500 هکتار از اراضی منطقه آبپخش خواهیم بود.
\n 

\n\n

شایان ذکر است : این طرح با اعتبار 40میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و بصورت 100درصد دولتی اجرا خواهد شد.
\nاستفاده از سامانه مکانیزه برای اصلاح شیوه آبیاری نخیلات، بالابردن راندمان مصرف آب از 30درصد به 85درصد، امکان توزیع مناسب و کاهش دوره آبیاری از 6ماه یکبار به سه روز یکبار از ویژگی ها و اهداف اجرای این طرح است.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر