پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل از نهایی شدن مذاکره با شرکت چینی برای ساخت راه آهن بوشهر خبر داد و پیش بینی کرد که به زودی به قرارداد بینجامد.
کد خبر: ۱۸۶۱۱
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل از نهایی شدن مذاکره با شرکت چینی برای ساخت راه آهن بوشهر خبر داد و پیش بینی کرد که به زودی به قرارداد بینجامد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه در سال 85 طی تفاهم نامه ای میان وزارتخانه های نفت و راه و ترابری سابق به منظور تامین مالی 50 درصدی هر کدام امضا شد، ضمن اینکه طول پروژه 650 کیلومتر و برآورد آن 500 میلیاردتومان اعلام شد.
\n 
\nبه نوشته ی خلیج فارس، همچنین مسیر این خط ریلی نیز از مرودشت به سمت کوار، فیروزآباد و اهرم استان بوشهر ادامه می یافت و آنجا به دو خط یکی به سمت بوشهر و دیگری عسلویه تقسیم می شد.
\n 
\nاما اعتبارات پیش بینی شده برای این پروژه خصوصا در محور استان بوشهر که 250 کیلومتر را شامل می شد بسیار قطره چکانی و اندک بود، طوری که کمتر از 5 درصد کل نیاز آن را در بر می گرفت و با این روند اتمام پروژه دست کم 100 سال طول می کشید! هرچند این مبالغ در زمان نقدینگی کمتر می شد و به قول متخصصان بودجه صرفا جهت فعال نگه داشتن کارگاه راه آهن و باقی ماندن ردیف بودجه اش بود!
\n 
\nجالب اینکه در بودجه 94 سهم راه آهن بوشهر تنها 5 میلیاردتومان دیده شد که پیگیری های خبرنگار ما حاکی از عدم جذب آن دارد، ضمن اینکه در لایحه بودجه سال آینده نیز 15 میلیاردتومان برای این پروژه پیش بینی شده، در حالی که کل هزینه پروژه در شرایط کنونی 3 هزار میلیاردتومان برآورد می شود.
\n 
\nنهایتا تنها راهکار تکمیل این پروژه، تامین مالی از سرمایه گذاران خارجی بود که در این زمینه از سال 91 پای چینی ها به میدان آمد، اما همه چیز در حد حرف مانده و بهانه این موضوع نیز تحریم ها عنوان می شد.
\n 
\nحالا یک روز پس از حضور رییس جمهور چین در کشور، معاون وزیر راه اعلام کرد: تفاهم نامه تامین مالی (فایناس) ساخت خط آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با یک شرکت چینی نهایی شد و به زودی به قرارداد مبدل می شود.
\n 
\nعلی نورزاد در گفتگو با ایرنا افزود: اجرایی شدن برجام و برگزاری نشست کارشناسی امروز (دوشنبه ) برای تامین مالی ساخت خط آهن یاد شده با یک شرکت چینی نهایی به سرانجام رسید.
\n 
\nوی خاطرنشان کرد: مبادله قرارداد فاینانس خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه امکان آن را فراهم می کند تا این پروژه ملی زودتر وارد مرحله اجرایی شود.
\n 
\nوی گسترش خطوط ریلی کشور را یکی از راهبردهای دولت دانست و اظهار داشت: خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه یکی از طرح های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است و پیش بینی کرد مذاکرات با این شرکت چینی زودتر به امضای قرارداد بیانجامد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر